Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
-
Göstring
- Medlem
varjag skrev:Göstring skrev:In the long run we're all dead.
Det är fullständigt riktigt - men jag tror inte räntan har mycket med det att göra

.....
Dom där 500% varade ju bara i 3-4 dagar, sen 50% i en vecka och efteråt dalade det ned,trappstegsvis, till mera internationella siffror. Minns inte detaljerna om det där - men var det inte en valutakris orsakad av 'flykt från SEK?' Vore intressant lära mera om vad som verkligen hände i slutet av augusti och september 1992? Och VEM/VAD som orsakade den - det hände säkert inte inom ramen för normala räntefluktuationer.
In the long run we're all dead är vad J M Keynes svarade på den typen av resonemang som Belisarius för i posten ovanför. Att x inte löser något på sikt.
Belisarius skrev:I princip, ja. Problemet med kontinuerliga devalveringar är att det inte löser något på sikt, utan skapar endast en temporär balans. Inflationen kommer också som ett brev på posten.
-
elRappo
- Medlem
varjag skrev:Orlando skrev:varjag skrev:Och VEM/VAD som orsakade den - det hände säkert inte inom ramen för normala räntefluktuationer.
Det råder väll inge oklarheter kring det vad jag vet? Den dåvarande regeringen bar ansvaret.
Det var en dokumentär om det ganska nyligen på TV.
Då jag inte sett TV-programmet - kan du vara mera precis? Om 'regeringen bar ansvaret' antar jag att dokan visade offentlig halshuggning av ett antal ansvariga???? mvh, Varjag
Nu var det ett tag sen jag såg den här dokumentären, det här är vad jag kommer ihåg:
Dokumentären var ganska vänstervriden.. Men i och för sig är det väl svårt att inte vara politisk i dessa sammanhang. Men i alla fall, i dokumentären lades skulden på dåvarande Riksbankschef, Kjell Olof Feldt plus en annan person (Ingvar Karlsson?). Genom att släppa något fritt(marginalräntan?), blev effekten på sikt att svenska kronan dalade i värde. Vilket dessa då skulle ha räknat ut på förhand. Detta benämde dokumentären som en slags statskupp av de högervridna inom Socialdemokratin.. för att Sverige tvingades att ändra penningspolitik för att man hade inte råd med ännu en devalvering..
-
Henke
- Medlem
Johan Rapping skrev:Genom att släppa något fritt(marginalräntan?), blev effekten på sikt att svenska kronan dalade i värde. Vilket dessa då skulle ha räknat ut på förhand. Detta benämde dokumentären som en slags statskupp av de högervridna inom Socialdemokratin.. för att Sverige tvingades att ändra penningspolitik för att man hade inte råd med ännu en devalvering..
Det man släppte var riksbankens möjlighet att sätta direkta gränser för hur mycket bankerna fick låna ut. Ingen hade vid tillfället förutspått konsekvenserna detta skulle få i kombination med en finanspolitik som gjorde att det lönade sig för privatpersoner att ta så stora lån som möjligt i en höginflationsmiljö som i sig redan gynnade lån framför sparande.
I
Ekonomisk Debatt 1/98 skriver några nationalekonomer med lite olika infallsvinklar ganska ingående om olika tolkningar av krisens orsaker, förlopp och följder i några olika artiklar. Kan möjligen främst rekommenderas den fanatiskt intresserade, det är ganska torra texter.
Henrik
EDIT: justerade hänvisningen till Ekonomisk Debatt
Senast redigerad av 1
Henke, redigerad totalt 28 gånger.
-
Mr x
- Medlem
KEH skrev:Hösten -92 hade jag 12% ränta på min bankbok, det var tider det!
/KEH
Och jag tog mitt första lån med ca:15% bank ränta......och det var bra ränta då....
-
mrsund
- Stödjande medlem 2022
Så mycket snack om räntan, jag blir nervös.
Köpte ett hus ifredags för två mille, hur tror ni det går med räntan de närmsta sex månaderna?
-
varjag
- Saknad medlem †
Tack Henke- för länken till Ekonomisk Debatt, läsvärd och illuminerande, Varjag
-
Henke
- Medlem
varjag skrev:Tack Henke- för länken till Ekonomisk Debatt, läsvärd och illuminerande, Varjag

Ingen orsak. Kan möjligen tillfoga att om du läser Wohlins artikel kan det vara bra att också titta på Lars Hörngrens kommentar till denna i nr 4/98, meningarna går isär om huruvida en fast växelkurs överhuvudtaget hade varit möjlig att behålla efter släppandet av regleringarna.
Henrik
-
Mr x
- Medlem
mrsund skrev:Så mycket snack om räntan, jag blir nervös.
Köpte ett hus ifredags för två mille, hur tror ni det går med räntan de närmsta sex månaderna?
Inom de närmaste sex mån tror jag att det skett något med riksbansks räntan mera troligt + än - senaste idag höjde spintab sina utlånings räntor.
Men att köpa hus i de störra städerna för 2miljoner(lite beronde ditt ekonomiska läge) låter i mina öron ganska ofarlig även om du har lånat allt, men återigen beror på hur mycket du tjänar.
Men man ska alltid oavsett göra en ekonomisk kalkyl där man kalkylerar med en höjning av räntan med 3% procentenheter och en buffert på oförutsedda utgifter på 50-100K. Enligt Ann Wibble(Fp 91-94 finans minister) så skulle man ha minst en årslön i buffert vilket jag tycker lite väl högt.
-
Belisarius
- Medlem
Den lille amatöranalytikern i mig tror också på ränteuppgång inom det närmsta halvåret. Inget hysteriskt, men upp iallafall. MEN...vi vet inte än hur den långvariga effekten på ex. Katrina och Rita blir på USA:s ekonomi. Blir det en stagnation kan läget vända igen. Och mycket annat sånt därnt som påverkar...statistik från egna marknaden, hur det går för Tyskland och deras regeringsbildning, oljepriset...och mer.
-
varjag
- Saknad medlem †
Mr x skrev:mrsund skrev:Så mycket snack om räntan, jag blir nervös.
Inom de närmaste sex mån tror jag att det skett något med riksbansks räntan mera troligt + än - senaste idag höjde spintab sina utlånings räntor.
Men att köpa hus i de störra städerna för 2miljoner(lite beronde ditt ekonomiska läge) låter i mina öron ganska ofarlig även om du har lånat allt, men återigen beror på hur mycket du tjänar.
Men man ska alltid oavsett göra en ekonomisk kalkyl där man kalkylerar med en höjning av räntan med 3% procentenheter och en buffert på oförutsedda utgifter på 50-100K. Enligt Ann Wibble(Fp 91-94 finans minister) så skulle man ha minst en årslön i buffert vilket jag tycker lite väl högt.
Intressant kalkyl. Jämfört med 'australisk ekonomi' i fastighetssektorn förefaller din väldigt säker.'Bufferten' om c:a en årslön i reda pengar att för att bärga stormseglen - innan dom blåser bort, OK. Men menar du verkligen att svenskar i allmänhet räknar in möjligheten av en 3%-ig höjning av räntan på fastighetslån i kalkylerna 'om dom har råd'? Här, seglar man mycket högre i vinden och seglen får 'backdarr' redan vid tal om Halv-eller Trekvartsprocenter. Den resoluta politiken mot inflation, de sista tio åren, tycker jag har invaggat oss alla i en säkerhet om att dessa mekanismer kommer att fortsätta att fungera. Men jag har svårt att tro - att inte de nya oljepriserna, som slår mot ALLT - inte kommer att skapa en ny inflationsvåg som lätt kan demolera det välstånd vi upplevt - och igen sätter fart på räntespiralerna. mvh, Varjag
-
Belisarius
- Medlem
Njae, jag tror inte att *alla* som lånar tar bolån räknar in att klara av en uppgång på 3 procentenheter. Marginalerna lär vara snävare än så för de flesta. Jag tror däremot inte att ett högt oljepris kommer sätta fart på inflationen. Vi får inte mer pengar för det, eller hur? Det som går till bensin måste tas någonstans ifrån och det lär väl inte precis uppmuntra andra branscher till att höja sina priser i tur.
Däremot skulle ex. skattesänkningar och dylika ändringar kunna sätta press på en ränteökning. Men återigen, vi är beroende av vad som händer utanför gränserna också. Fortsätter Tyskland att gå på tomgång och USA:s konjunkur stannar av påverkar det i motsatt riktning.
-
Orlando
- Medlem
varjag skrev:Då jag inte sett TV-programmet - kan du vara mera precis? Om 'regeringen bar ansvaret' antar jag att dokan visade offentlig halshuggning av ett antal ansvariga???? mvh, Varjag
Jag har varit bortrest. Johan och Henriks inlägg täcker det du frågade om.
-
Stivne
- Medlem
Det finns en del böcker som på ett bra sätt behandlar de kolosala räntehöjningarna på tidigt 90-tal. Bengt Dennis "500% " är inte så dum om man vill veta mer sett ur riksbankschefens perspektiv. Sedan finns det en som heter "Krishantering på svenska" som jag tyvärr inte minns vem som har skrivit. Den behandlar tre svenska kriser relativt ingående, valutakrisen, Tjernobyl och U 137 (anledningen till att Tjernobyl kallas för en svensk kris är att man först trodde att det var Forsmarkreaktor som läckte..något förenklat..)
-
Dalmas
- Medlem
15% ränta är inte särskilt farligt om du samtidigt har 10% inflation + statliga räntesubventioner.
-
varjag
- Saknad medlem †
Dalmas skrev:15% ränta är inte särskilt farligt om du samtidigt har 10% inflation + statliga räntesubventioner.
Låter som något de flesta Centralbankchefer har sömnlösa nätter om.....Varjag