Stalins son

Tillägnad vår saknade medlem varjag
varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 augusti 2005, 14:04

Söt fluffig Kossa skrev:
varjag skrev: med millioner andra
hehe, du stavar millioner precis som jag. :D
Du menar naturligtvis som Var Jag... :lol:

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 9 augusti 2005, 14:44

Letterbomb skrev:
Perra skrev: Du får förstås tro vad du vill, men jag tror inte att det var så. Över en av Stalins söners säng hade han exempelvis hängt upp en tavla med texten "om du visar dig svag låter jag skjuta dig". Det säger en del om att han kanske inte var världen mäst älskvärda far.
Han var väldigt kärleksfull mot Svetlana tills hon vart äldre och trotsig mot sin far, men han gjorde aldrig illa henne eller var det monster som du försöker få honom att framstå som. Stalin växte upp i en väldigt sträng kultur och det sätter självklart sina spår som förälder. Han var inte strängare eller konstigare än vad många andra föräldrar var då.

jag säger inte att Stalin var något Monster, vad är ett monster? Var Hitler ett monster? trots alla sina charmiga infall, precis som Stalin hade, nej naturligtvis inte. Faktum är att både Hitler och Stalin, historiens brutalaste massmördare, kanske ska betraktas mindre som monster än Ivan den förskräcklige och Peter den store som både hade ihjäl sina söner, den förra helt egenhändigt (för att inte tala om en rad romerska kejsare). Den senare gjorde lika mycket för Ryssland som Stalin gjorde, den ena lyfte med ihärdighet ut landet ur medeltiden och moderniserade landet. Men var för det en sällsamt skräckinjagande figur, därmed inte sagt att hans barbariska natur också kunde bli hövlig då och då. Stalin som tog landet in i industrialiseringens tidsålder, slet inte ut tänder på folk eller misshandlade dem rent personligen, och hade förstås en charmig sida, men i 1900talets tidsålder kan man inte mäta råhet bara på det viset. Priset för både Peters och Stalins framgångar var mycket död.

Stalin var oundvikligen befriad från någon vidare empati, precis som Hitler. Visst kunde de böla när någon nära försvann, men de kunde samtidigt utan att blinka beordra döden åt tusentals, miljontals andra. Det är ta mig tusan värre än att som Fredrich Willhelm I med egna händer, försöka strypa sin son (Fredrik den store) med en gardinsnodd, eller spotta i sonens mat och slutligen berodra att han skall dödas. Vilket inte blev av då undersåtarna vägrade, då fick Fredriks bäste vän förlora huvet istället. Vem som är monster är inte lätt att avgöra, ska man själv stå för otrevligheterna, eller ska man beordra dem och alltjämt kunna vara en mysig herre bara man själv är trevlig och inte skadar någon.

Jag har inte läst Montifiores bok än, har den dock här, och ska läsa den vartefter. Jag är allmänt emot alla former av demoniseringar kan jag säga. Men även utan att ha läst boken än törs jag påstå mig veta en del, tillräckligt för att säga att han som sagt satte annat före familjen, och det har jag väl inte sagt nåt annat om heller?

Mjölner
Medlem

Inlägg av Mjölner » 9 augusti 2005, 18:02

Hans skrev:
Mjölner skrev:(Han var till och med ofta pank och fick be vänner mm låna honom pengar tills nästa löning från partiet kom).
Jag skulle vilja veta mer om detta - det låter nästa lite för otroligt. Kommer du ihåg källan?

MVH

Hans

Även detta har jag läst i Montefiores bok. Om nu boken kan räknas som en fullgod källa vet jag ärligt talat inte, men som redan påpekats så är kans källhänvisningar imponerande.

En annan något överaskande sida som Uncle Joe skall ha haft enl M är att han faktiskt var mycket beläst och intelektuell (allt från Dante till Den siste mohikanen), och gärna sjöng arior ur Rigoletto. Käns konstigt att en blodsbesudlad slaktare har sådana egenskaper. Men kanske är man bara trångsynt ibland...

Läs boken om du har tid, mycket intressant och välskriven!

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 9 augusti 2005, 19:37

Varjag skrev;
....etappsvin.....
Etappråttor kallades väl de? En ren petitess,men herr sköld blir en aning perplex ;-)

/Robert

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 9 augusti 2005, 20:38

Robert Sköld skrev:Varjag skrev;
....etappsvin.....
Etappråttor kallades väl de? En ren petitess,men herr sköld blir en aning perplex ;-)

/Robert
Nu är ni två som har hackat på Varjags språk, jo, jag vet att han behöver stöd eftersom han är så otroligt diplomatisk och försynt - så nu rycker jag in och stöder den stackars timide varjag! Sluta och hacka på petitesser :P :lol: :wink: (han sover nog just nu - eller borde göra det)

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 9 augusti 2005, 20:40

Mjölner skrev:

Även detta har jag läst i Montefiores bok. Om nu boken kan räknas som en fullgod källa vet jag ärligt talat inte, men som redan påpekats så är kans källhänvisningar imponerande

....

Läs boken om du har tid, mycket intressant och välskriven!
OK, jag skall forska - i ärlighetens namn har jag tidigare inte hört talas om den :oops:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 9 augusti 2005, 21:50

Mjölner skrev:
En annan något överaskande sida som Uncle Joe skall ha haft enl M är att han faktiskt var mycket beläst och intelektuell (allt från Dante till Den siste mohikanen), och gärna sjöng arior ur Rigoletto. Käns konstigt att en blodsbesudlad slaktare har sådana egenskaper. Men kanske är man bara trångsynt ibland...
Ja kulturell bildning och förfinade manér är ingen hämsko för även en brutal natur, i Leopolds vålnad beskrivs en ung belgare vid namn Leon Rom, en typisk kolonialofficer som författar dikter, målar av landskapet och jagar elefant, när han inte gör det så agerar han minityrann över sina undersåtar och beordrar piskningar på en allt för lat urbefolkning samt pysslar med sitt fina staket som i toppen pryds av avhuggna människohuven.

Marskalk Konev, som man väl inte skulle beskriva som en kulturvetare direkt, kunde rätt vad det var svänga sig med diverse citat från gamla klassiska ryska författare. Han var inte mindre brutal för det. Även Hitler är ju ett lysande exempel på hur bildning kan gå hand i hand med kallblodighet.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 9 augusti 2005, 21:57

Robert Sköld skrev:Varjag skrev;
....etappsvin.....

/Robert
Enl den säkra källan Sven Hassel ;) så heter det etappsvin. Vi kallade alltid trängarna för det. Även epitet bullkuskar, mjölkuskar eller liksaltare används om trängarna.
:)

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 9 augusti 2005, 23:16

Hassel, BAH! :-)

Beevor refererar till de i de bakre leden i Sovjetarméerna såsom Etappråttor!

Ingen skugga skall falla över Varjag, jag blev förbluffad bara. Förövrigt tror jag densamme är luttrad nog att ta min fråga Hans ;-)

/Robert

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 9 augusti 2005, 23:58

Robert Sköld skrev:Hassel, BAH! :-)

Ingen skugga skall falla över Varjag, jag blev förbluffad bara. Förövrigt tror jag densamme är luttrad nog att ta min fråga Hans ;-)

/Robert
Verkligen 8O :wink:

God natt Robert

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 augusti 2005, 02:33

Robert Sköld skrev:Hassel, BAH! :-)

/Robert
:lol: :lol: :lol: ! I likhet med Hassel har jag lånat Etappsvin från tyskan. Svin äter som bekant mera än råttor - och maten var inte lika riklig i Röda Armén :( .
fritt ur tyska böcker;

'avvinkningshopen bestod av de vanliga Etappschweine med sina Blitzmädeln'
(U-båtsmans kommentar)
men det fanns ju även Frontschweine (veteraner i krigets konst)

'ryssarna rullade fram ett par T-34:or men die alten Frontschweine blev inte imponerade.' Theodor Plivier i boken Berlin.

Så jag fortsätter nog använda mina 'svinvarianter' .... :wink: , Varjag

Roger Klang
Medlem
Kontakt:

Re: Stalins son

Inlägg av Roger Klang » 18 november 2011, 19:33

Det kanske kan intressera någon att även Hitlers brorson, Heinz Hitler, blev tillfångatagen på östfronten 1942.

Hitlers halvbror Alois Hitler hade även en son med sin andra fru Hedvig, en son som kallades för Heinz (kort för Heinrich). Heinz Hitler gick först på den nazistiska elitskolan NPEA (Nationalpolitische Erziehungsanstalten) i Ballenstedt, vanligen förkortad ”Napola” för Nationalpolitische Lehranstalt, en skola med militär disciplin. Heinz ville bli officer. 1941 drog Heinz ut i kriget på östfronten som signalistunderrättelseofficer i 23 artilleridivisionen i Wehrmacht. Den 10 jan. 1942 blev Heinz beordrad att hämta radioutrustning från en utpost, han kom aldrig tillbaka. Heinz blev tagen fången. Han blev förflyttad till ett V.I.P. fängelse i Moskva och dog i fångenskap efter månaders förhör. Hans namn blev hans fall. Heinz var som man kunde förvänta sig Hitlers favoritsyskonson.

Roger Klang

Skriv svar