Lappland heter Lapplands län men jag ger dig korrekt ändå. Själv är jag bosatt i Helsingfors i Södra Finlands Län men skall nästa veckoslut fara till "landet" som ligger på Åland! Världen är liten.
Quiz: Efterkrigstiden
- Ralf Palmgren
- Medlem
Tack för välkommandet 
Hehe precis, tvekade mellan att skriva "Lappland" och "Lapplands län" tyckte att man oftast säger bara Lappland så...
Jo visst, världen är liten
Ptja ska ja ställa en fråga
nu blev det klurigt, eftersom jag inte följt med denna tråd från start vet jag ju inte exakt vilka frågor som ställts men jag ska försöka komma på nån någorlunda bra fråga iaf...
En fråga kommer strax håller på och funderar ut en först...
Hehe precis, tvekade mellan att skriva "Lappland" och "Lapplands län" tyckte att man oftast säger bara Lappland så...
Jo visst, världen är liten
En fråga kommer strax håller på och funderar ut en först...
Okej, har en fråga, jag vet att viss del av frågan är under året 1944 men svaret har att göra med 1946-1950 alltså berör det efterkrigstiden även fast det är väldigt nära men det bör ändå inte förknippas med andra världskriget då det nu rör sig om den kommande konflikten mellan Amerika och Sovjet.
Frågan handlar om tre B29or med serienummrerna 42-6256, 42-93829 och 42-6365. Alla dessa tre plan störtade/nödlandade 1944 i Sovjet efter vid olika tillfällen på året vid olika uppdrag. Sovjet var inte längre i krig och behöll både besättningsmänn och plan i sitt förvar . I januari 1945 "arrangerade" Sovjet en flykt för besättningsmännen men planen blev kvar i Sovjet. Nu kommer frågan:
Vad hände med dessa tre plan och vad gjorde Sovjet med dem, vad var deras syfte med att göra det de gjorde?
Frågan handlar om tre B29or med serienummrerna 42-6256, 42-93829 och 42-6365. Alla dessa tre plan störtade/nödlandade 1944 i Sovjet efter vid olika tillfällen på året vid olika uppdrag. Sovjet var inte längre i krig och behöll både besättningsmänn och plan i sitt förvar . I januari 1945 "arrangerade" Sovjet en flykt för besättningsmännen men planen blev kvar i Sovjet. Nu kommer frågan:
Vad hände med dessa tre plan och vad gjorde Sovjet med dem, vad var deras syfte med att göra det de gjorde?
Rätt! Ähum såg även nu också att just TU-4 nämndes i en annan post på detta forumet alldeles nyligen. 
Och syftet var ju då alltså att de skulle få ett långdistans flyg som de t.o.m. kunde nå nordamerikanska västkusten på ett såkallat "Suicide uppdrag" eftersom bränslet bara skulle räcka en väg. Och om de startade från Island kunde de nå östkusten och från Grönland skulle de t.o.m. nå ända in i landet.
Detta gjorde ju att amerika blev tvugna att snabbt utveckla sitt luftförsvar och ta fram SAM sites (Surface to Air Missile) + Jaktplan som snabbt skulle kunna ta ut inkommande plan.
För mer läsning om detta tryck här.
Ser man bara på bilden på den sidan skulle man kunna tro att det var en B29a om inte sovjets stjärna fanns på bakrodret.
Frågan är för övrigt din Gerle.
Och syftet var ju då alltså att de skulle få ett långdistans flyg som de t.o.m. kunde nå nordamerikanska västkusten på ett såkallat "Suicide uppdrag" eftersom bränslet bara skulle räcka en väg. Och om de startade från Island kunde de nå östkusten och från Grönland skulle de t.o.m. nå ända in i landet.
Detta gjorde ju att amerika blev tvugna att snabbt utveckla sitt luftförsvar och ta fram SAM sites (Surface to Air Missile) + Jaktplan som snabbt skulle kunna ta ut inkommande plan.
För mer läsning om detta tryck här.
Ser man bara på bilden på den sidan skulle man kunna tro att det var en B29a om inte sovjets stjärna fanns på bakrodret.
Frågan är för övrigt din Gerle.
Var är vi, och när, med följande artister?
OMG BTW...
Joan Baez
Arlo Guthrie
Tim Hardin
Incredible String Band
Ravi Shankar
Richie Havens
Sly and the Family Stone
Bert Sommer
Sweetwater
Quill
Canned Heat
Creedence Clearwater Revival
Jefferson Airplane
The Who
Grateful Dead
Keef Hartley Band
Blood, Sweat and Tears
Crosby, Stills & Nash (&Young)
Santana
The Band
Ten Years After
Johnny Winter
Jimi Hendrix
Janis Joplin
Joe Cocker
Mountain
Melanie
Sha-Na-Na
John Sebastian
Country Joe and the Fish
Paul Butterfield Blues Band
OMG BTW...
Joan Baez
Arlo Guthrie
Tim Hardin
Incredible String Band
Ravi Shankar
Richie Havens
Sly and the Family Stone
Bert Sommer
Sweetwater
Quill
Canned Heat
Creedence Clearwater Revival
Jefferson Airplane
The Who
Grateful Dead
Keef Hartley Band
Blood, Sweat and Tears
Crosby, Stills & Nash (&Young)
Santana
The Band
Ten Years After
Johnny Winter
Jimi Hendrix
Janis Joplin
Joe Cocker
Mountain
Melanie
Sha-Na-Na
John Sebastian
Country Joe and the Fish
Paul Butterfield Blues Band
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Då är jag fräck nog att stjäla frågan. Temat är Svensk politisk historia; När hade Socialdemokraterna sinn största framgång i val, och hur många procent fick de?
/Robert Sköld
Tillägg; Jag tabbade mig lite, så ignorera att detta är Efterkrigstids forumet och låtsas att det är för hela 1900talet, på denna fråga endast alltså
/Robert Sköld
Tillägg; Jag tabbade mig lite, så ignorera att detta är Efterkrigstids forumet och låtsas att det är för hela 1900talet, på denna fråga endast alltså
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Sossarna har haft toppar i valen och det är 1940 och valen på 60- talet. Tror dock att de hade mest 1940 som ett resultat av kriget. Egen majoritet hade de minst? 52%Robert Sköld skrev:Då är jag fräck nog att stjäla frågan. Temat är Svensk politisk historia; När hade Socialdemokraterna sinn största framgång i val, och hur många procent fick de?
/Robert Sköld
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt: