Om kartor i krigsböcker

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Om kartor i krigsböcker

Inlägg av Hexmaster » 11 juli 2005, 18:37

Håller på med Kursk, och kan konstatera att det största problemet med såväl denna som många andra böcker i ämnet är de bristfälliga kartorna. Visst finns det kartor, och om än lite oinspirerade så är det väl inget större fel på dem, problemet är att de bara presenterar en bråkdel av den geografi som beskrivs i texten. Som följande klipp:
(Division Grossdeutschland) avancerade under hårda strider och tog klockan sex på kvällen Syrtsevo. Problem hade uppstått i skarven mot 3:e pansardivisionen, som mött stort motstånd. Det var meningen att bägge divisionerna skulle korsa den lilla floden Pena i trakten av Luchanino, men 3:e pansardivisionen blev fördröjd på väg till floden.
Spänningen i den beskrivna situationen hade vart något lättare att leva sig in i om Syrtsevo, Pena och Luchanino funnits med på någon karta, men eftersom de - såvitt jag funnit - inte gör det, så förblir orterna och floden tomma namn i ett drömland. De vanliga slaguppställningarna med fyrkanter och rektanglar lyser också med sin frånvaro, visst är de en förenkling av verkligheten men de är mycket bättre än ingenting.

Så atlasen åker fram som vanligt, eller i det här fallet krigsatlasen över 2VK, men vad är det som hindrar att lägga med all relevant geografisk information från början? När det nu finns så mycket geografi i krig?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 11 juli 2005, 18:39

Instämmer!
För att kunna tillgodogöra sig ett händelseförlopp så kräver det bra kartor. Vissa böcker t.ex. av Michael Reynolds har bra kartunderlag.
:)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 11 juli 2005, 22:17

Kan inte göra annat än hålla med. En del förlopp blir ganska oengagerande att läsa om, när man inte hänger med hur förbanden förhåller sig till varandra geografiskt.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 12 juli 2005, 00:07

Ja det är ett irriterande bekymmer som inte sällan uppstår, det håller jag verkligen med om. Ibland blir man riktigt förbannad och undrar hur jävla svårt det kan vara att lägga in en karta på det beskrivna området, man blir som sagt engegerad på ett helt annat sätt. Dock har jag ännu inte läst kursk, men problemet finns i många böcker. Däremot skulle jag vilja påstå att Anthony Beevors böcker är tämligen bra på det området.

Gustav Björklund
Medlem

Inlägg av Gustav Björklund » 12 juli 2005, 00:13

Jag håller med, det är väldigt irriterande, men i pocket-versionen skulle denna karta bli väldigt, väldigt svår att titta på. Kanske var något sådant resonemang bakom skapandet av kartorna...

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 12 juli 2005, 00:37

"Kursk" och "Avgörandets ögonblick" är exempel på bra böcker vars betyg dras ner av klart undermåliga kartor som saknar mycket av den information som läsaren skulle ha nytta av. Beevors böcker har ok kartor men inte mer, även de kunde var bättre utformade. "Malta" och "Slaget om västeuropa" är exmpel på böcker med bra kartor.
På det stora hela så är mängden kartor och kvlaiten på dem en sak jag personligen tittar direkt på när jag funderar på att köpa en bok eller ej. En studie på taktisk eller operationell nivå är väldigt beroende av ett detaljerat kartmaterial som visar både terrängen och förbandens postion och sort.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 12 juli 2005, 01:44

Detta problem mångdubblas ju - just vad gäller Sovjetunionen. Syrtsevo och Luchanino var/är (?) antagligen småstäder eller rent av byar medan 'den lilla floden Pena' kan vara vad som helst från en å till ett lerdike. Detaljerade kartor i stor skala över Sovjetunionen/Ryssland är väl t.o.m. idag svåra att få tag på - en medveten politik från rysk sida. Flitiga namnbyten på orter och platser hjälper heller inte till. Vad gäller kartmaterial från andra fronter, tycker jag att det är betydligt bättre - just p.g.a. hemlighetsmakeriet inte finns där.
Det tyska kartmaterialet över Ryssland 1941 var synnerligen bristfälligt och man flygfotograferade hektiskt för att ta fram kartor - speciellt för artilleriet - under krigets första år.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 juli 2005, 01:12

Mest irriterande är nog att författarna uppenbarligen sitter inne med detaljerade kartor, ner till kullar som vart märkvärdiga nog för att få en beteckning; men varför läsarna inte får ta del av denna information, det förstår jag inte. Har det med upphovsrätt att göra? Eller, gusigförbarme, politik? Eller är det bara så, att jag ända tills nu vart så naiv att jag inte insett det självklara i att folk som vill läsa böcker som skildrar krig förväntas ha kartmaterialet hemma!? Det går ju inte att få full behållning av dessa böcker på något annat sätt.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 13 juli 2005, 11:30

varjag skrev:Detaljerade kartor i stor skala över Sovjetunionen/Ryssland är väl t.o.m. idag svåra att få tag på - en medveten politik från rysk sida.
Det finns gott om kartor i Ryssland, ibland undrar jag om inte det är så att ryssar är galna i kartor. Fast detta är ju i Ryssland och inte i Sverige, jag tror istället det handlar om efterfrågan. Hur lätt är det att hitta kartor över andra länder i Sverige? Tyskland, Frankrike, Storbrittannien, de nordiska länderna men sedan blir det svårare.

/Martin

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 13 juli 2005, 12:06

Hexmaster skrev:Mest irriterande är nog att författarna uppenbarligen sitter inne med detaljerade kartor, ner till kullar som vart märkvärdiga nog för att få en beteckning; men varför läsarna inte får ta del av denna information, det förstår jag inte. Har det med upphovsrätt att göra? Eller, gusigförbarme, politik? Eller är det bara så, att jag ända tills nu vart så naiv att jag inte insett det självklara i att folk som vill läsa böcker som skildrar krig förväntas ha kartmaterialet hemma!? Det går ju inte att få full behållning av dessa böcker på något annat sätt.
Jag tror det rör sig om inställningen hos de svenska förlagen mer än något annat, det fanns och finns delvis en ovana vid att publicera den här typen av litteratur och extrakostnader som att anställa en kartritare är impopulära. Det verkar helt klart hjälpa om författaren själv kan rita sin kartor. Michael Tamelander har ju gjort så i både Malta och Slaget om Västeuropa.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 13 juli 2005, 13:31

Martin Lundvall skrev:
varjag skrev:Detaljerade kartor i stor skala över Sovjetunionen/Ryssland är väl t.o.m. idag svåra att få tag på - en medveten politik från rysk sida.
Det finns gott om kartor i Ryssland, ibland undrar jag om inte det är så att ryssar är galna i kartor. Fast detta är ju i Ryssland och inte i Sverige, jag tror istället det handlar om efterfrågan. Hur lätt är det att hitta kartor över andra länder i Sverige? Tyskland, Frankrike, Storbrittannien, de nordiska länderna men sedan blir det svårare.

/Martin
Martin det kanske är sant men om man vill sammanställa ett antal detaljerade kartor i säg 1:100 000 över Ryssland - behöver man ju ett magasinsgolv att bre ut dem på....jag är själv lite av kartbög med en ansenlig samling - sist en av Mongoliet i 1:250 000 - där jag f.f.g. verkligen fick klart för mig VAR Ghalkin Gol ligger. Gol betyder förresten 'flod på mongoliska' och kartan har den frestande texten på platsen ....."reliker från Mongolisk/Rysk-Japanska kriget 1939"
Kanske jag åker tillbaka...mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 13 juli 2005, 13:50

Okej jag är med på noterna. Om jag hade vetat att du var kartintresserad skulle jag tipsat om kartbutiken i Moskva. :)

/Martin

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 13 juli 2005, 13:57

En annan bokserie som har mycket bra kartunderlag är divisionshistorien om 1.SS-Pzdiv. Den har ett litet karthäfte där det framgår såväl datum. platser och förband på ett mycket bra sätt. Där är det lätt att följa händelesförloppen. Ytterligare en sak som förgyllar häftet är att kartorna är i färg.

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 29 juli 2005, 13:54

MD650 skrev:En annan bokserie som har mycket bra kartunderlag är divisionshistorien om 1.SS-Pzdiv. Den har ett litet karthäfte där det framgår såväl datum. platser och förband på ett mycket bra sätt. Där är det lätt att följa händelesförloppen. Ytterligare en sak som förgyllar häftet är att kartorna är i färg.
Jag när funderingar på en hemsida med info om mina böcker. Hur vore det med en möjlighet att ladda ned vissa av de kartor som finns i böckerna? De skulle då vara i färg och givetvis gå att skriva ut på en vanlig bläckstråleskrivare. På det viset skulle läsaren få en karta som är skild från boken och därför mycket lättare att konsultera. Han/hon skulle också ha möjligheten att nyttja en karta som är större än de som sitter i boken. Det vore även möjligt för mig att korrigera fel eller lägga in nya orter som av någon anledning inte kommit med i boken. :)

Vad tycker ni om det?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 29 juli 2005, 14:23

Lysande idé! Tillsammans med eventuell errata skulle det förhöja värdet hos boken.

Skriv svar