Bombardera Manhattan

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 3 december 2003, 18:54

Det har du faktiskt rätt i Battler. Ta det på rätt sätt Hartman 8)

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 3 december 2003, 18:55

Tack för stödet killar.
Jag kan sammanfatta mina tankar för de som vill veta så här:
Jag skulle nog också se ett försök av tyskarna att under 2vk att bombardera Manhattan som ett självmordsuppdrag (likt Yamatos sista). Kanske man kunde skickat iväg Tirpitz i slutet när allt ändå var hopplöst istället för att sitta och vänta på hennes sänktning. Men det skulle väl också varit slöseri med värdefullt bränsle.

Anledningen till att jag tog upp ämnet var att jag ville vända och vrida på det så mycket det gick i ett försök att hitta ett kryphål för de tyska skeppen. Men som ni så ihärdigt har påpekat fanns det troligen inget sådant.

Tack för visat intresse men jag kan inte hitta fler idéer till kryphål nu. :)

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 3 december 2003, 19:22

Mörkret sänker sig... Under midvintersolståndet, d.v.s. kortaste dagen på året, har New York 14,5 timmars möker på ett dygn, 9,15 timmar ljus. Det innebär fortfarande 3,5 timmars förflyttning i dagsljus med en stor flottstyrka i ett av världens mest trafikerade vatten, om vi fortsätter på antagandet att 1000 km-gränsen innebär nästan säker upptäcksrisk.

USA låg inte i krig, men man upprätthöll en mycket effektiv neutralitetsvakt. Från och med den 6e augusti 1941 patrullerade exempelvis amerikanska plan från Reykjavik över konvoyrutterna i Nordatlanten. Dessa var också bland de första spaningsplan i de amerikanska styrkorna som utrustades med ytspaningsradar (av brittiskt ursprung). Som tidigare har sagts skyddades också New York av kraftfulla kustartilleribatterier.

Vad beträffar radar, så stämer det att det inte fanns några operativa
radarstationer i NY City, eller ens i staten New York. I grannstaten New Jersey däremot, precis tvärs över inloppet till Hudsonfloden, fanns bland annat Fort Monmouth och Fort Hancock. Camp Evans, som ingick i Fort Monmouth var sedan 1935 US Armys främsta forskningsstation och utbildningsanstalt för radarsystem. Fort Hancock var försöksstationen. De utvecklade bland annat radarstationerna SCR-268 och SCR-270, som faktiskt var i utbredd tjänst 1941. Så om det någonstans fanns tidigt radarskydd, så var det vid inloppet till New York.

Edit: Hoppsan. Såg inte att du kastat in handduken Hartmann. Nåväl, att slå några extra spikar i kistan skadar väl inte. :wink:

Rarw
Ny medlem

Inlägg av Rarw » 30 augusti 2005, 22:53

En sak fick mig att fundera lite på denna teori.

Att tyskarna hade japanerna på deras siad och att dom även hade andra allierade.
Ett teioretiskt sätt är ju att om tyskarna skulle gått vi medel havet och ut i atlanten eller kanske till och med från afrika?
Och sedan samlat upp sig. För dom hade aldrig klarat at anfalla New york i sig om dom fick utanför GB's kust.
Dom kanske hade slagit ut Gb's flott styrka, Men Britterna hade nog skickat varningar till amrikanerna innan.

Men, Att ta vägen från medelhavet / afrika hade kunnat gå.

Dom hade ju kunnat anfalla tillsammans med Japan (Pearl Habor)
Och sen så hade det väll inte varit helt omöjligt att skjuta ner jat flug med det lilla AA dom hade på båtarna?

Och sen hade dom kanske kunnat får mannar från Italien med och landsätta.
Och ubåtarna kunde ju vakta fartygen så att inga "fientliga" kom inom "skott avstånd"
Och även om anfallet skulle va misslyckat så hade Usa legat i en liten chock i ett tag.
Moralen hade sjunkit etc.

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem

Inlägg av mrvector » 30 augusti 2005, 23:51

Rarw skrev: Men, Att ta vägen från medelhavet / afrika hade kunnat gå.
Skulle de ha rullat sina fartyg på stockar ala Vikingarna från Tyskland för att få ner dom till Medelhavet? :P

/mvh Viktor

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 31 augusti 2005, 08:18

Naturligtvis skulle inte skeppen kunnat ta sig över till USA. De skulle med all säkerhet blivit stoppade redan vid Bermudaöarna. Vidare ligger inte NY vid kusten utan en bit in (detsamma gäller förövrigt de flesta amerikanska östkuststäder, kanske av just sådana här anledningar?) och förutom en sjöblockad mellan Fort Wadsworth och Fort Hamilton (där nuvarande Verazzano-Narrowsbron går) så skulle de kunna ställa upp kanoner längs med hela inloppet och kusten.

Nej, det är nog ingen idé.
Den tyska sjöledningen trodde inte ens (VK1) att amerikanarna skulle ta sig över havet till dem. Varför skulle de kunna ta sig över till dem?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 4 september 2005, 17:23

Ubåtar är nog nyckeln om man vill jäklas med New York och är tysk. Det effektivaste är att slå mot hamnen med minor, helst botten liggande torpedminor som skjuts in, men jag tror inte tekniken kommit så långt då. Om man vill terrorisera civilbeolkningen kan tex det tidigare misslyckade projkten med ubåtsmonitorer vara intressant. I värsta fall skulle tex stridsgas kunna sättas in med raket artilleri från en ubåt.

Mer effektivt hade nog varit att låta beskjuta tex raffinaderier med canliga däckskanonen och som sagt minera hamnarna så trafiken blir stilla stående.

Att gömma sig på havet är att bli ett svart hål och inte emittera nått, ett ensamt panzerschiffe kunde kanske mugit sig fram i början på kriget men det hade varit ett självmordsuppdrag.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 4 september 2005, 18:28

Psilander skrev:
Mer effektivt hade nog varit att låta beskjuta tex raffinaderier med canliga däckskanonen och som sagt minera hamnarna så trafiken blir stilla stående.
Minering av hamnar på USA:s östkust tror jag att tyskarna försökte sig på, men jag tror att det gav mycket mager utdelning. Får kolla i "Hitlers Ubåtskrig" senare idag...
Man försökte sig på att beskjuta oljelanläggningar i Karibien, men där tror jag inte att man lyckades så bra...

Skriv svar