Är det fånigare att svarta hyllar sitt afrikanska arv än att t.ex vita hyllar sitt germanska arv?Carolus skrev:Poll är fel ord. Jag ville bara mäta hur politiskt korrekta människor är. Politisk korrekthet har en tendens att få folk att göra vackra omskrivelser av något de tycker är rena fånerier, tex. Afrocentrism.Hexmaster skrev:Är det här en poll?
Har inte studerat det hela närmare, men om jag skulle göra det skulle jag som vanligt försöka så långt det är mänskligt möjligt att bortse från irrelevanta aspekter, som ex.vis att svarta farit illa i historien. Jag har heller inte sett att afrocentrismen tas på särskilt stort allvar av folk som man behöver ta på särskilt stort allvar.
Afrocentrism
Självklart inte. Det är lika legitimt att hylla sitt rätta arv och lika fånigt att hitta på ett arv.wreezig skrev:Är det fånigare att svarta hyllar sitt afrikanska arv än att t.ex vita hyllar sitt germanska arv?Carolus skrev:Poll är fel ord. Jag ville bara mäta hur politiskt korrekta människor är. Politisk korrekthet har en tendens att få folk att göra vackra omskrivelser av något de tycker är rena fånerier, tex. Afrocentrism.Hexmaster skrev:Är det här en poll?
Har inte studerat det hela närmare, men om jag skulle göra det skulle jag som vanligt försöka så långt det är mänskligt möjligt att bortse från irrelevanta aspekter, som ex.vis att svarta farit illa i historien. Jag har heller inte sett att afrocentrismen tas på särskilt stort allvar av folk som man behöver ta på särskilt stort allvar.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Det var inte det mitt inlägg handlade om, eftersom jag kritiserade jofredes för att han avfärdade Bernals bidrag till antikforskningen: hans bok bidrog till att belysa den tidigare Eurocentrismen (snarast en Grek-centrism). Att kalla Bernal för anti-vit rasist av nazist-typ var inte konstruktiv kritik heller, bara för att Bernal skulle ha afrocentriska tankegångar.Carolus skrev:- Låt mig fråga dig, och övriga på forumet. Skulle ni se på afrocentrismen på samma sätt om det INTE handlade om svarta människor? Tex. att det istället var keltcentrism från Irland att allt utgick därifrån?Dûrion Annûndil skrev:Jag tror att du (jofredes) gör en lite för radikal värdering av Bernal.
Angående Bernals bok Black Athena; inget ont som inte för något gott med sig.
Mvh -Dan
Den s.k. afrocentrismen som man tillbakavisar på denna tråd hur förhåller den sig till det faktum att vi alla stammar från Afrika (om vi bortser från svarta amerikanska muslimers påstående att den var galna vetenskapsmän som uppfann de vita)? Detta är faktiskt första gången jag stöter på denna term.
Den afrikanska historieskrivningen bygger i stort sett på muntliga källor och sådana som de vita kolonialherrarna lämnat efter sig. Sedan finns det kvarlevor. Stora Zimbabwe tolkades en tid som en byggnation åstadkommen av vita. Afrika var översållad av kvarlevor uppförda av vita. Inte konstigt om denna överdrift i så fall har slagit över i sin motsats. (Detta kallas att förstå den s.k. afrocentrismen). Har pendeln slagit tillbaka?
Göticismen är överstökad och det finns litteratur som söker förstå den mot sin tids bakgrund. Samma sak bör man göra med den s.k. afrocentrismen. Undrar hur denna förhåller sig till slavhandeln.Åt göticismen skrattar man idag.
Afrocentrismen ska förstås...
Underligt, jo tack!
Den afrikanska historieskrivningen bygger i stort sett på muntliga källor och sådana som de vita kolonialherrarna lämnat efter sig. Sedan finns det kvarlevor. Stora Zimbabwe tolkades en tid som en byggnation åstadkommen av vita. Afrika var översållad av kvarlevor uppförda av vita. Inte konstigt om denna överdrift i så fall har slagit över i sin motsats. (Detta kallas att förstå den s.k. afrocentrismen). Har pendeln slagit tillbaka?