"Staniolpappersremsor" nedsläppt av allierat flyg?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Ostmark
Medlem

"Staniolpappersremsor" nedsläppt av allierat flyg?

Inlägg av Ostmark » 27 augusti 2005, 02:31

Satt och samtalade med min far för någon vecka sedan om vad han upplevt under kriget och han mindes att de allierades bombplan släppte ut stora mängder "staniolpappersremsor" över landsbygden därifrån han kommer i dagens Österrike. Detta var 1945. Kan någon förklara till vilket syfte detta "papper" släpptes ut? Det var alltså inte frågan om propagandaflygblad av något slag.

Han nämnde även att många insjuknande och vart förgiftade i och med kontakt med detta papper, vilket förbryllar mig. Någon som har någon aning om varför eller om det inträffat någon annanstans under krigets slutskede.

Fick även höra ett par andra intressanta historier om hur soldaterna från Röda Armen sökte "partisaner" (flyende Tyska soldater) i byn där han är uppväxt och hur de "Europeiska" soldaterna från Röda Armen tydligen betedde sig "hyffsat" korrekt gentemot byborna och framförallt mot barnen medans de citat: "Mongolska soldaterna" var väldigt fruktade och hur de betedde sig illa mot befolkningen i byarna runtomkring. Far berättade även om hur de gömde värdesaker genom att gräva ner dem så att inte soldater från Röda Armen skulle stjäla det lilla familjen ägde. De gömde även en del djur så att de skulle slippa "ge bort dem" till hungriga soldater.

Det som ver mest intressant var att få höra hur enorma strömmar av flyktingar från Polen, Ukraina, Ungern och övriga Östeuropa sökte sig västerut i skydd mot den Röda Armen och hur min Farmor lät flyktingar övernatta på deras ägor. Många av dessa flyktingar var Volksdeutschen från Östeuropa och Tyskar från Sudetlandet. Farmor skötte under tiden ensamt om gården med alla djuren och 3 små barn då min Farfar tillfångatogs i Tyskland i slutskedet av kriget och satt i Amerikanskt fångläger. Han överlevde lyckligtvis kriget, men många av mina andra släktingar ligger stupade i främmande jord runtomkring i Europa.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 27 augusti 2005, 03:46

'Stanniol-papperet' var aluminumremsor som fälldes för att störa den tyska radarn. Molnen av dalande remsor - gav en radarbild som liknade en bombplansformation, tyskarna visste inte vilka ekon som var bombplan och vilka som var remsor. Det allierade codenamnet för denna typ av störning var 'Window' och sattes in f.f.g. i Hamburgraiderna sommaren 1943. Det svenska ordet 'stanniolpapper' användes för en liknande produkt - inneromslaget för chokladkakor bl.a., fast jag inte hört ordet på många år....Varjag

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 27 augusti 2005, 07:04

varjag skrev:'Stanniol-papperet' var aluminumremsor som fälldes för att störa den tyska radarn. Molnen av dalande remsor - gav en radarbild som liknade en bombplansformation, tyskarna visste inte vilka ekon som var bombplan och vilka som var remsor. Det allierade codenamnet för denna typ av störning var 'Window' och sattes in f.f.g. i Hamburgraiderna sommaren 1943. Det svenska ordet 'stanniolpapper' användes för en liknande produkt - inneromslaget för chokladkakor bl.a., fast jag inte hört ordet på många år....Varjag
De fälldes även vid de allierades nattliga överflygningar över Skåne från omkring 1944, jag har hört att marken vissa morgnar var täckt och glittrade av stanniolremsor (som det kallades då). Allmänheten trodde att det var för att störa luftvärnets strålkastare.

Sverige hade alltså vare sig nattjaktplan eller radar, men däremot täckte den tyska radarn i Danmark även Skåne och tysk jakt kunde även operera där.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 27 augusti 2005, 10:36

"Chaff" är den engelska termen.
Chaff looks like millions of tiny strands of aluminum foil and each strip is cut to length to match the various wavelengths of the radar. Using chaff to combat radar was used as early as WWII and still proves very effective against nearly all radar threats.
Läcker bild på Hercules som avfyrar "chaff": (*edit* eller inte alls! "infrared flares" är det naturligtvis, "chaff" skall ju inte eldas upp. gah *edit*)
http://www.airforce-technology.com/proj ... ules5.html

Här kan man se hur de återges på radarskärmen:
http://www.goerigk-jever.de/nike-radar-ecm-eccm.htm
Senast redigerad av 1 Hexmaster, redigerad totalt 31 gånger.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 27 augusti 2005, 10:37

Kvar har vi gåtan om varför folk blev sjuka av att beröra stanniolen. Ett experiment där de slog två flugor i en smäll och förgiftade stanniolen??
En gissning kan kanske vara att det var nån annan sjukdom som pågick parallellt, smittosam eller hungersjukdom - men som då skylldes på stanniolen?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 27 augusti 2005, 11:50

Hexmaster skrev:"Chaff" är den engelska termen.
Aldrig hört förut, har tidigare bara hört medlet nämnas som "Window", men nu fick man lära sig något nytt... Chaff verkar vara den allmäna termen, medan "Window" var det brittiska kodnamnet. Insjuknandena kanske, som någon nämnde, snarare var en tillfällighet? Wikipedia skriver Although the metal strips puzzled the German civilians at first (many thought they were radioactive, or carrying anthrax or some other disease) [...]. Kanske det är så att det är en skröna? Folk som blev sjuka och som nyligen varit i ett område där det fällts "windows" tog för givet att dessa var orsaken, för att man hört det ryktas från andra ställen?

/Johan

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 27 augusti 2005, 11:59

Stefan skrev:Kvar har vi gåtan om varför folk blev sjuka av att beröra stanniolen. Ett experiment där de slog två flugor i en smäll och förgiftade stanniolen??
En gissning kan kanske vara att det var nån annan sjukdom som pågick parallellt, smittosam eller hungersjukdom - men som då skylldes på stanniolen?
Det där om sjukdom - är svammel...blev dom sjuka i Skåne oxå??? Det engelska ordet 'chaff' betyder egentligen 'agnar' eller gräsklipp, som i att skilja agnarna från vetet...och vilket som bekant yr vid tröskning......Varjag
Senast redigerad av 1 varjag, redigerad totalt 27 gånger.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 27 augusti 2005, 12:00

varjag skrev:
Stefan skrev:Kvar har vi gåtan om varför folk blev sjuka av att beröra stanniolen. Ett experiment där de slog två flugor i en smäll och förgiftade stanniolen??
Det där om sjukdom - är svammel...blev dom sjuka i Skåne oxå???
Nej, inte alls! Barnen plockade upp dem, det var ju spännande, men ingenting hände.

Det rörde sig f.ö. om c:a 3-4 cm smala remsor med en längd av c:a 50 cm. Uppenbarligen släpptes de från flygplanen i stora buntar.
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 31 gånger.

Rarw
Ny medlem

Inlägg av Rarw » 30 augusti 2005, 22:17

Chaff looks like millions of tiny strands of aluminum foil and each strip is cut to length to match the various wavelengths of the radar. Using chaff to combat radar was used as early as WWII and still proves very effective against nearly all radar threats.
Läcker bild på Hercules som avfyrar "chaff":

Den första bilden är väll ett anti värme sökande medel, Även kallat "flares".

För det andra så va jag radarman i det militära (Dock på en liten enhet) Och
Vi fick då aldrig höra om nått som kallas "chaff". Jag tror det är gammla saker som inte används idag.
Så det är nog som sagt största sannolikhet "flares" som hercules släpper ut.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 30 augusti 2005, 22:30

Rarw skrev:
Läcker bild på Hercules som avfyrar "chaff":

Den första bilden är väll ett anti värme sökande medel, Även kallat "flares".

För det andra så va jag radarman i det militära (Dock på en liten enhet) Och
Vi fick då aldrig höra om nått som kallas "chaff". Jag tror det är gammla saker som inte används idag.
Så det är nog som sagt största sannolikhet "flares" som hercules släpper ut.
Chaff används än idag och släpps från flygplan eller skjuts från fartyg för att lura radarsstyrda robotar. Anledningen att du aldrig fick höra om det under din tid som radarman är nog att det inte längre används på det sättet som beskrivs tidigare i tråden, kanske för att det inte längre flyger saker som liknar en bombplansformation på radarn.

Hercules på bilden avfyrar som sagt flares som används för att lura värmesökande robotar.

Rarw
Ny medlem

Inlägg av Rarw » 30 augusti 2005, 22:35

Oj. Det var något nytt, Men jag tror inte det är små aluminium bitar längre.
OCH man kan ju undra vad dom fick den "plåten" from under ww2 för det va väll malm brist inte sant?
Och då känns det som man "tager vad man haver", ingen som sätt en sherman i aluminum :D

En sak är ganska skojig under en övning hade vi art. backom oss och då såg vi att det regna små hylsor på radarn.

Björn E:
Kom nyss på att jag v i rb-90 och den radarn täcker bara 2 mil.
Så det va nog därför jag aldrig hört om chaffs
Har du någon länk angående detta?
Skulle vara intressant att läsa lite om det

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 30 augusti 2005, 22:44

Nuförtiden använder något som kallas "aluminized glass" på engelska. Jag vet inte vad det är men det låter ju som att det har aluminium i sig i alla fall.

Här är en bild på chaff i sina behållare:
Bild

Och här är en bild på avfyrningsanordningarna för chaff på USS Antietam:
Bild

Jag googlade på "chaff countermeasure" och fick fram en hel del bra sidor, du kan ju prova det.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 31 augusti 2005, 08:26

Rarw skrev:Den första bilden är väll ett anti värme sökande medel, Även kallat "flares".
Ja, naturligtvis. Mea culpa.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 31 augusti 2005, 08:50

Stilleben skrev:
varjag skrev:'Stanniol-papperet' var aluminumremsor som fälldes för att störa den tyska radarn. Molnen av dalande remsor - gav en radarbild som liknade en bombplansformation, tyskarna visste inte vilka ekon som var bombplan och vilka som var remsor. Det allierade codenamnet för denna typ av störning var 'Window' och sattes in f.f.g. i Hamburgraiderna sommaren 1943. Det svenska ordet 'stanniolpapper' användes för en liknande produkt - inneromslaget för chokladkakor bl.a., fast jag inte hört ordet på många år....Varjag
De fälldes även vid de allierades nattliga överflygningar över Skåne från omkring 1944, jag har hört att marken vissa morgnar var täckt och glittrade av stanniolremsor (som det kallades då). Allmänheten trodde att det var för att störa luftvärnets strålkastare.

Sverige hade alltså vare sig nattjaktplan eller radar, men däremot täckte den tyska radarn i Danmark även Skåne och tysk jakt kunde även operera där.
Kan ju ha sitt intresse att nämna att tyskarna efter Blitzen och då de var fullt upptagna med kriget mot Sovjet, hade kommit på samma ide, fällning alltså av aluminiumremsor för att störa fiendens radar, "Düppel" som de kallade det. Men de vågade inte börja använda det av rädsla för att ge de allierade i sina massbombräder av Tyskland samma idé.

Anledningen till att vanliga svenskar trodde att remsfällningen var avsedd för att "störa" luftvärnsstrålkastarna, var att radarn var okänd för dem. Först omkring krigsslutet kom det uppgifter i tidningarna där den kallades för "Ekoradio".
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 31 gånger.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 31 augusti 2005, 09:01

Stilleben skrev:kallades för "Ekoradio".
Var tvungen att kolla - Dagens Eko började sändas 1937, så namnet har - tyvärr - inget att göra med denna tidiga beteckning på radar. Å andra sidan verkar det förvirrande att använda ett ord som ligger så nära en befintlig företeelse...

Skriv svar