Den där filmen har ett ytterst begränsat källvärde, som tex framgår här så http://www.feldgrau.com/1ss.html spenderade LAH en hel del tid i reserv eller under återhämtning. 1940 så var de avdelade till armegrupp B (den sekundära fronten i väst) som reserv enhet. Huvudangreppet leddes av armegrupp A och Panzergruppe Kleist, när västfältåget avgjordes genom "blixtkriget" över Meuse så var LAH alltså inte inblandat öht.Rommel skrev:LAH ledde varenda attack till sovjetkampanjen som i och för sig började 1941 men efter Polen ledde de varenda blitzkreig attack fram till Aten där de fördes tillbaka till Belin för att delta i Barbarossa ursäkta 1942 felaktigt från Polen till Aten sant.
Om du inte tror mig kan du ju se LAHs egen dokumenterade krigföring den heter Der weg der SS Leibstandarte Adolf Hitler och den dokumenterar deras krigföring ända fram till Barbarossa.
Wehrmacht <-> Waffen-SS
- Kapten_Gars
- Medlem
Rommel, tror du verkligen att LAH låg ständigt vid fronten?Rommel skrev:Nej jag menar det LAH var ju en frontenhet och ingen ockapationsmakt efter varje attack förflyttades dom till nästa men jag tycker faktiskt att du ska se filmen om du är intersserad men det gäller att du kan tyska för jag tvivlar på att den finns med översättning.
Mvh Rommel
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Som Kn Gars sa:Rommel skrev:Waffen SS Leibstandarte Adol Hitler tex då som efter 1942 fick äran av fuhrern personligen att leda var enda attack i Europa
dessa legionärer bärare av Fuhrerns namn var kanske inte någon elitenhet va!!!!!!
LAH var en av de 3-4 divisionerna. I övrigt så var mer än hälften av W-SS-divisionerna ganska mediokra (anti-partisankrigföring med tredje rangens utrustning, etniska "divisioner" som varken uppnådde numerär eller kvalitet jämförbar med genomsnittliga Heer-divisioner, etc).så presterade kanske 4 bättre eller lika bra resultat som motsvarande armeförband
- Kapten_Gars
- Medlem
Germania var ett kortlivat namn på Wiking, divisionen hette Germania Nov. 1940 till Jan. 1941 då man bytte namn till Wiking.Rommel skrev:Rätta mig om jag har fel LAH var väl den främsta av elitdivisionerna sedan fanns väl das reich, germania samt Wiking och Nordland som var frivilliga kårer
Wikign och Nordland var divisioner, aldrig kårer och soldaterna var till stora delar tyskar, inte utländska frivilliga. Nordland bestod tex till stor del av sk volkdeutsche dvs etniska tyskar från olika delar av österuopa. Nordland bytte också rätt snart nman från SS-Panzergrenadier-Freiwilligen-Division Nordland till enbart SS-Panzergrenadier-Division Nordland.
- Kapten_Gars
- Medlem
Vad gäller kvaliten och förmågan hos Waffen-SS förband så förtjänar följande inlägg att citeras i sin helhet
MD650 skrev:Enl. general der panzertruppen Leo, Freiherr Geyr von Schweppenburg så gjorde han följande "ranking" avseende pansardivisionernas status och kvalité*:
A
2.Pzdiv
9. SS-Pzdiv
12. SS-Pzdiv
Panzer Lehr
B
11. Pzdiv
2. SS-Pzdiv
21. Pzdiv
C
9. Pzdiv
17. SS-Pzgrendiv
116. Pzdiv
D
10. SS-Pzdiv
1. SS-Pzdiv
Dock ska man vara medveten att detta ändrades efterhand beroende på hur mycket strider resp. division deltog i. T.ex så var statusen på 12.SS-Pzdiv avsevärt sämre dec 1944 än i juni 1944.
* Bedömt 6 juni 1944
-
Martin Månsson
- Medlem
Rekommenderar denna bok till dig "Rommel" (Som fö var Generalfältmarskalk och inte general som "du" signerar med): http://www.adlibris.se/shop/product.asp ... 6A5E7U3CB6
Martin
Martin