Amerikanska och franska förluster under andra världskriget??
- Söt fluffig Kossa
- Medlem
Amerikanska och franska förluster under andra världskriget??
Hur stora var den amerikanska och franska förlusterna??
Kom på att jag undrar hur stora de italienska var också....
TPF
Kom på att jag undrar hur stora de italienska var också....
TPF
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Söt fluffig Kossa
- Medlem
- Söt fluffig Kossa
- Medlem
Jag hörde att det va mer än 1.5 Milijoner amrikanare som dog, Runt om 2 milijoner.
Men så va ju dom Amerikanska soldaterna ganska nya, och deras utrustning var ju inte ens
Hälften så bra som Tyskarna, U.S Blev ju totalt slaktade den första perioden på "väg" in i Tyskland.
Deras tanks blev totalt krossade av dom tyska Tigrarna kanske pga av tyskarna använde disel detta gjorde inte U.S
Som änvände vanlig bensin.
Och U.S flygplanst motorer i Mustang (tror jag) va ju som ganska svaga varav dom räddades av britterna då rolls motorerna stattes in.
Vad jag vill säga är att, Hade inte Tyskarna haft 3 fronter att hålla så hade nog U.S döds siffra varit betydligt högre
Men så va ju dom Amerikanska soldaterna ganska nya, och deras utrustning var ju inte ens
Hälften så bra som Tyskarna, U.S Blev ju totalt slaktade den första perioden på "väg" in i Tyskland.
Deras tanks blev totalt krossade av dom tyska Tigrarna kanske pga av tyskarna använde disel detta gjorde inte U.S
Och U.S flygplanst motorer i Mustang (tror jag) va ju som ganska svaga varav dom räddades av britterna då rolls motorerna stattes in.
Vad jag vill säga är att, Hade inte Tyskarna haft 3 fronter att hålla så hade nog U.S döds siffra varit betydligt högre
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.Rarw skrev:Jag hörde att det va mer än 1.5 Milijoner amrikanare som dog, Runt om 2 milijoner.
Som Henke sade från en hyfsat trovärdig källa:
NE säger:
USA: 400.000 soldater
Var kommer dessa nästan två miljoner från?
När det gäller utrustning måste man skilja på vad som är bra på pappret - ta stridsvagnar tex. - man kan lätt tro att Tigern var den bästa stridsvagnen - den hade en stor kanon och tjockt pansar. Men det är inte det enda som krävs av en stridvagn. Den får inte vara för dyr och ta för mycket resurser att bygga. Den måste vara tillförlitlig, helt enkelt fungera dyngnet runt i alla väderlekar och den måste kunna ta sig fram. Ta och läs denna tråd.
Nu skall man inte föringa tysk ingeniörskonst och många frampressade lösningar var inte så tokiga. Bevisligen fick Tigern ett stort genomslag (
Slutsats - det som verkar vara väldigt bra är inte alltid det.
Välkommen till forumet.
MVH
Hans
Rawr,
Vad man använde för drivmedel i stridsvagnarna gjorde ingen eller liten skillnad. Anledningen till att de amerikanska vagnarna oftare brann (och därför fick smeknamnet "Ronson", efter ett cigarettändarmärke) var att ammunitionen var dåligt skyddad. Detta problem löstes i och med att man förvarade ammunitionen i(?) en vattenbehållare samt att man blev hårdare när det gällde rutinerna för förvaring av ammunition i stridsvagnen, d.v.s inga lösa granater utanför förvaringsutrymmet osv.
Vad man använde för drivmedel i stridsvagnarna gjorde ingen eller liten skillnad. Anledningen till att de amerikanska vagnarna oftare brann (och därför fick smeknamnet "Ronson", efter ett cigarettändarmärke) var att ammunitionen var dåligt skyddad. Detta problem löstes i och med att man förvarade ammunitionen i(?) en vattenbehållare samt att man blev hårdare när det gällde rutinerna för förvaring av ammunition i stridsvagnen, d.v.s inga lösa granater utanför förvaringsutrymmet osv.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Men ja!Martin Lundvall skrev:Titta på Band of Brothers, där blir inte de dåliga amerikanska soldaterna slaktade.Rarw skrev:U.S Blev ju totalt slaktade den första perioden på "väg" in i Tyskland.
/Martin
En Amrikanska film brukar inte visa det nee
¨
Ta en Tiger mot 2 bensin drivna sherman så ska du se vem som vinner
Björn E skrev:Rawr,
Sant, Men att det va bensin och disel måste ha gjort en del skillnad med
- hoffe_salem
- Medlem
Tigerns motor var en Maybach HL230 P45 V-12 och den var en vattenkyld bensin driven motor.Rarw skrev:Björn E skrev:Rawr,
Sant, Men att det va bensin och disel måste ha gjort en del skillnad med
/Hoffe