Nazisthälsning?
- BMP-trekker2
- Medlem
Nazisthälsning?
Kanske inte rätt forum för frågan, men om någon vet så ska det vara ni.
Har sett ett flertal foton med Hezbollahs som gör "nazisthälsning", finns det någon historisk bakgrund till denna hälsning? eller var det nazisterna som började med den?
/Mikael
Har sett ett flertal foton med Hezbollahs som gör "nazisthälsning", finns det någon historisk bakgrund till denna hälsning? eller var det nazisterna som började med den?
/Mikael
- BMP-trekker2
- Medlem
-
Magnus Lindström
- Medlem
Är väl helt enkelt att visa "tom hand" att man inte döljer något vapen. Det är intressant hur man hälsar. Att man bugar har jag hört att det kommer ifrån att man blottar nacken vilket skulle kunna leda till ett dödande hugg. Det skulle inte förvåna mig om lyfta på hatten kommer från något liknande. Honnör ska i allafall komma ifrån att man lyfter visiret för att visa vem man är.
I USA användes den romerska hälsningen från 1787 fram till 1934. Används idag även i Taiwan (antar att den hälsningen inte kommer från romarna). Tydligen: http://en.wikipedia.org/wiki/Nazi_salute
Jag tror snarare att bugningen handlar om att sänka sig fysiskt gentemot den man bugar sig för. Det finns ju gott om exempel på att hov där man faktiskt också tagit det så långt att folk lagt sig på marken.Magnus Lindström skrev:Är väl helt enkelt att visa "tom hand" att man inte döljer något vapen. Det är intressant hur man hälsar. Att man bugar har jag hört att det kommer ifrån att man blottar nacken vilket skulle kunna leda till ett dödande hugg. Det skulle inte förvåna mig om lyfta på hatten kommer från något liknande. Honnör ska i allafall komma ifrån att man lyfter visiret för att visa vem man är.
Fascisthälsningen i modern tid inspireras av romarna via Mussolini. Även det svenska 'Hej' ska vara inspirerat av den romerska hälsningen.
På vilket sätt? Jag har en gång hört den märkliga förklaringen att hälsningen "hej" kom till på 1800-talet för att man trodde att det var så vikingarna hade hälsat. Men i NE:s ordbok står det att ordet hej är känt från 1541 och att det troligen kommer från lågtyskan.Baltiron skrev:Även det svenska 'Hej' ska vara inspirerat av den romerska hälsningen.
Intressant ord att utforska, vardagliga interjektioner är ju inte alls dokumenterade på samma sätt som "märkvärdiga" ord. SAOB har förekomster några år före 1541, och oumbärliga Etymology Online har följande att säga om engelska hey:
etymonline skrev:call to attract attention, c.1225, possibly a natural expression (cf. Roman eho, Gk. eia, Ger. hei).
Som jag förstått det är det en hälsning som är reserverad till den som mottar "Heil" hälsningen, dvs Hitler.Hexmaster skrev:Hitler själv utvecklade ju hälsningen till en sorts besynnerlig vinkning, där handflatan vänds uppåt. Ser otroligt fånigt ut, särskilt jämfört med den onekligen pampiga "riktiga" hälsningen. Men vad jag förstått var det enkom Führern som fick utföra slarv-hälsningen.
/Marcus
Kan inte svära på att det är sant. Jag har hört det bara. Det finns en viss likhet mellan Hell, Heil och Hej. Jag tror inte att man ska dra några växlar på det, dock.Örjan skrev:På vilket sätt? Jag har en gång hört den märkliga förklaringen att hälsningen "hej" kom till på 1800-talet för att man trodde att det var så vikingarna hade hälsat. Men i NE:s ordbok står det att ordet hej är känt från 1541 och att det troligen kommer från lågtyskan.Baltiron skrev:Även det svenska 'Hej' ska vara inspirerat av den romerska hälsningen.
Var det inte vikingromantikerna i Götiska förbundet som populariserade "hej" som hälsningsuttryck i Sverige?Örjan skrev:På vilket sätt? Jag har en gång hört den märkliga förklaringen att hälsningen "hej" kom till på 1800-talet för att man trodde att det var så vikingarna hade hälsat. Men i NE:s ordbok står det att ordet hej är känt från 1541 och att det troligen kommer från lågtyskan.Baltiron skrev:Även det svenska 'Hej' ska vara inspirerat av den romerska hälsningen.
- SuperPalle
- Medlem
Att buga sig är nog en komination av att faktiskt visa nacken, och att helt enkelt visa sig underdånig genom att sänga sig i längd och slå ned ögonen. Samma sak med honnören, jag personligen tycker att visirteorin låter löjlig och orimlig, jag tror mer på att man även där slog ned blicken och skylde ögonen. Det är ju inte artigt att stirra ett högt höns i ögonen, det gör bara tuppen.Magnus Lindström skrev:Är väl helt enkelt att visa "tom hand" att man inte döljer något vapen. Det är intressant hur man hälsar. Att man bugar har jag hört att det kommer ifrån att man blottar nacken vilket skulle kunna leda till ett dödande hugg. Det skulle inte förvåna mig om lyfta på hatten kommer från något liknande. Honnör ska i allafall komma ifrån att man lyfter visiret för att visa vem man är.
Det är alldeles riktigt. Ehuru Hitler utvecklade en teknik med handen långt bakåt axeln....som nog få helt vågade efterlikna. Skämttecknaren Rit-Ola älskade den där varianten - och ritade Hitler med en jätteliten högerhand - där han med tummen syns klia sig bakom örat......Marcus Wendel skrev:Som jag förstått det är det en hälsning som är reserverad till den som mottar "Heil" hälsningen, dvs Hitler.Hexmaster skrev:Hitler själv utvecklade ju hälsningen till en sorts besynnerlig vinkning, där handflatan vänds uppåt. Ser otroligt fånigt ut, särskilt jämfört med den onekligen pampiga "riktiga" hälsningen. Men vad jag förstått var det enkom Führern som fick utföra slarv-hälsningen.
/Marcus
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Hedring, hälsning till nazistpartiet
Apropå nazisthälsningar, om det går med ett sidospår, men det hör till nazisthälsning och Hitler.
År 1938 blev det engelska landslaget tvingad att göra nazisthälsning före en fotbollslandskamp mot Tyskland i Berlin. Av den anledning att Hitler var i publiken, men flera spelare i England mådde dåligt långt efter matchen. Den unge Dennis Woodhead från Sheffield Wednesday sade för några år sedan att det var värsta han hade varit med om såväl under sin karriär som livshistoria.
Stefan
År 1938 blev det engelska landslaget tvingad att göra nazisthälsning före en fotbollslandskamp mot Tyskland i Berlin. Av den anledning att Hitler var i publiken, men flera spelare i England mådde dåligt långt efter matchen. Den unge Dennis Woodhead från Sheffield Wednesday sade för några år sedan att det var värsta han hade varit med om såväl under sin karriär som livshistoria.
Stefan