har fått låna denna bok av en kompis. Nästan med tvång. Från hans sida. Den har legat hemma rätt länge nu, men verkar inte särskilt tilltalande. Har typ tjugo böcker som ligger på hög och väntar på mig just nu. Och dessutom är Atlas Shrugged tjock som en tegelsten och innehåller visst massor med politik (och sånt skitsnack). Borde jag ta upp den å läsa, eller ska jag vänta någon månad till?
Ayn Rand: Atlas Shrugged
Ayn Rand: Atlas Shrugged
Hej,
har fått låna denna bok av en kompis. Nästan med tvång. Från hans sida. Den har legat hemma rätt länge nu, men verkar inte särskilt tilltalande. Har typ tjugo böcker som ligger på hög och väntar på mig just nu. Och dessutom är Atlas Shrugged tjock som en tegelsten och innehåller visst massor med politik (och sånt skitsnack). Borde jag ta upp den å läsa, eller ska jag vänta någon månad till?
-
Filip Johansson
- Ny medlem
Jag skulle föreslå att du plockar upp boken omedelbart. "Atlas Shrugged" är en av de bästa böckerna jag läst under min levnadstid och det säger inte så lite, då jag läst ganska många. Boken handlar om ett samhälle i förfall där politiker tar frihetskränkande beslut i en accelererande hastighet. Det hela slutar med att samhällets produktiva element skaffar sig ett eget litet tillhåll medan världen utanför förfaller.
Boken fokuserar inte så mycket på politik som du verkar tro. Egentligen handlar den mer om filosofi. Rand själv uttryckte det ungefär så här när en journalist frågade henne om hon var intresserad av politik: "Jag måste vara intresserad av det nu för att slippa vara det senare". Med det menade hon att filosofin är det som ligger till grund för politiken varför den viktigaste uppgiften är att ändra människors värderingar.
Låter det oerhört tungt? Boken går ganska fort att läsa när man väl börjat då den faktiskt är ganska underhållande historia med skurkar, pirater, politiker, forskare och företagsledare.
Boken fokuserar inte så mycket på politik som du verkar tro. Egentligen handlar den mer om filosofi. Rand själv uttryckte det ungefär så här när en journalist frågade henne om hon var intresserad av politik: "Jag måste vara intresserad av det nu för att slippa vara det senare". Med det menade hon att filosofin är det som ligger till grund för politiken varför den viktigaste uppgiften är att ändra människors värderingar.
Låter det oerhört tungt? Boken går ganska fort att läsa när man väl börjat då den faktiskt är ganska underhållande historia med skurkar, pirater, politiker, forskare och företagsledare.
-
Viktor Elmberg
- Ny medlem
- Rubber Duck
- Medlem
En av Ayn Rands mest kända "lärjungar" var (är) den amerikanske centralbankschefen Alan Greenspan. Det råder delade meningar om han har övergivit hennes nyliberala värderingar, eller om han försöker implementera dem i smyg:
http://www.taemag.com/issues/articleid. ... detail.asp
http://www.capmag.com/article.asp?ID=1821
http://www.taemag.com/issues/articleid. ... detail.asp
http://www.capmag.com/article.asp?ID=1821
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Har en kompis som tycker jag absolut ska läsa "Atlas Shrugged". Hittills har jag lyckats klara mig undan, men funderar om det ine skulle vara värt att plöja igenom dom tusan sidorna, som redan det tänder en varningens lampa i mitt huvud. Jag och min kompis delar f.ö. inte särskillt mycket gemensamt ideologiskt sätt. Visst, vi ogillar väl samma partier, men jag har en del, radikala idéer om Sverige och dess territorium och det jag, skämtsamt, kallar "kolonierna". Något han inte alls tycker om. 
Jag försöker förgäves f.ö. övertyga honom om att man kan vara nationalist och samtidigt vilja öka invandringen.
Jaja, tillbaks till ämnet. Är det värt att spendera tiden det tar att läsa boken? Eller ska jag leta reda på filmen istället? (tror det faktiskt finns en film av boken)
/Tomas
Jag försöker förgäves f.ö. övertyga honom om att man kan vara nationalist och samtidigt vilja öka invandringen.
Jaja, tillbaks till ämnet. Är det värt att spendera tiden det tar att läsa boken? Eller ska jag leta reda på filmen istället? (tror det faktiskt finns en film av boken)
/Tomas
Filmen har varit ett "projekt" länge, för fler än ett filmbolag. Tydligen har rättigheterna till den bytt ägarhand några gånger, eller något strul åt det hållet. Min personliga gissning är att det aldrig kommer att bli film av den.Tomas Ibsen skrev:
/Tomas
Det gjordes en rätt hygglig film av hennes The Fountainhead, med Gary Cooper i huvudrollen som Howard Roark. Tycker man att Atlas Shrugged är hård- eller svårsmält kan man prova med den boken/filmen först (jag rekommenderar dock att läsa den). Litterärt är The Fountainhead snäppet bättre -- även om Atlas Shrugged, vad man än tycker om den, säkerligen kommer att gå till historien som en av 1900-talet mest inflytelserika skönlitterära verk.
Det gjordes också en filmversion av hennes första publicerade roman, We the living, av italienarna under andra världskriget. När filmen var färdig upptäckte den italienska censuren att filmen var lika mycket antifascistisk som antikommunistisk och den förbjöds.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Atlas Shrugged är bara dålig tungläst science fiction. Läs Ursula Le Guin istället. 
I övrigt är objektivismen är ganska så svag filosofi (synnerligen kunskapsteorin som är väldigt bristfällig), som dock är på frammarsch främst bland yngre killar. Personligen skulle jag rekomendera lite mer seriösa filosofiska verk, eller hur man nu skall säga. Men & andra sidan så skadar det aldrig mer allmänbildning och kunskap i diverse populärfilosofi.
I övrigt är objektivismen är ganska så svag filosofi (synnerligen kunskapsteorin som är väldigt bristfällig), som dock är på frammarsch främst bland yngre killar. Personligen skulle jag rekomendera lite mer seriösa filosofiska verk, eller hur man nu skall säga. Men & andra sidan så skadar det aldrig mer allmänbildning och kunskap i diverse populärfilosofi.
Är nog benägen att hålla med. Men är den verkligen på frammarsch igen? Trodde det var lite för mycket sektvarning kring de kretsarna...Turandil skrev:Atlas Shrugged är bara dålig tungläst science fiction. Läs Ursula Le Guin istället.
Det känns så i Sverige i alla fall; varenda liten manlig ungmoderat verkar läsa Ayn Rand nu för tiden. I USA däremot är det möjligt att Ayn Rand-läsandet redan nått kulmen och att det börjat ebbats ur (hela den vågen slog ju igenom tidigare i USA än i Sverige, och lär också sluta innan). Jag tycker också att randianerna är lite läskiga, checka in nyliberalerna under det tidiga 90-talet, de var ju hur härliga som helst, men idag...