Himmler
-
Flavius Aëtius
- Tidigare medlem
Himmler
Har hört talas om att Himmler hade möbler av ben från judar är detta sant??
Det låter som en skröna eftersom Himmler ger ett rätt blödigt intryck, men i "Hitler's Henchmen"-serien så är det en av de intervjuade som nämner att hon sett en pall gjord av ett bäckenben uppe på vinden hemma hos Himmler.
Jag ställer mig dock aningen tvivlande. Folk minns/vill minnas/tror sig minnas alla möjliga saker efter 50-60 år och säkerligen har vittnen själva hört skrönor och sett andra ohyggligheter som gör att det kan vara svårt att hålla sakerna isär.
Himmlers roll i förintelsen var ju snarare organisatör/byråkrat än sadistisk tortyrknekt.Analretentiv var han, men knappast pervers trofésamlare.
Jag ställer mig dock aningen tvivlande. Folk minns/vill minnas/tror sig minnas alla möjliga saker efter 50-60 år och säkerligen har vittnen själva hört skrönor och sett andra ohyggligheter som gör att det kan vara svårt att hålla sakerna isär.
Himmlers roll i förintelsen var ju snarare organisatör/byråkrat än sadistisk tortyrknekt.Analretentiv var han, men knappast pervers trofésamlare.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
I boken "Albert Speer och sanningen" så tar Martin Bormann JR upp detta och säger att han såg ett på Himmlers vind, sant eller falskt??? Det vet inte jag, men man kan säga att dom gjorde endel andra sjuka saker tex att använda ask från kremering till att göda sin trädgårdsland och vad man har sett så fanns det ett antal lampor i människohud(ej massexemplar, utan mycket få)! Dessutom är ju Martin Bormann JR extremt antinazist, så han kanske bara vill förstora det??? 
Bormann Jr. är iochför sig en auktoritet, men som du just sade så är han antinazist av ganska så mer än bara litegranna övertygat slag och återigen: Länge sedan.
Om Himmler hade en sådan tror jag snarare att det var en present ("Men guuuuud vad smakfullt,hörru!") från en eller annan sjuk individ i ett av lägren.
Att den sedan fanns en pall på vinden innebär ju inte att hela möblemanget var kadaverbaserat.
Hela dödslägerapparaten var ju bemannad av två sorters folk får man intryck av:
1: Vanligt folk som övertygats om att de slapp ta ansvar. "Jag lydde bara order"
2: Skvatt galna mördare som gillade vad de gjorde.
Å andra sidan, man kanske till sist utvecklas till den senare kategorin efter en tid? Dehumaniseringen var ju inte liten där.
Om Himmler hade en sådan tror jag snarare att det var en present ("Men guuuuud vad smakfullt,hörru!") från en eller annan sjuk individ i ett av lägren.
Att den sedan fanns en pall på vinden innebär ju inte att hela möblemanget var kadaverbaserat.
Hela dödslägerapparaten var ju bemannad av två sorters folk får man intryck av:
1: Vanligt folk som övertygats om att de slapp ta ansvar. "Jag lydde bara order"
2: Skvatt galna mördare som gillade vad de gjorde.
Å andra sidan, man kanske till sist utvecklas till den senare kategorin efter en tid? Dehumaniseringen var ju inte liten där.
Himmlers benmobler
Det har stod val att lasa i Gitta Sereny's bok om Albert Speer?Det skulle ha rort sig om en stol av manniskoben undanstuvad 'paa vinden'. Jag gjorde sjalv reflektionen nar jag laste det att det forefoll otroligt.Utan att kunna alltfor mycket anatomi vore det intressant att hora av vilka ben ur en manniskokropp man kan forfardiga en stol? Det 'mesta' jag kan tanka mig ar en liten pall - men for Gud skull laat ingen sitta paa den for daa rasar den nog ihop.Amnet ar ju groteskt - men vilka paastaaenden som helst tycks ju vinna valor om nazismen - sa en 'reality check' ar nog befogad daa och daa.
-
Roger Andersson
- Medlem
Visst är det möjligt att Himmler hade en ovan nämnd möbel i sitt hus...
Men betänk att det inte är länge sedan man trodde att Hitler verkligen slet isär små judebarn för sitt eget höga nöjes skull, detta var ett faktum i mångas ögon. Bl. a. fick jag höra det av min gamla historielärare på högstadiet(ca. 10 år sedan), hon trodde blint på det....
Som nämnts tidigare så var det dessutom länge sedan och saker och ting har en tendens att förstärkas med tiden, både bra och dåliga, när jag var liten var det t. ex. alltid sol på sommaren och 5-6 meter snö på vintern...
Men betänk att det inte är länge sedan man trodde att Hitler verkligen slet isär små judebarn för sitt eget höga nöjes skull, detta var ett faktum i mångas ögon. Bl. a. fick jag höra det av min gamla historielärare på högstadiet(ca. 10 år sedan), hon trodde blint på det....
Som nämnts tidigare så var det dessutom länge sedan och saker och ting har en tendens att förstärkas med tiden, både bra och dåliga, när jag var liten var det t. ex. alltid sol på sommaren och 5-6 meter snö på vintern...
-
Ebbe_lille
- Medlem
Himmler tycker jag verkar som en riktigt elak jävel innerst inne. Han såg ju helt klart mer ond ut än Adde själv, om man ser på det ur den synvinkeln.
Om han hade möblemang av benknotor - förmodligen inte. De flesta högt uppsatta nazister verkar ha haft god smak (bortsett från marschmallowen Göring) och det ter sig svårt att matcha en bäckenpall med middagsbordet.
Om han hade möblemang av benknotor - förmodligen inte. De flesta högt uppsatta nazister verkar ha haft god smak (bortsett från marschmallowen Göring) och det ter sig svårt att matcha en bäckenpall med middagsbordet.
Re: Himmler
Hm, klurig den där...Flavius Aëtius skrev:Har hört talas om att Himmler hade möbler av ben från judar är detta sant??
Troligtvis är svaret JA. Det finns ett antal trovärdiga ögonvittnen som påstått att det förekommit möbler som är gjorda av ben. Sen om det var från judar, slaver eller gotlänningar förtäljer inte historien. Det bör dock poängteras att det icke var någon storproduktion eller något man använde normalt i vardagsrum o dyl. Nej, de möbler av ben vid sidan av lampskärmar av tatuerad hud, prevpressar av förkrymta huvuden, askfat av kranium var en minimal sjuk hobby som genomfördes av galningar som fick en position i det Tredje riket. Att sedan Himmler skulle var en av dessa galningar är väl inte sådär jättekonstigt.
Olov
-
Flavius Aëtius
- Tidigare medlem
- Kretschmer
- Medlem
Martin Bormann JR.
Jag har sett/hört Martin Bormann JR bekräfta detta i en dokumentär som gick på tv för en del år sedan, vilken kommer jag tyvärr inte ihåg.
Liknande påståenden, bl.a. föremål utställda på förintelsemuséer i Tyskland, har visst avslöjats som rena myter. Förkrympta skallar som påståtts producerats av morbida koncentrationlägervakter ska t.ex. ha visats vara hämtade från museala samlingar med från fynd från Sydamerika, där vissa indianstammar sålunda hanterat sina besegrade fiender (eller sina avlidna släktingar?)
Att den tyska byråkratin eller läkarkåren skulle ha tillåtit enskilda hantera döda fångars efterlevor på ett sånt sätt, verkar märkligt. Å andra sidan så finns väl även i dagens Sverige exempel på t.ex. anställda vid bårhus som skändat lik på obeskrivliga sätt. Att försöka förknippa sådana perversioner med Himmler, nazismen eller Tyskland i allmänhet, känns väldigt Hollywood.
Att den tyska byråkratin eller läkarkåren skulle ha tillåtit enskilda hantera döda fångars efterlevor på ett sånt sätt, verkar märkligt. Å andra sidan så finns väl även i dagens Sverige exempel på t.ex. anställda vid bårhus som skändat lik på obeskrivliga sätt. Att försöka förknippa sådana perversioner med Himmler, nazismen eller Tyskland i allmänhet, känns väldigt Hollywood.
hmm
Med tanke på vad dom gjorde med judar och hur smutsiga dom ansåga att judar var så har jag väldigt svårt att tro att himmler skulle vilja han en stol tillverkad av judar. Sen så är jag övertygad om att alla lampskärmars historier och stolar gjorda av ben är myter. De finns absoluta inga bevis för sådana groteska sjukheter. Och hur många tyska nazister på 40 talet skulle vilja tvätta sig med tvål tillverkad av människor? fy o usch sluta med fånerierna nu.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
[quote="Pumpkin"]Att den tyska byråkratin eller läkarkåren skulle ha tillåtit enskilda hantera döda fångars efterlevor på ett sånt sätt, verkar märkligt.[quote]
Tittat på alla dessa "anständiga" tyska läkare som jobbade för SS i koncentrationslägerna som bla utförde medicinska expriment på sina fångar och förde vissa i döden(när man valde ut dom skulle till gaskamaren och vem som skulle leva några månader) eller sjukhusen man hade i lägrena som inte var värda namnet! Åt fanders med dessa svin säger jag! Eller läkarna som jobbade på anstalter för handikappade och utvecklingsstörda, usch!
Tittat på alla dessa "anständiga" tyska läkare som jobbade för SS i koncentrationslägerna som bla utförde medicinska expriment på sina fångar och förde vissa i döden(när man valde ut dom skulle till gaskamaren och vem som skulle leva några månader) eller sjukhusen man hade i lägrena som inte var värda namnet! Åt fanders med dessa svin säger jag! Eller läkarna som jobbade på anstalter för handikappade och utvecklingsstörda, usch!