Frågor ang bild

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Rommel
Tidigare medlem

Inlägg av Rommel » 4 september 2005, 12:18

Förlåt men är det inte SS och Nazism vi snackar.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 4 september 2005, 12:20

Rommel skrev:Förlåt men är det inte SS och Nazism vi snackar.
Diskussionen gäller bilden som finns i trådens första inlägg, inget annat.

/Marcus

Rommel
Tidigare medlem

Inlägg av Rommel » 4 september 2005, 12:22

Okej förlåt för det jag sade men jag menade så här att vi har nog kommit så långt att vi vet att han inte är tysk och verkar inte komma längre med bilden och därför tycker jag att vi kan ta en ny bild :)

Mvh Rommel

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 4 september 2005, 12:23

Rommel skrev:Okej förlåt för det jag sade men jag menade så här att vi har nog kommit så långt att vi vet att han inte är tysk och verkar inte komma längre med bilden och därför tycker jag att vi kan ta en ny bild :)
Jag vill ogärna upprepa mig, men denna tråden är som sagt för diskussioner om bilden i första inlägget.

/Marcus

Rommel
Tidigare medlem

Inlägg av Rommel » 5 september 2005, 15:50

Kolla bakgrunden ser ju ut som ett alplandskap kan inte det säga något om hans enhet jag menar det var väl inte så många jugslaviska och indiska divisioner som stred på sådan mark jag röstar för att han är Italienare. :)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 6 september 2005, 13:44

Förlåt en amatörs inhopp i denna debatt. Bilden ifråga - verkar alldeles för 'poserad' för hårklyverier om förbandstillhörighet eller nationalitet. Hans rena och olagade uniform och hjälmkläde, fasta framtidsblick, patronbälte om nacken, handgranat i bältet och kamerafokuserat bältspänne (..håll vänsterhanden lite åt sidan ...så bältspännet syns bättre.... luktar ju PROPAGANDABILD lång väg!
Komponerad - mera än verklig. Byggnaden (oskadad) i bakgrunden, med vitkalkad murad bas, små fönster och takgavlar i trä - luktar sydtysk lång väg, pepprad med några vackra berg i bakgrunden. Ovanför vänsterhanden - skymtar locket till ett pistolhölster - bar meniga/korpraler i Waffen-SS pistoler - NEJ. Min gissning - den här bilden är av en s.k. re-enactare - och har inget med WSS att göra....Varjag

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 6 september 2005, 14:01

varjag skrev:Ovanför vänsterhanden - skymtar locket till ett pistolhölster - bar meniga/korpraler i Waffen-SS pistoler - NEJ. Min gissning - den här bilden är av en s.k. re-enactare - och har inget med WSS att göra....
Suck. Det är otroligt hur en bild kan sätta fart på vissa människors fantasi och önsketänkande. Detta riktar jag inte särskilt mot dig utan de flesta som deltagit i denna diskussion. Givetvis fanns det personer med menig rank som bar sidovapen. Meniga och korpraler som var exempelvis kulspruteskyttar bar pistol som sidovapen vilket, som av en händelse, personen är.

mvh/ Daniel

Andreas Leandoer
Utsparkad

Inlägg av Andreas Leandoer » 6 september 2005, 14:58

Nu slänger jag ut en gissning. Med förstoring på emblemet ser det ut som en knuten näve m a o 17SS GvBs emblem, alt kanske 12SS HJ. Kamosmocken han har på sig är av senare modell, sent 43 eller tidig 44. Uppenbarligen Kulspruteskytt. Landskapet bakom kan lika gärna vara baltikum, jugoslavien eller frankrike.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 6 september 2005, 15:12

Götz von Berlichingen och Hitlerjugend använde sig av reguljära SS-runor.

mvh/ Daniel

Andreas Leandoer
Utsparkad

Inlägg av Andreas Leandoer » 6 september 2005, 15:19

Vilket m a o inte motsäger att det skulle kunna vara de divisionerna. Avsaknaden av Cuffband och dålig vinkel på kragspegeln gör ju att man svårligen kan säga om det är SSrunor eller ngt annat. Det skulle kunna vara 20SS Es kragspegel t ex.

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 6 september 2005, 16:29

Fråga: Vad kommer detta leda till?
Detta är nog om jag ska vara ärlig den mest värdelösa debatten på länge, det finns inget sätt som ni kan ta reda på vilken division han är ifrån, då det inte går att se kragspegeln och det med stor sanolikhet kan röra sig om helt vanliga SS runor.
Men detta är bara min åsikt.

Andreas Leandoer
Utsparkad

Inlägg av Andreas Leandoer » 6 september 2005, 21:18

Kanske inte, men troligen finns det fler foton i samma serie, kanske går det att hitta ngt där?

Spåra kamoflaget till exakt serie så kan man köra uteslutning på en del förband.

det är en utmaning.

Andreas

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 6 september 2005, 21:41

Enda sättet att få någon klarhet i det hela är om någon kan hitta var bilden först publicerades, och om det i så fall fanns en bildtext. Annars blir ingen gissning bättre än "troligen Balkan, troligen 'etnisk' division". Så om ingen till äventyrs sitter inne med den informationen, bör vidare debatt vara tämligen meningslös.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 6 september 2005, 21:58

Debatten må verka meningslös, men jag ser inte att det strider mot forumets regler att diskutera något i all oändlighet :)

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 6 september 2005, 22:11

Men det strider mot forumets förnuft. ;-)

mvh/ Daniel

Skriv svar