Karl XII

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 september 2005, 10:54

Lars Lönnroth recenserar boken i dagens GP - rekommenderas! Brunners bok liknar tydligen Frans G Bengtssons bok i samma ämne, även i upplägg och framställning, men klart är att Brunner bjuder på såväl sämre läsning som historiska frågeställningar.
Det är svårt att begripa varför Brunner ödslar sin talang på den här typen av sensationsmättade pseudodokumentärer. I längden vinner han varken respekt hos historikerna eller de seriösa romanläsarna.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=121&a=231265

(Edit: Ska man vara petig? I papperstidningen nämns några andra böcker om Karl XII, bl.a. Voltaires bok, men Voltaire var ju inget efternamn på Francois utan ett nom de plume...)
Senast redigerad av 1 Hexmaster, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 2 september 2005, 13:19

P1:s kulturnytt recencerade boken nyss. Efter en lång djup analýs kom hon fram till att det bästa i boken var när kungen dog för då kunde man mer eller mindre göra sig av med eländet (förstås sagt på ett djupare sätt :D )

zyx83
Medlem

Inlägg av zyx83 » 2 september 2005, 16:24

fin recension: http://www.karlxii.se/

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 3 september 2005, 00:49

recensionen från karlxii.se skrev: Enstaka faktafel i långa texter kan man ha en viss förståelse för. I Carolus Rex finns det dock så många att de blir mycket störande. Jag ska här bara ge ett fåtal exempel. Ett märkligt sådant misstag är att Brunner genom nästan hela boken förväxlar Gustav II Adolf och Karl X Gustav. På sidan 140 sitter Karl XII sålunda i lägret utanför Köpenhamn och läser Gustav Adolfs anteckningar: ”Dennes belägring av staden hade varit fruktlös.” På nästa sida blir det än värre: ”I sällskap med mina generaler tog jag stadsmurarna i betraktan på nära håll, mätte stenarna som Gustav Adolf misslyckats att nedriva. En bit ut låg Kronobergs slott (sic).” På sidan 215 använder Karl XII ”farfar Gustav Adolfs fälttält” o.s.v. På sidan 233 besöker kungen Johan Sobieskis hus, ”son till Sveriges anfader Sigismund III Vasa, ty denne krigshjälte som i tredagarsslaget besegrats...” Här är det förstås först svårt att se hur den avsatte Sigismund kan räknas som Sveriges anfader, sedan var det Jan Kasimierz som var son till Sigismund och besegrades i tredagarsslaget.
[...]
På sidan 353 avrättas Axel Hillebard för trefalt tidelag, vilket är egendomligt då han i verkligheten dog hemma i Sverige flera år senare.
[...]
… Och så här pågår det genom hela boken.
Det är ju skrämmande och direkt amatörmässigt...hur kan karln få Karl X Gustav till att vara Gustav II Adolf, och hur kan den senare bli karl XII:s farfar? 8O :lol: Det är ju illa nog att blanda ihop vem av dem som hade det där tältet, men att slå ihop de båda framstående herrarna till en och samma person är ju direkt löjligt och helt obegripligt...sådana uppenbara dundertabbar! och det tycks som sagt finnas gott om dem...suck
recensionen från karlxii.se skrev: Brunner går dock ett steg längre genom att påstå att Rehnskiöld, den i verkligheten mest lojale och kungatrogne av alla Karl XII:s medarbetare, föraktade kungen för dennes bristande militära kunskaper, medan Karl XII å sin sida utmålas som varande avundsjuk på Rehnskiölds framgångar.
:x :roll:
recensionen från karlxii.se skrev: Det allra värsta är dock att Brunner utan att blinka försökt slå i svenska folket att hans egen bild är den verkliga, att han har läst källorna, att han visar fram det historikerna förtigit. Och detta har han gjort fast han är mycket väl medveten om att det helt enkelt inte stämmer. Det är, enligt min mening, grovt ohederligt. Och alldeles särskilt ohederligt blir det när Brunner, som i TV4-intervjun, antyder att hans version borde in i historieböckerna. Nej, den här boken kan bara betecknas som en gigantisk mångfärgad såpbubbla – imponerande på håll, men petar du på den blir det inte någonting kvar.
ja sannerligen är det bland det värsta, hade han sagt som det var, att han själv snickrat ihop en liten story och mer eller mindre diktat ihop alltihop, hade det hela endast slutat med en dåligt skriven bok(tydligen). Nu slutar det som sagt också med att han helt enkelt är en historieförfalskare som utan att skämmas påstår sig ha en sanning när sanningen ( i den mån sådant finns) i själva verket inte kan vara längre ifrån det han skrivit. Nu måste media ta sitt ansvar (eftersom de släppte upp honom helt okritiskt på scenen) och avslöja det absurda i hela det här bygget...

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 4 september 2005, 17:56

Det där med förväxlingen av Gustav Adolf och Karl X Gustav tolkade Kristianstadsbladets recensent som ett avsiktligt, berättartekniskt knep:

"Men det är kanske inte slarv från författarens sida utan istället en metod att ytterligare understryka kungens allmänna galenskap och bristande verklighetsförankring."

Recensenten tänkte nog inte på vad det i så fall skulle innebära. Det skulle nämligen i ett och annat fall betyda att Karl XII var synsk och kunde se in i framtiden, för i samband med överfarten av Dnepr efter Poltava nämns "hans excellens greve Bielke". Vilket alltså avser Thure Gabriel Bielke, men han var då en enkel löjtnant. Förklaringen är att hela skildringen är "lånad" från taffeltäckaren Johan Hultmans berättelse, som nedskrevs långt senare då Bielke verkligen var "excellens".

Samme recensent gjorde också den här observationen, apropå Aspergers syndrom:

"Vad är då Aspergers syndrom? Det är besläktat med autism. Brist på social förmåga och empati, fixa idéer, ensidiga intressen och stor envishet. Brunners roman är en enda samling exempel på att Lagerkvist och Gillberg har träffat rätt i sitt försök att ställa "diagnos". "

En annan förklaring kan vara att Brunner tagit reda på vad Asperger innebär och "ordnat fram" en mängd lämpliga exempel. Brunners fantasi är det ju inget fel på...

Som ett litet P.S. kan jag nämna att på de första 42 sidorna i boken finns det ca 70 sakfel (eller avsiktliga förvrängningar/påhitt som är avsedda att påverka läsarens bild av Karl XII). Nästan två per sida alltså och det finns betydligt värre avsnitt längre fram.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 september 2005, 08:10

Brunner låter som en troligare kandidat för Aspergers än Carolus... Jag känner måhända lite medlidande med recensenten, som kom på den store författaren med ett så stort och löjligt fel.

Det goda med sådana fel är att det väcker misstänksamhet; det är värre med små lurigheter som man kan svälja utan att ens tänka på det. Den som nu vill hämta argument hos Brunner får först svara på hur det var med hans farfar... He he.

Peter From
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Peter From » 5 september 2005, 13:30

Ja, man kan ju fråga sig hur vissa recensenter har tagit sig an den brunnerska tegelstenen... Dock finns ingen anledning till någon större oro. Den här typen av "sex, drugs and rock'n'roll"-skildringar av historiska personer brukar sovras ut av sig självt. Som ren roman med tydlig anvisning till "fiktion" hade det istället varit rentav roligt...

Användarvisningsbild
Anders Wesslén
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Anders Wesslén » 5 september 2005, 17:55

Peter From skrev:Som ren roman med tydlig anvisning till "fiktion" hade det istället varit rentav roligt...
Ja, det håller jag med om. Stundom är han underhållande, Brunner.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 5 september 2005, 19:57

Anders Wesslén skrev:
Peter From skrev:Som ren roman med tydlig anvisning till "fiktion" hade det istället varit rentav roligt...
De avsnitten har jag nog missat, jag tycker han är mest tramsig eller möjligen ofrivilligt komisk. Ja, det skulle väl i så fall vara när den polske stormannen Tarlo måste klara sig utan smör när han ska laga mat åt kungen. Det är stor komik, fast jag undrar om den var avsiktlig...

Peter From
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Peter From » 6 september 2005, 07:09

Ben skrev:
Anders Wesslén skrev:
De avsnitten har jag nog missat, jag tycker han är mest tramsig eller möjligen ofrivilligt komisk. Ja, det skulle väl i så fall vara när den polske stormannen Tarlo måste klara sig utan smör när han ska laga mat åt kungen. Det är stor komik, fast jag undrar om den var avsiktlig...
Det var ungefär så långt jag var villig att sträcka mig.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 8 september 2005, 14:37

Peter From
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Peter From » 8 september 2005, 14:51

"Fortfarande idag finns det historiker och debattörer som försvarar den enväldige kungen med argumentet att det inte går att bedöma honom utifrån vår tids föreställningar om rätt och fel."

Med ovanstående torde väl Liljegren syfta på undertecknad. Som om jag någonsin har ägnat mig åt att "försvara" Karl XII... Däremot har jag velat knäppa Brunner på både fingrar och tår därför att mannen så uppenbart har förvanskat källmaterialet. Så!

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 8 september 2005, 19:45

Brunners stora problem är att han försökt skriva en roman som ska vara sann. En roman ska ju vara skönlitterär, inte något slags facit för svensk historieskrivning. Nu verkar det som de flesta recensenter uppfattar boken enbart som en roman, fast Brunner envisas med att den ska vara sann. Tyvärr är det alldeles för få recensenter som förstått att boken är full med sakfel och framför allt oerhört tendentiös i behandling av ämnet. Brunner tycker uppenbart illa om huvudpersonen, som också är berättare. Naturligtvis tolkar Brunner då allting till det värsta och när han sedan fabulerar sker det alltid med avsikt att få Karl XII att framstå som så förfärlig som möjligt.

Sedan kan man då undra vara gränsen går för en historisk roman med en verklig person i huvudrollen, där berättelsens ram är den verklige historiske personens liv. I det här fallet heter huvudpersonen Karl XII, han är kung i Sverige 1697-1718 och för krig på samma platser som den verklige Karl XII. Läsarna måste rimligen uppfatta huvudpersonen som varande identisk med den historiske Karl XII. En person som hur han må ha varit i övrigt i varje fall var personligen blygsam. I boken har han förvandlats till en riktigt pompös storskrävlare. Hur långt ifrån den verklige Karl XII kan en romans Karl XII röra sig innan det egentligen blir absurt och direkt missvisande? Var upphör den skönlitteräre Karl XII:s koppling till den verklige? Om romanens Karl XII flyttar sig alltför lång från den verklige borde ju romanen bli direkt meningslös. Då kunde den lika gärna ha hetat "Nisse Rex" och skildrat en fiktiv kung i ett fiktivt land. Och handlar Carolus Rex om att göra ett inlägg i en historisk debatt hade det väl varit bättre att skriva en regelrätt biografi, eller i varje fall närma sig ämnet som Frans G. Bengtsson gjorde.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 september 2005, 21:03

- Det finns ingen tjockare roman än Carolus Rex.
"Carolus Rex" förväntas bli en storsäljare, trycks i 50 000 exemplar och levereras i fin gebortkassett med fälttågskarta.
Många läsare kommer först ruska på huvudet och sedan bli förtvivlade och inse att Brunner inte är ute i ogjort väder. Dessa fakta går inte att motbevisa, säger han.
- Jag måste överträffa allt jag tidigare skrivit i kvalitet. Annars är det meningslöst.
http://www.aftonbladet.se/vss/bocker/st ... 13,00.html

Med hänsyn till att citaten hämtats ur AB - kan vi leverera en lämplig moteld? Jag upplåter gärna en sida på faktoider.nu. Ben nämner ca två sakfel per sida, dem tar jag gärna emot.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 9 september 2005, 07:13

Hexmaster skrev:
Med hänsyn till att citaten hämtats ur AB - kan vi leverera en lämplig moteld? Jag upplåter gärna en sida på faktoider.nu. Ben nämner ca två sakfel per sida, dem tar jag gärna emot.
Håller på att arbeta fram en lista på http://www.karlxii.se , såväl på stort som smått.

Skriv svar