Österrikes förenta stater

LasseMaja
Redaktör emeritus

Österrikes förenta stater

Inlägg av LasseMaja » 8 september 2005, 13:14

En idé som uppkom som en motvikt mot de allt starkare nationalistiska rörelsena inom Österrike-Ungern. Det är första gången jag hört om det, bland annat Otto Baur skall ha förespråkat en sådan lösning hellre än en uppsplitting på olika nationalstater. Något mer som vet något om detta projekt?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 8 september 2005, 22:18

Vet inte om det kan ha nåt samband, men austroslavismen var en ganska stark rörelse bland österrikes slaviska minoriteter under f a 1870- och 80-talen. En bärande idé var att verka för nationellt självbestämmande inom ramen för riket. Syftet var att undvika en splittring. Läser man tyska så finns en kortfattad Wiki-artikel samt i nämnda nätlexikon en rad intressanta hänvisningar.

/ Probstner

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 9 september 2005, 09:44

Jag vill minnas att det i Mats Andréns Att frambringa det uthärdliga finns en del om austroslavism och andra integrerande rörelser i Centraleuropa (boken handlar om begreppet Centraleuropas idéhistoria). Kanske kan vara något.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 9 september 2005, 14:48

Finns idéen kvar idag? Att så smått återskapa det habsburgska imperiet; kanske rentav med Otto von Habsburg som kejsare? Minus vissa områden, typ Vojvodina, Galizien etc.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 9 september 2005, 14:54

Mer i spektrumet från romantiska drömmar till regionsamarbete inom EU. Det talades ju rätt mycket om Visegrádländerna för några år sedan t ex. Bland romantikerna återfinns nästan alla förklarligt nog i Österrike och Ungern. I övriga länder gissar jag att man vill ha chansen att njuta nationalstatens fröjder några decennier först. Tänk bara vad glada slovaker, slovener och kroater blev när de fick sina suveräna stater.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 9 september 2005, 15:00

Probstner skrev:Mer i spektrumet från romantiska drömmar till regionsamarbete inom EU. Det talades ju rätt mycket om Visegrádländerna för några år sedan t ex. Bland romantikerna återfinns nästan alla förklarligt nog i Österrike och Ungern. I övriga länder gissar jag att man vill ha chansen att njuta nationalstatens fröjder några decennier först. Tänk bara vad glada slovaker, slovener och kroater blev när de fick sina suveräna stater.

/ Probstner
Annars skulle man kunna tänka sig den psykologiska utveckling att deras erfarenheter utanför det österrikisk-ungerska imperiet inte är de bästa. Därför skulle de efter 90 år av självständiga äventyr söka sig tillbaka till det som vara bra och tryggt.

Användarvisningsbild
Prknus
Medlem

Inlägg av Prknus » 9 september 2005, 22:14

Carolus skrev:Annars skulle man kunna tänka sig den psykologiska utveckling att deras erfarenheter utanför det österrikisk-ungerska imperiet inte är de bästa. Därför skulle de efter 90 år av självständiga äventyr söka sig tillbaka till det som vara bra och tryggt.
Jag tycker att du både underskattar dagens tjeckien, slovakien, slovenien etc. och grovt överskattar österrike och dess ev. dragningskraft.

För övrigt verkar du ha missat att koncept som imperier inte längre är på modet. Livsodugliga system, stater och djurarter självdör. Att återskapa en jurassic park i europas mitt tilltalar knappast någon, inte ens österrikarna själva.

Dubbelmonarknin var en nödvändig ont för alla inblandade även på den tid det begav sig.
Dubbelkompromiss kunde man kanske kalla den. Trippelkompromiss hade varit för mycket.

Användarvisningsbild
Erik Hägerdal
Medlem

Inlägg av Erik Hägerdal » 10 september 2005, 00:25

Probstner skrev: I övriga länder gissar jag att man vill ha chansen att njuta nationalstatens fröjder några decennier först. Tänk bara vad glada slovaker, slovener och kroater blev när de fick sina suveräna stater.

/ Probstner
I januari i år var det ett reportage i P1 från Slovenien angående deras ganska hårda lagar mot ickeslovener. Där var det en informell undersökning angående hur slovener såg sig själva och sin etnicitet. Mer än var tredje sloven sa att de aldrig känt sig som varken jugoslav eller sloven utan att de själva var österrikare. Vet ej hur det ser ut i Slovakien eller Kroatien på den punkten, men Bratislava (Pressburg) var på kejsartiden förbundet med Wien genom en spårvagnslinje och många där blickar mot väst så jag antar att det finns starka pro-austriska (?) känslor även där.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 11 september 2005, 18:15

Erik Hägerdal skrev:
Probstner skrev: I övriga länder gissar jag att man vill ha chansen att njuta nationalstatens fröjder några decennier först. Tänk bara vad glada slovaker, slovener och kroater blev när de fick sina suveräna stater.

/ Probstner
I januari i år var det ett reportage i P1 från Slovenien angående deras ganska hårda lagar mot ickeslovener. Där var det en informell undersökning angående hur slovener såg sig själva och sin etnicitet. Mer än var tredje sloven sa att de aldrig känt sig som varken jugoslav eller sloven utan att de själva var österrikare. Vet ej hur det ser ut i Slovakien eller Kroatien på den punkten, men Bratislava (Pressburg) var på kejsartiden förbundet med Wien genom en spårvagnslinje och många där blickar mot väst så jag antar att det finns starka pro-austriska (?) känslor även där.
Det finner jag inte otroligt. En sak om östra Ungern inte känner samhörighet med Österrike, men visst tror jag att områdena runt Österrike, dvs. de som germaniserades mest, känner en samhörighet. Men sådana revanchistiska tankar är tydligen inte PK att ha idag... :-)

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 11 september 2005, 18:24

Prknus skrev:Jag tycker att du både underskattar dagens tjeckien, slovakien, slovenien etc. och grovt överskattar österrike och dess ev. dragningskraft.

För övrigt verkar du ha missat att koncept som imperier inte längre är på modet. Livsodugliga system, stater och djurarter självdör. Att återskapa en jurassic park i europas mitt tilltalar knappast någon, inte ens österrikarna själva.

Dubbelmonarknin var en nödvändig ont för alla inblandade även på den tid det begav sig.
Dubbelkompromiss kunde man kanske kalla den. Trippelkompromiss hade varit för mycket.
Som barn till en tjeckiska anser jag mig ha en ganska bra koll på Tjeckien.
Att länder åminns gamla och bättre tider och vill återskapa något av det är inte alls en omöjlig tanke, om man bor utanför Sverige där all historia innan folhemmet bestod av "feodalistiska mördardespoter till kungar".

Försök gärna att se till andra folkslag och deras världsuppfattning, du kommer då att märka att den ofta kan skilja sig en hel del ifrån den svenska...

I Ungern har det varit på tapeten att Otto von Habsburg skulle bli kung av Ungern, han är tydligen väldigt poppis där.

Användarvisningsbild
Prknus
Medlem

Inlägg av Prknus » 11 september 2005, 21:10

Carolus skrev:Som barn till en tjeckiska anser jag mig ha en ganska bra koll på Tjeckien.
Att länder åminns gamla och bättre tider och vill återskapa något av det är inte alls en omöjlig tanke, om man bor utanför Sverige där all historia innan folhemmet bestod av "feodalistiska mördardespoter till kungar".

Försök gärna att se till andra folkslag och deras världsuppfattning, du kommer då att märka att den ofta kan skilja sig en hel del ifrån den svenska...

I Ungern har det varit på tapeten att Otto von Habsburg skulle bli kung av Ungern, han är tydligen väldigt poppis där.
Att det var bättre förr tror jag inte på. Den bästa av världar är nu. :)
Jag har inga kopplingar till tjeckien men har varit där, och det verkar inte vara fullt så jävligt som du målar upp det.

Fallna monarkier gick under av en anledning. Varför återinföra dem?

Simeon II av Bulgarien lyckades bli vald till premiärminister (vet inte om han är det fortfarande) men jag tror inte att han nånsin blir mycket mer än så.

Serbien flörtade ett tag med sin forna kung, men det blev aldrig mer än en flört.

Självklart kan jag inte sätta mig i hur folk i andra länder tänker men jag tror de flesta inser att de måste blicka framåt istället för bakåt.

...

I ungern drömmer folk (tydligen) om att tillsätta en kung. Här vill man avskaffa honom.
Hur pass sannolika är dessa scenarion? Jag tror det skall mycket till.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 11 september 2005, 23:33

Prknus skrev: Fallna monarkier gick under av en anledning. Varför återinföra dem?
De gick under för att de var odemokratiska. Monarkier idag lider inte av samma åkomma.
Simeon II av Bulgarien lyckades bli vald till premiärminister (vet inte om han är det fortfarande) men jag tror inte att han nånsin blir mycket mer än så.
Än är han inte ute. Han kan mycket väl bli kung. Han startade sitt parti två månader före valet och vann det. En sådan man ska man kanske inte avskriva direkt.
Serbien flörtade ett tag med sin forna kung, men det blev aldrig mer än en flört.
Vem vet? Snart har de kanske normaliserats och med den annalkande förlusten av Montenegro försöker de återupprätta någon form av stolthet. Det kan mycket väl ta sig i form av en kung.
Självklart kan jag inte sätta mig i hur folk i andra länder tänker men jag tror de flesta inser att de måste blicka framåt istället för bakåt.
Blicka hejdlöst framåt? Eller blicka framåt med blickar bakåt? Liberal eller konservativ? Hm...
I ungern drömmer folk (tydligen) om att tillsätta en kung. Här vill man avskaffa honom.
Hur pass sannolika är dessa scenarion? Jag tror det skall mycket till.
Nej, här vill man ha kvar honom. Över 80% vill ha kvar honom. Att vi sedan har en högljudd minoritet som gör utspel i vänstermedia förändrar inte saken.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 12 september 2005, 09:33

Ärkehertig Franz Ferdinand, lär ju varit en av de som förespråkade en tippelmonarki d.v.s föruton de österrikiska och ungerska delarna skulle även en slavisk riksdel upprättas likställd med de övriga. Detta lär förövrigt varit en av orsakerna till att Serbien villa ha honom röjd ut vägen, då dessa planers förverkligande skulle utgöra ett hot mot skapandet av ett Storserbien.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 12 september 2005, 22:14

Ett ovidkommande inlägg har tagits bort. Diskussioner om monarkins vara eller inte vara samt om de olika medieslagsidorna i Sverige hör inte hemma här.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
mise
Ny medlem

Inlägg av mise » 15 september 2005, 11:08

Erik Hägerdal skrev:

/ Probstner
Varför begränsa sina pro-austriska tankar till att gälla enbart slaver? ;-)

Delar av min släkt bor i Italien. Fd Sydtyrolen- en del av dagens Italien som tidigare tillhört Österrike. Där befolkningen till den största delen är tysktalande och där man för att lugna ner stämningarna infört en stor grad av självstyre. Och allt är lugnt på ytan, men skrapar man lite på ytan så märker man att de som pratar italienska i en affär inte blir betjänade lika snabb som dem som pratar tyska eller engelska. Mina släktingar- som själva har österrikiskt påbrå skulle väldigt gärna bli en del av Österrike igen.. så jag håller med om att man inte ska vara för snabbt med att tala om att imperietanken är utdöd osv.

Utan några som helst belägg för det- så tror jag att den relativt lilla förekomsten av nationalstiska, separatistiska- eller pro-austriska (tex) rörelser i Europa just nu beror på förekomsten av EU. Det är trots allt lättare att bli styrd från Bryssel än från Rom. Även om Wien varit det allra bästa. I just en del norditalitenares ögon.

*ändrade ett pinsamt stavfel*
Senast redigerad av 1 mise, redigerad totalt 15 gånger.

Skriv svar