Crown of Glory
- Wellington
- Medlem
- Kontakt:
Crown of Glory
För er som är intresserade av Napoleontiden och gillar spel där man får tänka en del och inte bara klicka, kolla upp detta:
http://www.digitalriver.com/dr/v2/ec_MA ... CACHE_ID=0
- subskipper
- Medlem
Re: Crown of Glory
Jag satt faktiskt och funderade på ett inköp idag, men det blev aldrig av. Tidsbristen gör det svårt att hinna med spel för tillfället. Och jag har ju inte hunnit köpa BF 2 ännu.Wellington skrev:För er som är intresserade av Napoleontiden och gillar spel där man får tänka en del och inte bara klicka, kolla upp detta:
~Henric Edwards
- Wellington
- Medlem
- Kontakt:
Så sant, så sant. Jag har emellertid bytt ut lördagsfilmen mot Crown of Glory och försöker nu lista ut hur sjutton allting funkar. Jag är ju lite korkad, som du vet, så det går rätt trögt. Jag börjar dock få lite fason på taktiska strider; mycket eftersom jag redan vet så mycket om det här och har gjort flera spel om det.Henric Edwards skrev:Jag satt faktiskt och funderade på ett inköp idag, men det blev aldrig av. Tidsbristen gör det svårt att hinna med spel för tillfället. Och jag har ju inte hunnit köpa BF 2 ännu.Wellington skrev:För er som är intresserade av Napoleontiden och gillar spel där man får tänka en del och inte bara klicka, kolla upp detta:
http://www.digitalriver.com/dr/v2/ec_MA ... CACHE_ID=0![]()
~Henric Edwards
- subskipper
- Medlem
Haha! Nej, din eventuella dumhet har helt gått mig förbi. Du får avge en grundlig rapport när du hunnit sätta dig in i spelet lite mer. Vem vet, lillen kanske får för sig att sova någon natt och då gäller det för mig att passa på och logga några speltimmar.Wellington skrev:
Så sant, så sant. Jag har emellertid bytt ut lördagsfilmen mot Crown of Glory och försöker nu lista ut hur sjutton allting funkar. Jag är ju lite korkad, som du vet, så det går rätt trögt. Jag börjar dock få lite fason på taktiska strider; mycket eftersom jag redan vet så mycket om det här och har gjort flera spel om det.
~Henric Edwards
Här är en bättre site:
http://www.west-civ.com/
Wellington hur går det med boken om Tirpitz btw?
[/url]
[/url]
- Wellington
- Medlem
- Kontakt:
Tirpitz?GERO skrev:Här är en bättre site:
[/url]
Näh, jag har semester ...
- Wellington
- Medlem
- Kontakt:
Hej igenGERO skrev:Här är en bättre site:
[/url]
Jag hade lite bråttom när jag svarade sist, därav det korta inlägget; sedan glömde jag bort det. Tirpitz går framåt. Preliminär release-månad är, om jag minns rätt, april 2006. Dessförinnan, i september-oktober detta år, kommer Havets vargar som handlar om ubåtskriget.
- Wellington
- Medlem
- Kontakt:
Jag har provat lite mer nu och blir alltmer positiv. Det finns helt enkelt så otroligt mycket man kan göra. Ekonomi, produktion, diplomati, kultur, allt finns där och det hänger även ihop bra. Jag har läst några poster på Matrix-forum som var negativa till den ekonomiska delen, men jag kan inte se de problem som omtalas. Kanske stöter jag på dem framöver, vi får väl se.Henric Edwards skrev:Haha! Nej, din eventuella dumhet har helt gått mig förbi. Du får avge en grundlig rapport när du hunnit sätta dig in i spelet lite mer. Vem vet, lillen kanske får för sig att sova någon natt och då gäller det för mig att passa på och logga några speltimmar.Wellington skrev:
Så sant, så sant. Jag har emellertid bytt ut lördagsfilmen mot Crown of Glory och försöker nu lista ut hur sjutton allting funkar. Jag är ju lite korkad, som du vet, så det går rätt trögt. Jag börjar dock få lite fason på taktiska strider; mycket eftersom jag redan vet så mycket om det här och har gjort flera spel om det.
~Henric Edwards
Jag gillar framför allt att man har så stor frihet i sina val. I många spel av det här slaget finns som regel begränsningar i de diplomatiska alternativen. Här fungerar det betydligt bättre. Säg att jag som Frankrike besegrar Österrike i ett större slag 1805 och österrikarna beslutar sig för att kapitulera. Då kan jag till exempel begära att de avträder en provins, betalar en viss summa i krigsreparation, säger upp sina handelsavtal med Storbritannien och förklarar Ryssland krig. Eller så väljer jag att försöka få av dem två provinser, men ingenting annat. Eller endast krigsreparationer, men en väldigt hög summa.
Även handeln fungerar så här fritt. Om Stockholm har ett överskott på järn kan man tillfråga Ryssland att byta mot någon eftertraktad vara från säg Kiev eller Moskva. Eller helt enkelt sälja järnet till något land som är i stort behov. Det borde faktisk vara möjligt att köpa billigt från någon nation med överskott och sälja dyrt till någon med underskott. Om man kan urskilja något krig under uppsegling kanske man kan sluta handelsavtal med en neutral nation som har för kriget viktiga råvaror och sedan sälja till de krigförande när striden är igång. Om de sistas finanser är i gungning är det också möjligt att ge dem ett lån mot en trevlig ränta. Jag måste prova detta.
Det som jag tycker är allra bäst med spelet är emellertid att man inte alls behöver erövra hela världen. Ens aktioner ger så kallade "Glory Points" och den som får flest av dessa vinner. Man kan samla poäng på många sätt, varav endast delar av dem är militära. I stort går det väl ut på att hålla sitt folk glada och att vara respekterad av andra nationer.
Jag testspelade som Sverige 1805-1807 samtidigt som jag provade olika saker. Som en del i koalitionen mot Frankrike var jag i krig med Bonaparte, men jag provade mest på skoj att försöka sno en provins från Danmark och förklarade dem krig. Med en armé under Klingspor korsade jag Öresund och drabbade samman med en dansk armé på Själland. Med en överlägsenhet på två till ett kunde jag känna mig ganska säker på seger, så jag placerade drygt hälften av mina trupper bakom en flod där danskarna skulle ha svårt att anfall frontalt och inledde sedan en flankeringsrörelse med två infanteridivisioner understödda av kavalleri. Den danske befälhavaren förstod vad klockan var slagen och inledde en reträtt för att försöka lämna slagfältet med armén intakt. Under förföljandet lyckades mitt kavalleri dock riva upp hans förband och han tog förluster i storleken av 12 000 man mot mina 461. denna lysande seger följdes dock av en enerverande belägring av Köpenhamn som inte ledde till någonting vettigt (jag tror att dansken fick in förråd från havet, men har inte kommit så långt i regelhäftet). Inte heller vågade jag rycka västerut, för fransmännen hade erövrat Hanover från britterna och en armé under Davout stod vid Schleswig-Holstein. Till slut blev kriget för dyrt, så jag backade tillbaka till skåne.
När jag lämnade spelet stod jag med en lysande slagfältsseger i bagaget, men med ett dyrt krig på halsen som jag inte vet hur jag ska få slut på. Känns bekant på något sätt.
Hursomhelst, jag gillar det så här långt.
- subskipper
- Medlem
- Wellington
- Medlem
- Kontakt:
Ja jag hade för mig att du nämnde här på skalman att när Bismarck blev färdig så skulle nästa projek,Tirpitz,sjösättasWellington skrev:Hej igenGERO skrev:Här är en bättre site:
[/url]
Jag hade lite bråttom när jag svarade sist, därav det korta inlägget; sedan glömde jag bort det. Tirpitz går framåt. Preliminär release-månad är, om jag minns rätt, april 2006. Dessförinnan, i september-oktober detta år, kommer Havets vargar som handlar om ubåtskriget.
- Wellington
- Medlem
- Kontakt:
Tja, du kan väl få ett litet smakprov medan du väntar:GERO skrev:Ja jag hade för mig att du nämnde här på skalman att när Bismarck blev färdig så skulle nästa projek,Tirpitz,sjösättasWellington skrev:Hej igenGERO skrev:Här är en bättre site:
[/url]
Jag hade lite bråttom när jag svarade sist, därav det korta inlägget; sedan glömde jag bort det. Tirpitz går framåt. Preliminär release-månad är, om jag minns rätt, april 2006. Dessförinnan, i september-oktober detta år, kommer Havets vargar som handlar om ubåtskriget.Ser fram emot bägge böckerna
I det ögonblicket hördes ett klickande ljud genom ubåten och samtliga förstod vad det var. Britterna sökte efter dem med sin Asdic. Ljudet hördes en gång till, sedan försvann det. Alla höll andan. Att man uppfattade ljudet inuti ubåten betydde inte nödvändigtvis att fienden kunde höra svarsekot, men när ljudet återkom, och sedan började tortera dem med sin grymma regelbundenhet, visste de att fiendens operatör hade låst sökningen mot U 99.
...Kretschmer svor tyst. ”Nu blir det inte roligt”, viskade han.
...Några av männen i manöverrummet såg forskande på ubåtschefen; andra höll blicken fäst på sina instrument eller på något neutralt föremål i närheten. Att uthärda ett fientligt angrepp, instängd i en metallcylinder under ytan, utan möjlighet att fly eller på annat sätt påverka sitt eget öde, är en fruktansvärd upplevelse och besättningsmännen hade alla sitt eget sätt att klara pressen på. Lättast var det för dem som hade en syssla. De kunde koncentrera sig på denna och sålunda skjuta lite av skräcken ifrån sig. Värre var det att bara vänta på att det klickande ljudet antingen skulle försvinna eller utvecklas till propellerljud och explosioner. Adrenalinet i deras kroppar krävde handling, men där fanns ingenstans att ta vägen. Svetten strömmade från deras ansikten, trots att det var svalt i manöverrummet, och männens andhämtning var snabb, som efter ett sprinterlopp. I detta ögonblick var varje mans sinne hans eget; ensamt och annorlunda än alla andras, men ändå i gemenskap med mannen bredvid eftersom samtliga kämpade mot samma rädsla.
...Plötsligt tystnade det pulserande ljudet. Kretschmer såg mot Kassel som förstod blicken. ”En av dem kommer hitåt”, viskade operatören samtidigt som han vred ratten till hydrofonen. ”De anfaller.”
...Strax därpå kunde det svaga ljudet från propellrar höras genom skrovet när eskortfartyget passerade ovanför.
...Sedan kom Walkers sjunkbombssalva.
September/oktober alltså ...
- subskipper
- Medlem
Jag kan inte annat än rekommendera Havets Vargar och uppmana dig att snarast införskaffa ett ex så snart boken har släppts. Herr Tamelander har fångat en mängd spännande ögonblick från ubåtskriget i Atlanten (samt en ytterst nagelbitande skildring av ett drama under Medelhavets vågor). Tumme upp alltså, och något att se fram emot.GERO skrev:
Ja jag hade för mig att du nämnde här på skalman att när Bismarck blev färdig så skulle nästa projek,Tirpitz,sjösättasSer fram emot bägge böckerna
~Henric Edwards
- subskipper
- Medlem
Vilken tur att Alvin varit lite kinkig idag. Med händerna fulla av bäbis är det svårt att nyttja Visakortet.Wellington skrev:Tja, min klocka är runt sex nu. Några timmar kanske du klarar ...Henric Edwards skrev:Det låter onekligen som ett spel med rejält djup. Undrar just hur länge jag klarar av att hålla mig från att köpa det.![]()
~Henric Edwards
~Henric Edwards
- Wellington
- Medlem
- Kontakt:
Prova att bränna Visakortet ...Henric Edwards skrev:Vilken tur att Alvin varit lite kinkig idag. Med händerna fulla av bäbis är det svårt att nyttja Visakortet.Wellington skrev:Tja, min klocka är runt sex nu. Några timmar kanske du klarar ...Henric Edwards skrev:Det låter onekligen som ett spel med rejält djup. Undrar just hur länge jag klarar av att hålla mig från att köpa det.![]()
~Henric EdwardsDigital Downloads måste förresten vara djävulens påfund. Det är alldeles för lätt att bränna pengar.
![]()
~Henric Edwards