Havets Vargar - Tamelander & Hård af Segerstad

Skriv svar
Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Havets Vargar - Tamelander & Hård af Segerstad

Inlägg av subskipper » 9 september 2005, 22:26

För alla de som precis som jag är intresserade av ubåtskriget i Atlanten och Medelhavet kan jag varmt rekommendera Michael Tamelanders och Jonas Hård af Segerstads kommande alster Havets Vargar. I egenskap av ubåtsfantast har jag fått läsa boken i sin helhet. Ubåtskriget lämpar sig mycket väl för det lite annorlunda upplägget författarna valt. Så här beskriver Historiska Media boken:
HiMed skrev: Vad som skiljer den här boken från Historiska Medias - och Michael Tamelanders - tidigare böcker om andra världskriget är att författarna för första gången använder sig av pratminus. På det viset närmar sig Havets vargar en roman, där författarna tagit sig friheten att lägga ord i huvudpersonernas mun och anta att vissa ord sagts i givna ögonblick. Som läsare får man en ytterligare dimension till händelserna - här finns en stark inlevelse och närvarokänsla men med den stora skillnaden att det här är dramatik hämtad ur verkligheten.
En rad intressanta episoder beskrivs alltså i romanliknande form med delvis påhittad dialog. Upplägget ger verkligen liv till de händelseförlopp jag i förbigående läst om i många av de mer generellt skrivna böckerna i ämnet.

Läs mer om boken på http://www.michaeltamelander.se.

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 17 september 2005, 21:41

Tack för det Henric

Ja, nu är det väl bara några få veckor kvar innan Havets vargar släpps i handeln. Det ska bli spännande att se hur läsaren bemöter den, för upplägget är ju lite annorlunda denna gång. Jag utgår ifrån att ni skalmaniter som kommer att läsa den också lämnar era synpunkter. Jonas och jag kommer att vänta med spänning, och om ni lämnar era omdömen på vår egen hemsida (http://www.michaeltamelander.se) så kommer vi under tiden nära efter utgivningen också att försöka svara snabbt på det mesta.

Ni som läst våra tidigare böcker, hör gärna av er ni också. Eftersom det som står i redan utgivna böcker inte går att ändra, om man bortser ifrån smärre korrigeringar som kan göras vid nya upplagor, så är vi i första hand intresserade av era synpunkter och även önskemål i det större perspektivet; vad som var bra och vad som var dåligt, vad som var spännande och vad som var trist. Vi lär oss genom kritik av forna böcker och samma kritik gör förhoppningsvis att de böcker som kommer i framtiden kan bli ännu bättre. 8)

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 27 september 2005, 13:11

Hmm ... inte många svar på detta. :?

Nåja, jag ser att många läst inläggen, så jag fortsätter med att meddela att det nu går att ladda ned smakprov från de böcker som jag har på Historiska Media. Det rör Den nionde april, Slaget om Västeuropa, Malta och Havets vargar. Jag ska försöka ordna med Norstedts så att ni även kan få ladda ned smakprov från Avgörandets ögonblick och Bismarck framöver. :)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 27 september 2005, 18:26

Sehr Intressant, Ja.

Kommer håla utkik efter boken, om jag har pennignar annars får jag vänta tills/om den komer till biblioteket.

/Tomas

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 5 oktober 2005, 07:21

Havets vargar ska nu finnas i handeln. Och för dig, Ibsen, på biblioteket. :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 5 oktober 2005, 09:17

Wellington skrev:Havets vargar ska nu finnas i handeln. Och för dig, Ibsen, på biblioteket. :)
Passar perfekt!
Speciellt som jag har gått om Otto Kretschmer avseende sänkt tonnage i spelet Silent Hunter III.

:)

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 5 oktober 2005, 12:11

Var inte orlig om ingen svarar, era böcker håller väldigt hög kvalitet och det är roligt att kunna läsa en bok om detta ämnet på svenska som inte är översatt för en gång skull.

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 5 oktober 2005, 13:07

MD650 skrev:
Wellington skrev:Havets vargar ska nu finnas i handeln. Och för dig, Ibsen, på biblioteket. :)
Passar perfekt!
Speciellt som jag har gått om Otto Kretschmer avseende sänkt tonnage i spelet Silent Hunter III.

Se där. Jag har precis börjat spela det igen. Köpte det när det kom ut, men mina save-filer försvann hela tiden. Har nu kört två uppdrag. Det första slutade lite snöpligt när jag rände rakt in i en kaj i Kiel. Men i det andra lyckades jag ta mig ut i ett stycke. Att gina mellan Skottland och Orkneyöarna var emellertid en dålig taktik. Det var hårt bevakat av brittiska jagare och trålare. Det gav hursomhelst spelet ökat djup. Nu är jag emellertid igenom denna passage, så vi får väl se om jag sänkar någonting stort.

Det enda jag inte gillar med SHIII är det ämliga skyfflandet av gubbar från en plats till en annan. Det fungerade ju inte på detta sätt i verkligheten. Man hade scheman precis som på en vanlig arbetsplats och besättningen visste när den skulle sova, etc. Först när någonting hände var det aktuellt med tillfälliga lösningar.

-Herr Kaleun, får jag sova nu?
-Har du ett stort, rött utropstecken med dig?
-Jawohl! Här, se.
-Då kan du väl slafa in, antar jag.

Finns det någon form av automatik för att slippa detta??? :|

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 5 oktober 2005, 13:36

Wellington skrev: Se där. Jag har precis börjat spela det igen. Köpte det när det kom ut, men mina save-filer försvann hela tiden. Har nu kört två uppdrag. Det första slutade lite snöpligt när jag rände rakt in i en kaj i Kiel. Men i det andra lyckades jag ta mig ut i ett stycke. Att gina mellan Skottland och Orkneyöarna var emellertid en dålig taktik. Det var hårt bevakat av brittiska jagare och trålare. Det gav hursomhelst spelet ökat djup. Nu är jag emellertid igenom denna passage, så vi får väl se om jag sänkar någonting stort.

Det enda jag inte gillar med SHIII är det ämliga skyfflandet av gubbar från en plats till en annan. Det fungerade ju inte på detta sätt i verkligheten. Man hade scheman precis som på en vanlig arbetsplats och besättningen visste när den skulle sova, etc. Först när någonting hände var det aktuellt med tillfälliga lösningar.

-Jawohl! Här, se.

Du kan laborera med besättningen genom att välja olika moder (ytattack, cruise, eller "undervattensattack") men det är iofs inte så står hjälp

Är själv på väg hem och befinner mig strax utanför Irlands SÖ-kust. Hitta de mycket att sänka i en stor konvoj men hade för lite torpeder kvar. Lyckades dock sänka drygt 20000 ton.
Men ubåten har fått lite pisk.

BTW, jag sökte efter din bok på nätet men fann den inte :cry:

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 5 oktober 2005, 13:43

MD650 skrev:BTW, jag sökte efter din bok på nätet men fann den inte :cry:
Akademibokhandeln hade boken på sin hemsida...

/CvD

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 5 oktober 2005, 13:55

Jag checkade med Historiska Media. Officiel "släppdag" är tydligen den 10 oktober, men de trodde att den skulle dyka upp i många butiker antingen imorgon eller fredag. Vad gäller näthandeln beror det väl lite på när de uppdaterar systemen.

Jag fick mina böcker igår och var väl lite förhastad att lägga ut nyheten. :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 5 oktober 2005, 14:05

Ok...sökte på bokpris.com men fann den inte där som sagt.

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 6 oktober 2005, 18:11

Wellington skrev:
MD650 skrev:
Passar perfekt!

Se där. Jag har precis börjat spela det igen. Köpte det när det kom ut, men mina save-filer försvann hela tiden. Har nu kört två uppdrag. Det första slutade lite snöpligt när jag rände rakt in i en kaj i Kiel. Men i det andra lyckades jag ta mig ut i ett stycke. Att gina mellan Skottland och Orkneyöarna var emellertid en dålig taktik. Det var hårt bevakat av brittiska jagare och trålare. Det gav hursomhelst spelet ökat djup. Nu är jag emellertid igenom denna passage, så vi får väl se om jag sänkar någonting stort.

-Jawohl! Här, se.

In i en kaj i Kiel! :lol: Dom festade innan uppdragen, så att få spelet att fungera realistiskt, så bör man göra det samma (dock inte samma kväll)

Det där med gubbarna är skitjobbigt, oavsett om man tar cruise mode så kan ubåten plötsligt stanna pga att dom i maskinen är för trött! 8O . Roligt spel, som när man har tröttnat på det, kan spela igen efter nån månad, då uppdragen är olika.

Skriv svar