Det är uppenbart att du vet mer om den ryske generalens innersta tankar än jag. En barbarromantiker...jaha, och det förhindrar att man också praktiserar sitt fiendeskap mot civilisationen? Att man var från en adlig familj i Ryssland behövde inte innebära att man var särledes förknippad med en förfinad eller särskilt strukturerad tillvaro.
Just Ryssland är väl ett land där det funnits sådant folk som man mer eller mindre kan kalla barbarer ännu 1000 år efter folkvandringarna och 2000 år efter det antika Greklands införande av benämningen. Kosackerna exempelvis, är mig inte fjärran att kalla för barbarer, och de ägnade sig så sent som under andra världskriget åt att hugga av händer på kapitulerande fiender. Och det var en liknande hord han ledde, utan underhåll och avsett för att leva av den erövrade marken. Barbarer, är ingalunda en benämning som skulle vara exlusivt given åt de germaner som föll in i romariket, i den mån de nu kan kallas barbarer mer än romarna själva. Varför har du så svårt att acceptera tanken på att Tuchatjevskij var barbarisk? Även om det nu är viss skillnad på att vara barbar och att vara barbarisk...

nu rörs det till här. Men i min mening kan man kalla advokten Robespierre för barbar, trots att han levde i en civiliserad värld, (vilket han ändrade på en smula). Så följaktligen skulle jag mycket väl kunna kalla Tuchatjevskij för detta också. Att han fantiserade och längtade till ett sådant tillstånd, hindrar inte att han också var sådan. Annars var han bara en hycklare.