80cm Gustav Järnvägskanon
Ang. Görings missbruk
Är till 99% säker på att Göring missbrukade morfin, men å andra sidan är Kodein, som är en opiat, besläktad med morfin.
"Kodein är ett analgetikum med central verkningsmekanism som med fördel kan kombineras med acetylsalicylsyra eller paracetamol. Kodein har även hostlindrande och i någon mån rogivande effekt"
"Tillvänjningsrisken med kodein är ringa jämfört med morfin, men bör ej negligeras"
http://www.telefonakuten.se/fass/FFass/01920034.htm
Ej kemist, men läst 5p farmakologi!
"Kodein är ett analgetikum med central verkningsmekanism som med fördel kan kombineras med acetylsalicylsyra eller paracetamol. Kodein har även hostlindrande och i någon mån rogivande effekt"
"Tillvänjningsrisken med kodein är ringa jämfört med morfin, men bör ej negligeras"
http://www.telefonakuten.se/fass/FFass/01920034.htm
Ej kemist, men läst 5p farmakologi!
- Sergeant Pepper
- Medlem
Uppgiften att Göring var kodeinmissbrukare kommer från John & Ann Tusa's "Nürnbergrättegången". Kodein är mycket riktigt en pro-drog till Morfin d.v.s den metaboliseras i kroppen till morfin.
Referens: "Kodein er prodrug - virkestoffet er morfin
Per Egil Haavik
Tidsskr Nor Lægeforen 2000; 120: 1080
I Norge er det et rekordhøyt forbruk av kodeinholdige preparater. Muligens lever mange med en forestilling om at kodein er et «svakt analgetikum» med liten tilvenningsfare. Der er nå god dokumentasjon for at kodein egentlig er prodrug for morfin, og at analgetisk og annen virkning utelukkende er effekt av morfin. Kodeinholdige preparater med kort virketid blir i stor utstrekning brukt til pasienter med langvarige smerteproblemer. Dette fører til hyppige smertegjennombrudd, risiko for toleranseutvikling og avhengighet. I min praksis har et par av de verste abstinensproblemene oppstått hos pasienter under nedtrapping av Paralgin forte. Kanskje burde vi heller kalle en spade for en spade, redusere kodeinbruken og på sterke indikasjoner og etter nøye overveielse i stedet gå over til å gi depotpreparater av rene opioider (morfin, fentanyl, metadon eller ketobemidon).
Til min forskrekkelse ser jeg at de omtalte forholdene ikke er tatt med i felleskatalogteksten for de aktuelle medikamentene. Jeg har derfor tillatt meg å gjøre redaksjonen av Felleskatalogen oppmerksom på dette i eget brev."
Med vänliga hälsningar
Sgt Pepper med 10p farmakologi i bagaget
Referens: "Kodein er prodrug - virkestoffet er morfin
Per Egil Haavik
Tidsskr Nor Lægeforen 2000; 120: 1080
I Norge er det et rekordhøyt forbruk av kodeinholdige preparater. Muligens lever mange med en forestilling om at kodein er et «svakt analgetikum» med liten tilvenningsfare. Der er nå god dokumentasjon for at kodein egentlig er prodrug for morfin, og at analgetisk og annen virkning utelukkende er effekt av morfin. Kodeinholdige preparater med kort virketid blir i stor utstrekning brukt til pasienter med langvarige smerteproblemer. Dette fører til hyppige smertegjennombrudd, risiko for toleranseutvikling og avhengighet. I min praksis har et par av de verste abstinensproblemene oppstått hos pasienter under nedtrapping av Paralgin forte. Kanskje burde vi heller kalle en spade for en spade, redusere kodeinbruken og på sterke indikasjoner og etter nøye overveielse i stedet gå over til å gi depotpreparater av rene opioider (morfin, fentanyl, metadon eller ketobemidon).
Til min forskrekkelse ser jeg at de omtalte forholdene ikke er tatt med i felleskatalogteksten for de aktuelle medikamentene. Jeg har derfor tillatt meg å gjøre redaksjonen av Felleskatalogen oppmerksom på dette i eget brev."
Med vänliga hälsningar
Sgt Pepper med 10p farmakologi i bagaget
- Panzerschreck
- Medlem
håller med, förresten har jag hört fantastiska saker som att den ska rulla 2km bakåt och anti pansar-granaten kunde penetrera 100m betong osv.Panzerschreck skrev:Hur kan något så vackert kallas misslyckande
tveksamt om kanonen kan alstra tillräckligt med mekanisk energi rill att flytta den tunga pjäsen 2km bakåt, vars vikt mäts i flera hundra ton...
och pansargranaten ...
kopierat från min andra post
en liten bild

Senast redigerad av 1 gunship, redigerad totalt 20 gånger.
En liten anekdot.
Enligt achtungpanzer så hade man planer på att montera en dora-grk på hitlers drömvagnar p1000 och p1500. Denna skulle tillsammans med en 128 mm kanon, ett antal lvkv och nått tjugotal akan och ksp sätta rekord i beväpning. Hur tusan man hade tänkt sig att placera en kanon med ett eldrör på 200 ton:
på en stridsvagn på 1000 ton och förvänta sig det minsta rörlighet vet jag inte men det är i alla fall värt ett försök 
Enligt achtungpanzer så hade man planer på att montera en dora-grk på hitlers drömvagnar p1000 och p1500. Denna skulle tillsammans med en 128 mm kanon, ett antal lvkv och nått tjugotal akan och ksp sätta rekord i beväpning. Hur tusan man hade tänkt sig att placera en kanon med ett eldrör på 200 ton:
Senast redigerad av 1 Ansan, redigerad totalt 23 gånger.
Det låter galet - men enl. Ian Hogg är det nära sanningen. Den tyngsta granaten, '80 Cm Gr Be' (betongbrytande) skall ha vägt 7100 kg och laddningsvikten var 2100 kg. Den 'normala' spränggranaten, '80Cm Sprgr' vägde 4800 kg och drevs av en laddning som vägde 2240 kg. Laddningarna var uppdelade i 'Hauptkartusch' om 1050 kg och variationer av 'Vorkartuschen' mellan 465 och 655 kg. (Alltså 'huvudladdning' + olika 'förladdningar', ordentliga smällare m.a.o., Varjaggunship skrev:ja, det tror jag mer på...![]()
har även hört att kanonen sköt en 8 tons granat med 2 tons laddning![]()
låter det troligt?
eller är det helgalet?
varjag skrev:Det låter galet - men enl. Ian Hogg är det nära sanningen. Den tyngsta granaten, '80 Cm Gr Be' (betongbrytande) skall ha vägt 7100 kg och laddningsvikten var 2100 kg. Den 'normala' spränggranaten, '80Cm Sprgr' vägde 4800 kg och drevs av en laddning som vägde 2240 kg. Laddningarna var uppdelade i 'Hauptkartusch' om 1050 kg och variationer av 'Vorkartuschen' mellan 465 och 655 kg. (Alltså 'huvudladdning' + olika 'förladdningar', ordentliga smällare m.a.o., Varjaggunship skrev:ja, det tror jag mer på...![]()
har även hört att kanonen sköt en 8 tons granat med 2 tons laddning![]()
låter det troligt?
eller är det helgalet?
det låter ju som en heltrevlig puffra!!
'Med stor svårighet' - är nog svaret. Klicka på Johan Elissons länk s.1 (07/05/2003)Par skrev:Hur had man tankt sej att losa underhall och ammunition till en sadan best? 10 ton granater -antar att man inte hade alltfor manga med sej ut i faltet...
den ger en bild av 'investeringen och utdelningen' -i detta projekt. Som f.ö. lär ha varit ngn sorts 'födelsedagspresent' till Hitler från Krupps, som betalade för utvecklingsarbetet och tillverkningen utan ngt kontrakt från Wehrmacht. Varjag