Svenskar med Napoleon ?

Skriv svar
Kurt Lundgren
Medlem
Kontakt:

Svenskar med Napoleon ?

Inlägg av Kurt Lundgren » 22 september 2005, 11:29

Det finns en mycket kunnig läsekrets på denna site, har jag förstått.

Jag har mestadels intresserat mig för stormaktstiden/örlogsskepp samt lokal historia, men ett annat drama som mycket fascinerar mig är Napoleons ryska fälttåg med Stora Armén, ca 600 000 man.

Är det någon Napoleonbitare som vet om det fanns någon svensk värvad soldat med i den Stora Armén när den tågade mot Moskva ? Om denne överlevde, om denne återvände ?

En annan fråga : Det var mestadels norrlänningar som utvandrade till Stalins kommunistparadis; de mördades ju nästan allihop. Det skall också ha funnits en ölänning med bland dem som utvandrade till Sovjet under 20-30-talet. Uppgiften finns i Kaa Enebergs bok. Nån som har tips om denne ölänning, han var från Degerhamn.

Kurt Lundgren

mejl: kurt_lundgren2000@yahoo.se
webblogg: kurtlundgren.webblogg.se

Link
Medlem

Inlägg av Link » 23 september 2005, 18:50

Napoleon hade en armé som kom från 14 olika nationer men Sverige var inte ett av dem.

Det är väl inte helt omöjligt att det fanns några frivilliga från Sverige som tjänstgjorde i andra nationers regimenten men inga som jag har hört talas om.

Användarvisningsbild
Krippe
Ny medlem

Inlägg av Krippe » 12 oktober 2005, 02:48

Som Link sa så var Sverige inte med i någon del av den armén även om det kan hända att någon enskild individ kanske deltog i det scenariot som Link framlade. Ville bara klargöra för dig lite enkelt att Sverige var väldigt fransk-hatande under i alla fall under Gustav IV Adolfs tid.

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 12 oktober 2005, 11:01

Angående de sk kirunsasvenskarna så mördades inte merparten. De flesta kom hem till Sverige 1936-38. Och de kom inte mestadels från Norrland heller. Men de från Norrbotten med stor anknyttning till gruvindustrin emigerar i grupp och har förhållandevis god kontakt med varandra både innan och under sovietvistelsen. Detta är något som gör dem unika och gjorde att man kallade alla som emigrerade under sent 20-talo och 30-tal för kirunasvenskar. De andra emigererade mestadels enskilt eller i mindre grupper.

Thorbjörn

Skriv svar