Vad läser du just nu?
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Urtidsparken, av Michael Crichton. Hittade den av en slump i bibliotekets källare. Kommer förena nytta med nöja då den är över 500 sidor lång och skriva en rescension att lämna in till min svenskalärare. (En av kriterierna för Sv B är att läsa x antal böcker på x antal sidor [kommer ej ihåg exakta antalet nu] och rescensera dessa sen. Efter Urtidsparken blir det... Förmodligen en till tegelsten. Ubåt eller Firefox. Osäkert. Kommer iallafall rescensera dessa med. 
...Nu vill jag inte leka besserwisser - eller vafan, en gång mer eller mindre, boken är nog betydligt mer känd även i det här landet under sin originaltitel Jurassic Park. Kommer att tänka på att jag läste JP2 som bok innan jag såg filmen - och även om det var skrutt till film så innebar bokläsandet sannerligen ingen sån här "spoiler", för de hade ändrat såpass mycket, i stort och i smått, att det blev en annan berättelse.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Har snart läst ut Stalinbiografin av Montefiore. 12 timnmar på tåget mellan Riga och Moskva gav mig rätt mycket tid till att läsa.
Efter att läst alla positiva omdömen om boken måste jag säga att jag blev lite besviken. Klart boken är bra, men det är ett antal grejer som jag stör mig på och till och med fel. Först och främst tycker jag att han har lite märkliga ordval ibland, fräsmt adjektiven. Han upprepar sig också på flera ställen. Han kommer tillbaka till saker som han redan berättat, kanske nödvändigt för att de ej så insatta ska kunna hänga med. Saker som jag gärna hade sett att han hade skrivit mer om förtiger han, han säger någonting i förbigående men sedan hoppar han vidare.
Fast det jag mest reagerat på är att han påstår att Stalin hustru låg på lit inne i kolonnsalen i varuhuset GUM och att det var här som de ökända rättegångarna kom att hållas. Gängse tradition var att bolsjevikerna låg på lit inne i kolonnsalen i fackföreningarnas hus som ligger några hundra meter från GUM och det var också i facföreningarans hus som rättegångarna hölls.
Fast jag ska väl inte klaga, jag hade inte klarat av att skriva en sådan bra bok.
/Martin
Efter att läst alla positiva omdömen om boken måste jag säga att jag blev lite besviken. Klart boken är bra, men det är ett antal grejer som jag stör mig på och till och med fel. Först och främst tycker jag att han har lite märkliga ordval ibland, fräsmt adjektiven. Han upprepar sig också på flera ställen. Han kommer tillbaka till saker som han redan berättat, kanske nödvändigt för att de ej så insatta ska kunna hänga med. Saker som jag gärna hade sett att han hade skrivit mer om förtiger han, han säger någonting i förbigående men sedan hoppar han vidare.
Fast det jag mest reagerat på är att han påstår att Stalin hustru låg på lit inne i kolonnsalen i varuhuset GUM och att det var här som de ökända rättegångarna kom att hållas. Gängse tradition var att bolsjevikerna låg på lit inne i kolonnsalen i fackföreningarnas hus som ligger några hundra meter från GUM och det var också i facföreningarans hus som rättegångarna hölls.
Fast jag ska väl inte klaga, jag hade inte klarat av att skriva en sådan bra bok.
/Martin
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Tja, du är ju besserwisser iomed din sida som tar upp myter och liknande, så...Hexmaster skrev:...Nu vill jag inte leka besserwisser - eller vafan, en gång mer eller mindre, boken är nog betydligt mer känd även i det här landet under sin originaltitel Jurassic Park. Kommer att tänka på att jag läste JP2 som bok innan jag såg filmen - och även om det var skrutt till film så innebar bokläsandet sannerligen ingen sån här "spoiler", för de hade ändrat såpass mycket, i stort och i smått, att det blev en annan berättelse.
Då jag föredrar det svenska språket framför det engelska, och då boken har en svensk titel, begagnar jag mig av den. Helt enkelt.
Jag trodde det bara fanns en bok, nu har jag något nytt att läsa, då jag antar att Malcom figuerar rätt mycket i tvåan, och han är rätt kul i ettan.
Läst ut Israel's Wars- A History Since 1947 av Ahron Bregman. Skapligt som lättläst översiktsverk, men lider av författarens sätt att alldeles för ofta peka ut "här gjorde man fel". Det är ju lätt att säga med tjugo-trettio års efterklokskap i pennskaftet! De kapitel som behandlar de båda senaste intifadorna är också ett ganska tydligt politiskt ställningstagande (inte för att jag inte håller med författaren, men det blir stundtals rätt uppenbart politiskt krypskytte). Och ibland är det lite väl översiktligt, jag skulle gärna sett mycket mer detaljerade resonemang och fördjupningar i många intressanta skeden, men det är väl något man får acceptera med tanke på bokens ganska slimmade format (~250 sidor).
Just läst ut Traudl Junge: I Hitlers tjänst. Hade överraskande stor behållning av den. Har man sett filmen Undergången så förstår man var manusförfattaren har hämtat mycket av stoffet. En del irriterande översättningsfel (Niederbayern blir t ex "det bayerska låglandet" och Anhalter Bahnhof "järnvägsstationen Anhalt"...) men f ö skapligt flöde. Naturligtvis mer av ett personligt vittnesmål än historia i vetenskaplig bemärkelse.
/ Probstner
/ Probstner
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Jag har nu läst klart Kumm och Chomsky.Dûrion Annûndil skrev:För tillfället läser jag tre böcker parallelt:
Terrorismens historia av Björn Kumm
Avväpna Irak av Hans Blix
Hybris - USA.s strävan efter global dominans av Noam Chomsky
Björn Kumms bok är en välskriven bok som har ett intressant upplägg, det finns en tråd som man följer och det är roligt att fortsätta läsa. Det hela börjar i stort med att den första brevbomben uppfinns av en svensk i början av 1900-talet, vilket är en kul trivia. Kumm börjar sedan skissera kring begreppet terrorism, och där kommer han inte med några klargöranden direkt. "Politiskt våld från den svages sida" verkar vara utfallet.
Rent historiskt så är det tvivelsamt att han beskriver seloterna som de första terroristerna dessutom. Det har troligen samband med att engelska ordet zealot (fanatiker) kommer därifrån, vilket kanske engelsk litteratur hängt upp sig på. Om man söker politiska mord som varandes terrorism, så finns det ju tidigare exempel hos tillexempel Tyrannmördarna i Athen på 500-talet f.Kr, som räknas som de som med handling avskaffade tyrranväldet i staden. Seloterna var alltså lång senare.
Men annars är det en bra bok, som sedan i nyutgåvan sätter 11 september i sin kontext. Man kanske ska varna för att Kumm rör sig i samma tankevärd som USA-kritiker likt Chomsky när han förklarar orsakerna till denna händelse, så slutsatserna kanske inte går hem hos alla...
---
Chomskys bok känns som en reviderad upplaga av hans tidigare böcker. Argumenten har kanske putsats till lite i relation till senare händelser och Irak-kriget, men exemplen är desamma som i tidigare böcker. Har du läst dessa, så är det bortkastad tid att läsa den här boken. Har du aldrig läst Chomsky, börja här. Chomsky verkar ha blivit en del av etablisemanget, för han gör likt andra gamla professorer - hans noter hänvisar titt som tätt till hans tidigare böcker.
Bokens politiska agenda kan man lämna därhän - den är USA-kritisk.
Det som är Chomsky's främsta tillgång är snarare att han ställer användandet av begrepp på ända, så att man ser hyckleriet. Med hjälp av konkreta exempel (återigen de gamla vanliga) så visar han hur olika vi bedömer en handling, beroende på vem det är som utför den. Ett sådan handling är exempelvis terror. Och vi brukar sällan ifrågasätta den här bedömningen, utan när det är vi som utför den handlingen, så glöms den fördömande definitionen bekvämt bort. I alla fall enligt Chomsky...
---
Hans Blix bok håller jag fortfarande på med, och den verkar möjligen vara av intresse när man senare ska bedöma vem som sade vad till vem i det här historiska skeendet, för Blix påpekar lite här och där hur olika sakerna sedan skildras i pressen (främst den amerikanska) när det gäller möten på toppnivå med amerikanska företrädare. När han och Bush i vänlig tongång diskuterar Irak innan kriget, så beskriv det snart som att Bush visat vart skåpet skall stå...
Mvh -Dan
En jägares dagbok. Johan Andersson i Säby på Tjörn skrev 1863-65 ner sina jaktresultat i en liten anteckningsbok. Inte så mycket text, inte särskilt mycket som är intressant annat än för inbitna jägare tänkte jag, men en viss Lars Nilsson har använt texten som utgångspunkt för ett antal utläggningar om folkmängd, jordfördelning före och efter laga skiftet, jakträttigheter, den skog- för att inte säga trädbefriade terrängen, Anderssons jaktkamrater (i synnerhet Carl Ekström från Sörmland som tydligen är en inte helt okänd naturforskare), med mera. Sen är det ju en mycket speciell känsla att läsa om rävjakt som gick över markerna alldeles utanför fönstret...
Men själva dagboken är alltså en rätt kort text, tillräckligt kort för att jag i inspirationens ögonblick skulle knacka ner den och lägga ut den. Lite historisk källtext, för den som är intresserad - varsågoda.
http://www.hexmaster.com/jox/dagbok.html
Men själva dagboken är alltså en rätt kort text, tillräckligt kort för att jag i inspirationens ögonblick skulle knacka ner den och lägga ut den. Lite historisk källtext, för den som är intresserad - varsågoda.
http://www.hexmaster.com/jox/dagbok.html
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Angående om tråden viewtopic.php?t=20690 så har jag börjat gå igenom Vittingedagboken lite smått.
Stefan
Stefan
Castles of Steel av Robert Massie
En bra och underhållande bok om Första världskriget till sjöss. Den slår hål på en del myter och är generellt vädligt välskriven men ändå lättsam.
Läs en längreRecension (på engelska)
En bra och underhållande bok om Första världskriget till sjöss. Den slår hål på en del myter och är generellt vädligt välskriven men ändå lättsam.
Läs en längreRecension (på engelska)
Terror på världshaven av J.S.Burnett
Handlar om dagens moderna pirater och hur sårbar handelssjöfarten egentligen är.
Burnett råkade själv ut för ett piratangrepp i Malackasundet och bestämde sig därefter för att undersöka saken. Mycket intressant bok.
Sjömakt under 100 år. US Navy 1890-1990. Del 1: 1890-1945 av G.W.Baer
Handlar om USA:s flottas utveckling under 1900-talet och hur dess doktriner och strategier ändrats och utvecklats.
Även den intressant för en sjöintresserad.
Handlar om dagens moderna pirater och hur sårbar handelssjöfarten egentligen är.
Burnett råkade själv ut för ett piratangrepp i Malackasundet och bestämde sig därefter för att undersöka saken. Mycket intressant bok.
Sjömakt under 100 år. US Navy 1890-1990. Del 1: 1890-1945 av G.W.Baer
Handlar om USA:s flottas utveckling under 1900-talet och hur dess doktriner och strategier ändrats och utvecklats.
Även den intressant för en sjöintresserad.
-
Martin Månsson
- Medlem
- Perra
- Medlem
Jag läser Ryssland av Geoffrey Hoskings och det har inte gått fort jämfört med vanligtvis. Dessutom har man ju andra böcker man måste åtminstone slå en titt i då man har kurser att hänga med i också
. Delvis är boken tämligen stel emellanåt, men den går ändå bra att läsa och är ju intressant, ett lands historia under ett antal århundraden blir ju av en annan karraktär en exempelvis Kung Leopolds vålnad eller Mot afrikas hjärta som snarare handlar om isolerade händelser under kortare tid och därför går att få ett annat flyt i kanske. Den där nedrans livegenskapen som ingen fick bukt med var ett riktigt gissel för inte minst landets ekonomi, och inte ens mer reformvänliga tsarer kunde, tordes eller kanske trots allt ville göra något åt den.