Voltaire om Karl XII
Voltaire om Karl XII
Av någon anledning skrev upplysningsfilosofen Voltaire en biografi om Karl XII (jag tror även han följde med på en delar av fältåget). Vad fick Voltaire att intressera sig för Karl XII? Han kan knappast ha varit upplysningens idealmonark?
Näh, nu blandar du ihop Voltair med Descartes som kom hit för att förgylla drottning Christnas hov.hangatyr skrev:en anledning kan väl vara att karln bodde i sverige, han blev ju hitkommenderad från frankrike, och dog av köldrelaterade sjukdomar (om jag inte minns fel, jag babblar ur minnet här). För att ha ngt att göra här i den barbariska och kalla nord, så svängde han ihop en bok om Karl XII.
Re: Voltaire om Karl XII
Frankrike var ju under lång tid Sveriges vän och sponsrade våra krig för söndra det tyskariket och med så många segrar och framgångar som Sverige hade under stormaktstiden och före är det kanske inte så konstigt att lilla Sverige väckte intresse hos Voltaire.Galadriel skrev:Av någon anledning skrev upplysningsfilosofen Voltaire en biografi om Karl XII (jag tror även han följde med på en delar av fältåget). Vad fick Voltaire att intressera sig för Karl XII? Han kan knappast ha varit upplysningens idealmonark?
Det jag tyckte var märkligt var att Voltaire som upplysningsfilosof motsatte sig enväldet (även om han var emot väpnad revolution). Karl XII var ju enväldet personifierat. Jag får det inte att gå ihop, även om det du skriver om Frankrikes goda relation till Sverige måste ha varit en viktig orsak.mrsund skrev:Frankrike var ju under lång tid Sveriges vän och sponsrade våra krig för söndra det tyskariket och med så många segrar och framgångar som Sverige hade under stormaktstiden och före är det kanske inte så konstigt att lilla Sverige väckte intresse hos Voltaire.
Jag är inte säker men jag har för mig att Voltaire var för Upplyst envälde, kanske någon här som vet?Galadriel skrev:Det jag tyckte var märkligt var att Voltaire som upplysningsfilosof motsatte sig enväldet (även om han var emot väpnad revolution). Karl XII var ju enväldet personifierat. Jag får det inte att gå ihop, även om det du skriver om Frankrikes goda relation till Sverige måste ha varit en viktig orsak.mrsund skrev:Frankrike var ju under lång tid Sveriges vän och sponsrade våra krig för söndra det tyskariket och med så många segrar och framgångar som Sverige hade under stormaktstiden och före är det kanske inte så konstigt att lilla Sverige väckte intresse hos Voltaire.
-
gossen Ruda
- Ny medlem
Nu var det länge sedan jag tittade i den boken, men den gav mig ett intryck om att vara någon form av beställningsjobb: överdriven, förskönade, historieförfalskande, etc. Om inte jag kommer ihåg helt fel så publicerades boken om Karl XII någon gång sent 20 tidigt 30-tal, dvs långt innan Voltair blev en store genreförfattare. Skulle det funnits någon form av uppdragsgivare bakom boken så vore det på ingtet sätt revolutionerande. Författare och skribenter då som nu måste ta brödjobb.
Edit: Biografier har pga sin art ofta varit beställningsjobb.
gossen Ruda skrev:Nu var det länge sedan jag tittade i den boken, men den gav mig ett intryck om att vara någon form av beställningsjobb: överdriven, förskönade, historieförfalskande, etc. Om inte jag kommer ihåg helt fel så publicerades boken om Karl XII någon gång sent 20 tidigt 30-tal, dvs långt innan Voltair blev en store genreförfattare. Skulle det funnits någon form av uppdragsgivare bakom boken så vore det på ingtet sätt revolutionerande. Författare och skribenter då som nu måste ta brödjobb.
Dessutom blir boken skriven med "fakta" som finns tillgänglig på 1700-talet i frankrike. Sen dess har det ju grävts lite mer i ämmnet.
Tja
Blev inte Karl XII en superkändis på sin tid just för att han vann sina slag i början. Det lilla landet Sverige mot stora starka ryssen med dess allierade Sachsen och Danmark. Dess utom skall man ej förglömma polacken.
Det lilla landet mot övermakten kan det ha varit det som faschinerade Voltär?
Blev inte Karl XII en superkändis på sin tid just för att han vann sina slag i början. Det lilla landet Sverige mot stora starka ryssen med dess allierade Sachsen och Danmark. Dess utom skall man ej förglömma polacken.
Det lilla landet mot övermakten kan det ha varit det som faschinerade Voltär?
- Anders Wesslén
- Medlem
- Kontakt:
Det är inte bara Voltaire som skrivit ett verk om Karl XII. Giganter som Defoe och Strindberg har också skrivit böcker om kungen. Det är väl inte så konstigt att kända författare finner Karl XII intressant, han är ju trots allt Sveriges utan tvekan märkligaste kung genom tiderna.
/Anders
http://www.karlxii.tk
/Anders
Om jag kommer ihåg rätt så sågades Karl XII av Strindberg som nations förstörare osv.Anders Wesslén skrev:Det är inte bara Voltaire som skrivit ett verk om Karl XII. Giganter som Defoe och Strindberg har också skrivit böcker om kungen. Det är väl inte så konstigt att kända författare finner Karl XII intressant, han är ju trots allt Sveriges utan tvekan märkligaste kung genom tiderna.
/Anders
Everybody loves a winner.Det lilla landet mot övermakten kan det ha varit det som faschinerade Voltär?
Och, beträffande Frankrike, så var dessutom Karl XII Napoleons idol. T. ex. var det efter Karl XII:s exempel som Napoleon vid kröningen ryckte kronan ur händerna på biskopen och själv placerade den på sitt huvud.Lundmanus skrev:Himla tjat om "lilla" Sverige. Tillåt mig påmina om att Karl XII:s Sverige var en europeisk stormakt och stod som garant för uppräthållandet av Westfaliska freden.