Japans krig i Kina, dödsstöten för Solens Rike?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Baltiron
Medlem

Inlägg av Baltiron » 8 augusti 2005, 20:54

Gustav Björklund skrev:Hur var det med befolkningsantalet i Japan på den tiden? Var den runt 100 miljoner eller är jag helt ute och seglar?
Enligt Ellis 'World War II A statistical survey', tabell på sidan 253 hade Japan 72,2 miljoner 1937. Om detta inkluderar de japanska kolonisatörer som flyttat till Manchuriet anges inte. Nästa fråga är om det inkluderar koreaner, manchurier och kineser på Formosa; där kan man bara gissa. Så vitt jag vet sattes det upp lydkinesiska förband, även om dom nog hade tveksamt värde. Jag har sett hävdas att Japans armé rekryterade koreanska soldater, men om det var som koreanska förband eller integrerade kan jag inte svara på. Mobiliserade anges vara 9,1 miljoner.

Som jämförelse anges Kina ha haft 450 miljoner under åren 1939-45. Det senare är nog att betrakta som ett närmevärde, med kanske upp till tio miljoners noggrannhet. Mobiliserade anges vara 14 miljoner.

mvh

Baltiron

Användarvisningsbild
robertm
Medlem
Kontakt:

Inlägg av robertm » 8 augusti 2005, 22:29

Japan hade en befolkning på 70 miljoner 1937, vilket väl placerar dem i samma storleksordning som Tyskland och Storbritannien.

Värt att notera är att Japan inte hade planerat att ockupera Kina. Man startade kriget för att tvinga Kina att erkänna Japans annektering av Manchuriet (1931) - åtminstonde är det min tolkning. Dessutom var det som vanligt armen som agerade mer eller mindre på eget initiativ. Manchuriet var en mycket viktig kornbod för japan och hade dessutom många mineraler som Japan så väl behövde, t ex järn. Med Manchuriet klarade man sin försörjning hyggligt inom alla områden utom vad gäller olja. Utan Manchuriet hade man brist på i stort sett allt, inklusive mat. Därför ansåg Japans ledarskap att det var livsviktigt för Japan att behålla Manchuriet. men Chiang Kai-shek vägrade att godkänna Japans överhöghet där, därav kriget. Tidigt i kriget kunde det mycket väl ha lösts diplomatiskt till Japans fördel, men när framgångarna började komma på allvar i slutet av 1937, ställde hökarna inom armen allt hådare krav, och Chang Kai-shek drog öronen åt sig. Från 1938 var den 'dominerande' strategin från japans sida att störta Chiang Kai-sheks regim och ersätta den med en i japans ledband.

Förutom sin relativt svaga ekonomi och begränsade högteknologiska industri, skulle jag säga att Japans största svaghet faktiskt var brist på centralstyrning. Inom olika områden (ekonomi, diplomati, krigsplanering etc) kunde olika grupper länge föra sin alldeles egna politik. Ett exempel var Manchurietarmén som lobbade för krig mot Sovjet, och som närapå lyckades starta ett på egen hand 1939, och dessutom höll på en stor del av armén långt in i kriget (dock inte genom hela kriget som många tror - den armé som Sovjet attackerade i augusti 1945 var i princip ett tomt skal med uppsättning av nya trupper som uppgift). Flottan och armen levde sina egna liv utan nämnvärd samordning och industrin styrdes inte in på krigsproduktion ordentligt förrän 1943. Innan dess styrdes industrins inriktning mest av deras egna interna maktstrukturer.

Robert

Gustav Björklund
Medlem

Inlägg av Gustav Björklund » 9 augusti 2005, 14:17

Baltiron skrev:Enligt Ellis 'World War II A statistical survey', tabell på sidan 253 hade Japan 72,2 miljoner 1937. Mobiliserade anges vara 9,1 miljoner.

mvh

Baltiron
En av 8 japaner var mobiliserade i armén/flottan/flygvapnet? Det har jag svårt att föreställa mig... Jag trodde det rörde sig om lite mindre styrkor. Men en stor del kanske gick till garnisoner?

Baltiron
Medlem

Inlägg av Baltiron » 9 augusti 2005, 19:32

Gustav Björklund skrev:
Baltiron skrev:Enligt Ellis 'World War II A statistical survey', tabell på sidan 253 hade Japan 72,2 miljoner 1937. Mobiliserade anges vara 9,1 miljoner.

mvh

Baltiron
En av 8 japaner var mobiliserade i armén/flottan/flygvapnet? Det har jag svårt att föreställa mig... Jag trodde det rörde sig om lite mindre styrkor. Men en stor del kanske gick till garnisoner?
Hej,

Jag har försökt kolla om någon av mina andra böcker håller med, men de har bara haft siffror på döda. En av åtta kan låta mycket, men jag vill minnas att serberna mobbade lika många i 1vk. För den delen vill jag minnas att vi hoppades på att mobba en miljon efter att vi rustat upp, vilket skulle blivit en av sju.

mvh

Baltiron

P.S. Medan jag försökte bekräfta den serbiska siffran så har jag hittat tyska siffror från 1vk. Enligt Paul Kennedy, The Rise and Fall of the Great Powers så hade tyskarna 65 miljoner när kriget började (s 314) och mobiliserade 13,25 miljoner (s 354). Det blir en av fem. Det är möjligt att den andra siffran innehåller polska 'allierade', jag har för mig att dom ställde upp en polsk kår, men det är i alla fall väldigt mycket. Enligt svensk uppslagsbok (nån gång 1930) så hade serberna 4,4 miljoner i befolkning och ställde upp 400.000 man vid den initiala mobiliseringen.

Skriv svar