Pvrbv 551 och pvrbbv 2063 (eller hur var det nu?)
Pvrbv 551 och pvrbbv 2063 (eller hur var det nu?)
Hur är logiken bakom namngivingen av de två pansarvärnsvagnarna
Pansarvärnsrobotvagn (pvrbv) 551
och
Pansarvärnsrobotbandvagn (pvrbbv) 2063
Pvrbv 551 antar jag är benämnt efter huvudbeväpningen - men eftersom den olikt stridsvagnar, infanterikanonvagnar mm inte kan få ett nummer efter huvudbeväpningens kaliber i cm, så har man tagit benämningen på robotsystem (rb 55). Pvrbv 551 ska alltså utläsas som den första pansarvärnsrobotvagnen med robot 55 som huvudbeväpning. Rätt?
Men pvrbbv 2063 är att uttyda som den tredje varianten på bv 206 - de första är en ledningsvagn, den andra var utrustad med pvpj 1110. Varför inte pvrbbv 561?
Finns det någon slug anledning som undflyr mig eller är det den urgamla militära förklaringen "för att den heter så" som gäller?
och
Pvrbv 551 antar jag är benämnt efter huvudbeväpningen - men eftersom den olikt stridsvagnar, infanterikanonvagnar mm inte kan få ett nummer efter huvudbeväpningens kaliber i cm, så har man tagit benämningen på robotsystem (rb 55). Pvrbv 551 ska alltså utläsas som den första pansarvärnsrobotvagnen med robot 55 som huvudbeväpning. Rätt?
Men pvrbbv 2063 är att uttyda som den tredje varianten på bv 206 - de första är en ledningsvagn, den andra var utrustad med pvpj 1110. Varför inte pvrbbv 561?
Finns det någon slug anledning som undflyr mig eller är det den urgamla militära förklaringen "för att den heter så" som gäller?
En rimlig förklaring är väl att när det gäller pvrbbv 551 (och lvrbbv 701) så började man "från början", vagnen var ju ny.* Bv 206 fanns ju redan och pvrb-varianten var just en ny variant, därav 2063-beteckningen.
* Jag är medveten om att 551 och 701 var ombyggda ikv:er, men i sina ombyggda varianter så var de "nya".
* Jag är medveten om att 551 och 701 var ombyggda ikv:er, men i sina ombyggda varianter så var de "nya".
Re: Pvrbv 551 och pvrbbv 2063 (eller hur var det nu?)
Därför pvbv hade inte rb 56 som beväpning från början utan rb 55. Logiken var att man fortsatte numreringen på de olika bvtyperna.Sarvi skrev:Hur är logiken bakom namngivingen av de två pansarvärnsvagnarna
och
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Det är precis som MD650 skriver.
Grundfordonen i respektive serie heter 551 respektive 206.
Alla specialfordon får sen en fjärde siffra som anger att det är en modifiering från grundutförandet.
Jämförelse:
Pbv302
Stripbv3021
Epbv3022
Bplpbv3023
Rlpbv3024
Pjrekpbv3025
Detta följs dock inte alltid, t.ex i familjen stridsfordon 90.
/Thord
Grundfordonen i respektive serie heter 551 respektive 206.
Alla specialfordon får sen en fjärde siffra som anger att det är en modifiering från grundutförandet.
Jämförelse:
Pbv302
Stripbv3021
Epbv3022
Bplpbv3023
Rlpbv3024
Pjrekpbv3025
Detta följs dock inte alltid, t.ex i familjen stridsfordon 90.
/Thord
Hm. Kolla http://www.fhs.mil.se/utbkatalog/kurspl ... endly=true, litteraturlistan längst ner. Verkar som både bvpv och pvrbbv förekom som benämning? Fast om pvbv 2063 är förrådsbenämningen så gäller väl det.MD650 skrev:För att vara petig så hette pvrbbv 2063 pvbv 2063
FHS är ingen riktig källa.De tillhör inte ens FM och kan ju inte stava:Sarvi skrev: Hm. Kolla http://www.fhs.mil.se/utbkatalog/kurspl ... endly=true, litteraturlistan längst ner. Verkar som både bvpv och pvrbbv förekom som benämning? Fast om pvbv 2063 är förrådsbenämningen så gäller väl det.
M5370-206311 Pansarväsnsrobotbandvagn 2063 MT
M7780-003800 Inredningssats PVBV 206 RB55/S
Det heter pvbv
Jaha, vilken pvrbbv syftar du på i den här tråden då: viewtopic.php?p=244795&highlight=pvrbbv#244795
Finns det inget som heter pvrbbv?
Pvrbv 551!Sarvi skrev:Jaha, vilken pvrbbv syftar du på i den här tråden då: viewtopic.php?p=244795&highlight=pvrbbv#244795![]()
Skulle bara kolla Dig...
Jag har kollrat bort mig själv snart
Pvbv = pansarvärnsbandvagn 2062/2063
Pvrbv = pansarvärnsrobotvagn 551
Enl mitt förmenande så finns det inte officiellt någon pvrbbv.
Har man inte byggt något på ett 401-chassi? Har för mig att jag sett en sådan med RBS56 ovanpå. Fast det kanske bara var någon som ställt upp lavetten och använt silvertejp...MD650 skrev:Pvrbv 551!Sarvi skrev:Jaha, vilken pvrbbv syftar du på i den här tråden då: viewtopic.php?p=244795&highlight=pvrbbv#244795![]()
Skulle bara kolla Dig...
Jag har kollrat bort mig själv snart![]()
![]()
Pvbv = pansarvärnsbandvagn 2062/2063
Pvrbv = pansarvärnsrobotvagn 551
Enl mitt förmenande så finns det inte officiellt någon pvrbbv.
Jo man testade under slutet av 90-talet att splitterskydda npvplutonerna i NB genom att sätta ett torn med rb 56 på pbv 401.Bjernevik skrev: Har man inte byggt något på ett 401-chassi? Har för mig att jag sett en sådan med RBS56 ovanpå. Fast det kanske bara var någon som ställt upp lavetten och använt silvertejp...
Projektnamnet hette BUP (Bill under pansar).
MD650 skrev:Jo man testade under slutet av 90-talet att splitterskydda npvplutonerna i NB genom att sätta ett torn med rb 56 på pbv 401.Bjernevik skrev:
Har man inte byggt något på ett 401-chassi? Har för mig att jag sett en sådan med RBS56 ovanpå. Fast det kanske bara var någon som ställt upp lavetten och använt silvertejp...
Projektnamnet hette BUP (Bill under pansar).
![]()
Nånting så här?
/Per
- Bilagor
-
- MT-LB with Bill2_enlarged.JPG (76.5 KiB) Visad 5353 gånger
Kommer inte ihåg nu, men förmodligen från nånstans på FM:s sajt. Jag såg en Pbv 401 med Rb 56 en gång också när markstridsskolan i Kvarn hade sin årliga övning i stadsmiljö i Norrköping. Trodde att jag hade en bild på denna också, men kan tyvärr inte hitta den nu. Slänger in en annan bild från en av dessa övningar som kompensationMD650 skrev:
Jajemän! Jag sökte precis den bilden.
Var hittade Du den?
![]()
/Per
- Bilagor
-
- Strv 122 from the business end.JPG (98.96 KiB) Visad 5343 gånger
Re: Pvrbv 551 och pvrbbv 2063 (eller hur var det nu?)
Pvrb 2063 är jag lite intresserad av. Har bara erfarenhet av buret/tgb-transporterat rb56-system.
Hur nyttjades 2063-systemet. Styrkor/svagheter?
Hur nyttjades 2063-systemet. Styrkor/svagheter?