Vad hände med Rudolf Hess
Om han var med att planera Barbarossa eller ej kan säkert någon annan här svara på, att han visste om operation är självklart. Den var från början avsett att inledas i april men sen så kom kampajen på Balkan emellan och Barbarossa blev upskjuten i ett par månader.hoffe_salem skrev:jo jag vet så undrade bara om han var med och planerade men nu har jag ju fått svaret.tokstolle skrev: Han flög till England 10 maj 1941, Barbarossa startades 22 juni samma år.
Dessutom så är en operation av den storleksordningen i princip omöjlig att missa med tanke på att den inbegrip över 3 miljoner soldater och merparten av den tyska armeén.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Stämt möte innebär att två eller flera personer tillsammans har kommit överens om att träffas, så var inte fallet. Hess trodde att han skulle kunna prata med hertigen av Hamilton, vilket dock inte ertigen var alls intresserad av.Rommel skrev:Så vitt jag har hört så hade han väl stämnt möte med hertingen av Skottland tror jag mig minnas
/Martin
- SuperPalle
- Medlem
Nej, inte alls. För Churchill och Stalin vann sina krig.Petter D skrev:Ungefär som när Churchill invarderade Iran?Sarvi skrev:Hess dömdes för planering av anfallskrig och för brott mot freden.
Om man ska prata juridiskt så kanske man skulle försvara dem med att de gjorde det för att i längden återställa freden och besegra Nazisterna, som hade brutit den. Men ja, du har en poäng.
Den som kom att vinna mest på Hess flygning - var nog Martin Bormann. Speer skriver att Churchill uttalade sig om att flygningen 'visade att det finns en mask i det tyska äpplet...' Speers torra kommentar till detta, visavi Bormanns karriar - var 'att Churchill kunde bara inte ana, hur sanna hans ord var...'Hexmaster skrev:Enl. Bullock stod Hess länge i förgrunden, men under de senare åren blev han alltmer undanskuffad av i synnerhet Goebbels. Måhända det var revansch han tänkte på när han drog iväg, för att spekulera lite.
Det har väl spekulerats rätt friskt i huruvida Hess var vid sina sinnens fulla bruk när han gav sig av på sin lilla tripp, klart är i alla fall att Hitler blev vansinnig av vrede över tilltaget. Jag har för mig att Speer utmålar Hess som en som inte riktigt hade alla indianer i reservatet om ni förstår vad jag menar...
Hitlers "vansinne" nämns ofta, men hans dokumenterade reaktion - en Balthazar snarare än ett okontrollerat raseri - förefaller att vara den mest rationella som någon statsledare kunde ha visat i en motsvarande situation. Att Hess måtte ha haft en viss distans till verkligheten är väl händelsen i sig en nog så god dokumentation av, om man säger så.Alan Bullock skrev:För Hitler som inte vetat ett dugg om Hess' planer kom underrättelsen som en chock. Enligt vad Schmid sade kändes det som om en bomb hade träffat Berghof. Hitler var både arg och mystifierad (antagligen eng. "mystified" /Hex). Hess hade kvarlämnat ett långt och virrigt brev och Keitel berättade senare, att han hade kommit på Hitler, när denne stegade av och an i sitt arbetsrum på Berghof och knackade sig i pannan och förklarade, att Hess måste ha varit galen. Hitler tog säkert aldrig det hela på allvar. Det enda som verkligen var av vikt för honom, var frågan om hur han skulle bortförklara det där med flygfärden, så att hans regim kom undan saken med minsta möjliga prestigeförlust.