Karolinuniform

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Karolinuniform

Inlägg av Kynes » 21 juli 2005, 19:31

Hej!
Till hösten ska jag börja mitt tredje (och sista) år på gymnasieumet. Som ni kanske vet så är en av kurserna ett sk "projektarbete", där man får göra mer eller mindre vad man vill. Själv skulle jag vilja förverkliga en dröm som jag haft sedan länge. Nämligen att sy mig en Karolinuniform.

Är det någon här som har tips på vars man kan få tag på saker som mönster, matrial etc?

Sen hur realistiskt är det hela att genomföra? Är det någon idé att lägga ned tid på det eller ska jag skrota idén direkt?

Någon som har nån aning vad ett sådan projekt kan kosta? Tänker främst att sy kläderna, väskor etc om tid och pengar finns. Och vad jag har hört så är ylle ett ganska dyrt matrial.

Alla tips och åsikter uppskattas.

zyx83
Medlem

Inlägg av zyx83 » 22 juli 2005, 22:27

låter som ett grymt kul projekt...kör på....har inga tips om material men vill gärna se resultatet....

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Re: Karolinuniform

Inlägg av maal » 22 juli 2005, 22:52

Kynes skrev:Hej!
Till hösten ska jag börja mitt tredje (och sista) år på gymnasieumet. Som ni kanske vet så är en av kurserna ett sk "projektarbete", där man får göra mer eller mindre vad man vill. Själv skulle jag vilja förverkliga en dröm som jag haft sedan länge. Nämligen att sy mig en Karolinuniform.

Är det någon här som har tips på vars man kan få tag på saker som mönster, matrial etc?

Sen hur realistiskt är det hela att genomföra? Är det någon idé att lägga ned tid på det eller ska jag skrota idén direkt?

Någon som har nån aning vad ett sådan projekt kan kosta? Tänker främst att sy kläderna, väskor etc om tid och pengar finns. Och vad jag har hört så är ylle ett ganska dyrt matrial.

Alla tips och åsikter uppskattas.
Inom vilket ämnesområde skulle det vara i så fall?

Jag har svårt att se någon form av mening med det hela om det inte har med syslöjd att göra, hade det varit en av mina elever så hade jag inte tillåtit det på grund av att det inte leder till något mer än just en uniform.
Jag tror du får mer ut av det hela om du i stället gör en undersökning av uniformsbruket under till exempel 1600- och 1700-talen.

Men vill du verkligen och lägger fram det hela på ett vettigt vis så kanske du får i genom det. Tänk bara på att du i så fall lägger fram det på ett förnuftigt sätt, tack vare vissa rakade högerextremistiska element i samhället så har ju Karl XII och hans karoliner fått en viss stämpel på sig.

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Ednew » 23 juli 2005, 00:56

Jag skulle inte heller stödja din idé om du inte har ett väldigt klart stöd från din tilltänkta lärare/handledare. Talar av egen erfarenhet här och vet att "balla" idéer inte ofta räcker till eller fullt ut accepteras av lärarna, ofta på goda grunder. Det du kan göra enligt mig är maal redan inne på, fördjupa dig inom just uniformsbruket och gör en karolineruniform som en del av projektet.

Några saker du ska tänka på är dock följande:
Ta dig inte vatten över huvudet. Sätt realistiska mål för vad du vill uppnå och om du känner dig själv väl, vet du hur mycket tid och engagemang du i slutändan kommer lägga ned.

Ämnesområde. Välj ett ämne där informationen finns någorlunda tillgänglig, att behöva göra uppehåll från sitt arbete på grund av bristande informationskällor är aldrig kul. Internet finns ju alltid till hands men att hitta på nätet är inte något jag tycker är speciellt lätt trots en del vana. Dessutom är det önskvärt (nästan ett krav) i de flesta projektarbeten att du också hänvisar till skriftliga källor.

Det sista men dock det viktigaste, val av handledare. Lärare är olika och på grundval av sina personligheter har de också olika krav för sina betygskriterier, är du ute efter betyget välj en lätt lärare som inte har samma krav som en riktigt sträng.
Detta är bara mina egna små erfarenheter och hur det ser ut för just dig på din skola har jag ingen större koll på. Därför kan det jag skrivit vara totalt värdelöst liksom det kan vara väldigt hjälpfullt. Lycka till dock framöver

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 23 juli 2005, 13:10

Jag har pratat med en av mina mentorer i våras och hon sade iallafall inte nej. Sen när jag tog upp det med min historie lärare så log han som bara till och sade att jag skulle nog prata med en av sylärarena eftersom han kände att han inte var nog bevandrad inom syendets konst.

Det är just så att jag vill helst göra något mer praktist eftersom det känns inte lika kul att jobba teoretiskt. Men självklart ska det vara en mindre teoretisk del ifall jag nu kommer välja att göra en uniform.

Sen har jag hört att en för några år sedan ska ha gjort en mindre tribuche som projektarbete. Därför känns även som att jag skulle kunna få göra min uniform för lärarkåren.

Det är just att jag inte vill ta mig vatten överhuvet som jag delivs tar upp ämnet här på skalman. Det är av den orsaken jag nu har som försökt börjat efterforska om det ens skulle vara möjligt, främst att få fram vitala saker som mönster och sen måste beräkna vad kalaset skulle kunna komma att kosta.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 23 juli 2005, 13:58

Kan definitivt inte hjälpa till med ideér om hur man syr en unifoirm, däremot kanske hur du kan motivera vad du vill göra. Kolla upp vad syftet med projektarbetet är. När jag gick på gymnasiet var det viktiga inte vad man kom fram till utan hur man gick tillväga, man skulle lära sig att arbeta självständigt och lite mer vetenskapligt än man tidigare när man hade skrivit skolarbeten.
Du måste alltså motivera det med hänvisning till vad som står i läroplanen. Säger du till dina lärare att du vill sy en uniform för att det är kul har jag full förstående för att de inte godkänner din plan.

/Martin

Lord Havelock Vetinari
Medlem

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 23 juli 2005, 19:48

Du måste även ha en frågeställning att besvara. Men om du kommer på en bra sådan så ser jag ingen anledning till varför din projektidé inte skulle godkännas. Men försök helst värva en eller fler personer till projektet, lärarna ser gärna att man är flera som samarbetar (samarbete och tillvägagångssätt är en av de punkter som bedömms). Gör dock bara detta om du hittar någon/några som är intresserad(e) av ämnet och som kan bidra med något. Lycka till med projektet :)

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 23 juli 2005, 19:56

Min uppfattning är att det måste vara ett väldigt bra projektarbete att producera en karolineruniform.

Arbetet har ju flera olika steg.

Till att börja med måste du finna ut av hur en sådan uniform faktiskt var tillverkad. Det vill säga vilka material, vilka färger (och hur hade man färgat materialet), hur var den sydd etc, etc. Och som amatör på detta område vet jag över huvud taget inte något om vilka källor som finns att tillgå. Men jag misstänker starkt att det finns en del kompetens på området just här på Skalman.

Så kommer nästa steg. Att anskaffa de olika materialena. Var får man detta ifrån. Går det över huvud taget att få fatt på de olika komponenterna eller måste det specialtillverkas.

Och sedan kommer det sista. Att faktiskt sy upp uniformen. Också här finns det en hel hög med praktiska problem. Hur sydde man i de materialen på den tiden. Och hur tillverkar man ett par tidsriktiga stövlar etc etc ?????

Min personliga uppfattning är att redan det första steget är ett projektarbete i sig själv. Mitt råd är alltså - ägna dig åt "fact finding"-delen. En uniform innehåller ju en mängd detaljer. Hatt, väst, byxor, stövlar etc etc etc. Och varje detalj skall specificeras utifrån material, tillverkningssätt etc. Skulle tro att redan det räcker till för att fylla upp hela vintern.

Så kan du ta tillverkningen som en ren bonus efter examen.

Men det är så klart. Om det redan någon stans finns färdigt specificerade uniformer så har du nog att göra hela vintern med att tillverka den.

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 24 juli 2005, 12:50

Jag hoppas bland annat på den enormt stora kundskap som finns här på skalman. Då främst på denna som Donkeyman kallar det "fact finding". Men jag har även kollat runt på Riksförbundet Sveriges Militärhistoriska Föreningar hemsida. Där finns det några länkar till några föreningar som sysslar med reenactment under Karolin tiden. Förhoppningsvis kan man få hjälp av dem med de mesta av problemen som kan/kommer uppstå. Själv oroar jag mest för den ekonomiska delen, då jag inte har allt för stora tillgångar. Får väl i värsta fall kanske söka sponsorer.

Jag hade bland annat tänkt glänsa med uniformen till balen nästa år :wink: 8)
Fast det kanske inte räcker som syfte :P

Sen är väl frågan inom vilket ämnen det hamnar, Historia eller Syslöjd eller kanske både och?

Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem

Inlägg av Hohenzollern » 24 juli 2005, 15:45

Jag vet inte om du var ironisk men jag har haft en liknande tanke tidigare. Nämligen att styra ut mig i en preussisk kavalleri-uniform från sjuårskriget =) givetvis komplett med vitpudrad peruk med stånpiska...

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 24 juli 2005, 18:57

Louis Davout skrev:Jag vet inte om du var ironisk men jag har haft en liknande tanke tidigare. Nämligen att styra ut mig i en preussisk kavalleri-uniform från sjuårskriget =) givetvis komplett med vitpudrad peruk med stånpiska...
Jag var absolut inte ironisk! Och jag har själv nog långt hår för att ha en egen stångpiska 8)

Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem

Inlägg av Hohenzollern » 24 juli 2005, 21:57

Coolt. Men karolinerna hade väl inte stångpiskor? Jag har för mig att iaf officerarna fortfarande körde med de stora mörka perukerna som var högsta mode under sent 1600 tal?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 25 juli 2005, 00:10

Jag vill inte sabba några drömmar, men jag tror inte en karolineruniform funkar på studentbalen. Men det är helt klart ett häftigt projekt, an kan både forska om material, hållfasthet, fälrmässighet på uniformen likväl som hur man bar uniformen både i fält och "civilt". Karl XI borde ju knåat ihop nått reglemente som kan finnas i krigsarkivet tyckerman.

Min dröm har också varit att gå på bal i uniform, men jag tror hårt arbete under lumpen, bra vindar i försvardepartementet och Karlbergsbalen är din. Där kan du antigen ha mässdräkt eller m/ä beroende på vilket förband du tillhör.

http://www.mhsk.mil.se/article.php?id=4758

Tyvärr så tror jag tjejerna inte ser det romantiska i en Karolineruniform i 3an

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 25 juli 2005, 16:57

Coolt. Men karolinerna hade väl inte stångpiskor? Jag har för mig att iaf officerarna fortfarande körde med de stora mörka perukerna som var högsta mode under sent 1600 tal?
Enligt en affisch som jag har köpt på Arméhistoriska museum så var det åtminstående förekommande med stångpiska. Men jag har inte allt för stor koll på det hela.
Tyvärr så tror jag tjejerna inte ser det romantiska i en Karolineruniform i 3an
Har redan mitt på det torra och jag tror hon skulle kunna acceptera det :P

Jaja, för att återgå lite mer till huvudspåret. Tips om vars man kan leta reda på främst mönster? Helst om det finns någon bok i ämnet.

Jast
Ny medlem

Uniform

Inlägg av Jast » 27 juli 2005, 16:57

Hej.

Jag har inte en aning om hur du kan sy en uniform, men du kan ju hyra en och försöka "kopiera" den. Jag hyrde en uniform där en gång, med tillhörande utrustning ganska billigt. Smöra lite så kan du få pruta :p Fungerade för mig...

http://www.karlgerhards.se/

Ligger vid Mariatorget i Stockholm. De har mängder av gamla uniformer och kläder. De har egen tillverkning. Jag frågade vad en uniform kunde tänkas gå på om man bad henne sy upp en. Till en 15åring som bad henne göra det sade hon ca 6.000kr. Men du kanske kan få lite sytips av henne, hon är ju uppenbarligen riktigt bra på det. Men hyra kostymen och försöka kopiera går ju.

Lycka till... Får du ihop en så posta en bild här :)

Skriv svar