US Airforce - Världens bästa flygvapen?

Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem

US Airforce - Världens bästa flygvapen?

Inlägg av Hohenzollern » 27 augusti 2005, 11:19

Hej jag satt just nu med en liten fundering.

Har USA världens bästa flygvapen? (sett till teknologi (F-16, F/A-18 osv), utbildning och omfattning/antal?)

Skulle vara väldigt kul att veta hur USA skulle stått sig i ett luftkrig mot större nationer som Tyskland, Kina, Ryssland eller Storbritannien.

/Staffan

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Re: US Airforce - Världens bästa flygvapen?

Inlägg av KA » 27 augusti 2005, 11:37

Louis Davout skrev:Hej jag satt just nu med en liten fundering.

Har USA världens bästa flygvapen? (sett till teknologi (F-16, F/A-18 osv), utbildning och omfattning/antal?)

Skulle vara väldigt kul att veta hur USA skulle stått sig i ett luftkrig mot större nationer som Tyskland, Kina, Ryssland eller Storbritannien.

/Staffan
Amerikanska flygvapnet har inga F/A-18 för det har endast flottan och marinkåren.

Man har även spjutspetsar som tex B-1, B-2, F-117 och snart F/A-22 ( och senare F-35). Man har även stor bombkapacitet med sina B-52:or.

Inget land eller flygvapen har större antal transportflygplan.

Man har även ett stort antal moderna stridsflygplan.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 27 augusti 2005, 11:57

Det är möjligt att andra flygvapen har enstaka funktioner som är bättre än motsvarande i USAF. Förmodligen finns det någon pilot någonstans som är bättre än den bästa som USAF har.

Men inget annat flygvapen har USAFs bredd när det gäller förmågor. Kort sagt, USAF kan sopa mattan med alla andra länders flygvapen. Lägger man där till USNs och USMCs icke föraktliga flygstyrkor så blir USAs överlägsenhet ännu större.

Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem

Inlägg av Hohenzollern » 27 augusti 2005, 12:34

Tackar! Det var ju det jag misstänkte. Man har dock hört om de ryska piloternas kompetens. Detta uppväger väl inte deras sämre material?

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 27 augusti 2005, 12:50

Ryska flygplan är långt ifrån dåliga. T ex så är deras kombination av hjälmsikten och kortdistansrobotar världsledande.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 27 augusti 2005, 12:58

Tyvärr har ryska flygförare ett flygtidsuttag på 15-20 timmar årligen. De som får fler är de som involveras i Tjetjenien. Vilket blir mest transport och helikopterförare.

J.K Nilsson

Stofilen
Medlem

Inlägg av Stofilen » 27 augusti 2005, 13:02

Det är inte så svårt att ha världens bästa flygvapen då man har så enormt mycket pengar som USAF. En mer intressant fråga är vilket land har bäst flygvapen i förhållande till budjeten?

//Stofilen

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 27 augusti 2005, 13:53

Jag tror att USA fortfarande ligger bra till även i relation till budgeten.

Om inte annat så för att USAnska flygvapnet varit ganska aktivt det senaste decenniet och således lyckats skrapa ihop en hel del praktisk stridserfarenhet.

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 27 augusti 2005, 14:30

Jag såg en - engelsk - tror jag dokumentär om Amerika vs Rysslands flygvapen. Det gjordes en klar skildnad i högteknologi där Amerika låg först. Rysslands fördel var att de hela tiden tränade sina flygare under krigsliknande förhållanden. Eller att kunna hinka i sig en pava vodka kvällen innan man gör halsbrytande manövrar dagen efteråt. Man låg närmare marginalerna med olika saker. Samt flygplanens konstruktion. Exempelvis luftintagen som på de ryska flygplanen fanns på ovansidan för att undgå att skräp sugs upp från marken som banan kan se ut under krig.

/hannberg, som inte vet nåt alls om flyg

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 27 augusti 2005, 17:27

Problemet är att
hannberg skrev:Rysslands fördel var att de hela tiden tränade sina flygare under krigsliknande förhållanden.
inte går så bra ihop med
J.K Nilsson skrev:Tyvärr har ryska flygförare ett flygtidsuttag på 15-20 timmar årligen.
Under Sovjetunionens tid så kan det ha legat en del i vad dokumentären sade, framförallt om de numera ryska flygplanens förmåga att operera från mindre välstädade baser.

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 27 augusti 2005, 17:43

Som du skriver, fokuserade nog dokumentären på Sovjettiden. Det kändes lite som om detta var slut. Som The Big Red machine i ishockey.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 27 augusti 2005, 19:24

Även under sovjettiden låt flygtiden för de sovjetiska piloterna avsevärt under deras amerikanska motparter. Desutom var (är?) flexibiliteten mycket mindre då de förlitade sig på ledning från marken i mycket större grad än västpiloterna. Nu är det kanske orättvist att döma sovjetisk matriel och doktrin från vad som hände i Bekaadalen 1982 men då var resultatet Israel 80 - Syrien 0 (om jag kommer ihåg siffrorna rätt).

MVH

Hans

edit - följdord, samt att jag avser luftstrid

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 27 augusti 2005, 23:32

Nu har inte resten av värden har råd med så mycket, så amrekanarna vinner på alla fronter för de har pengar. Sedan är den stora fårgan doktrin och filosofi på vad som gör ett bra flygvapen.

Att gemföra visa extrem lägen som Israel är inte riktigt rätvisande, eftersom ubtbildning träning + allt lul lul omkring har ett så stort inflytanded, och vi vet hur bra tränade de syriska piloterna var.

Om vi tar Iran Irak kriget, då bägge sidorna är mer jämt utbildade så både ger och tar bägge sidorna oavsätt om de är amrekanska, ryska eller fanska plan.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 28 augusti 2005, 00:40

Ja77 skrev:Om vi tar Iran Irak kriget, då bägge sidorna är mer jämt utbildade så både ger och tar bägge sidorna oavsätt om de är amrekanska, ryska eller fanska plan.
Jag förmodar att du menar det första gulfkriget, Iran-Irak. Där vill jag med visst stöd hävda att både västliga plan och taktik samt träning var bättre - referens Tom Cooper (ACIG) - jag kanske hinner utveckla mig mer i morgon om inte Tryggve hinner före :lol:

God natt.

MVH

Hans

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 28 augusti 2005, 10:30

"både västliga plan och taktik samt träning var bättre" naturligtvis, de jag ville lyfta fram var att bägge sidorna fick segrar och fick förluster. Sedan är frågan om "väst planen" van så mycket mer att de motiverade den högre produktions kostanden.

Den igentliga frågan är om öst överlägsna antal skulle gjort stor skilnad som de var tänkt i krigsfall Europa. Kvalitet vs Kvantitet.

Skriv svar