Färger på medeltida kläder

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 27 mars 2005, 13:24

Uruk-Hai skrev:
Efter att ha sett trailern och en rad foton så är på det hela positivt överraskad, visst förekommer det en rad "fel", kläderna är på klassiskt filmaner svagt färgade och går i mörka färger
Då tycker jag snarare att det är ett större problem med alla grälla färger som brukar förevisas i dylika sammanhang.
Vilka grälla färger? I vilken av de senare årens "medeltida" (odyl) filmer förekommer över drivet färgrika kläder? Jag har inte sett några sådan i de filmer som jag har sett. Snarare tvärtom. *Ärligt undrande*

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 27 mars 2005, 18:27

Kapten_Gars skrev:
Uruk-Hai skrev:
Efter att ha sett trailern och en rad foton så är på det hela positivt överraskad, visst förekommer det en rad "fel", kläderna är på klassiskt filmaner svagt färgade och går i mörka färger
Då tycker jag snarare att det är ett större problem med alla grälla färger som brukar förevisas i dylika sammanhang.
Vilka grälla färger? I vilken av de senare årens "medeltida" (odyl) filmer förekommer över drivet färgrika kläder? Jag har inte sett några sådan i de filmer som jag har sett. Snarare tvärtom. *Ärligt undrande*
Tex Arns Rike och Braveheart.

Lord Havelock Vetinari
Medlem

RE

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 27 mars 2005, 19:04

Borde inte klädernas färger vara lite blekta om de är väl använda? Jag vet inte hur bra kvalitet 1100-talets färger hade men jag såg en gång i någon dokumentär att 1700-talskläder tappade nästan all färg efter bara några tvättningar.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Re: RE

Inlägg av Kapten_Gars » 28 mars 2005, 17:43

Lord Havelock Vetinari skrev:Borde inte klädernas färger vara lite blekta om de är väl använda? Jag vet inte hur bra kvalitet 1100-talets färger hade men jag såg en gång i någon dokumentär att 1700-talskläder tappade nästan all färg efter bara några tvättningar.
Att kläderna skulle tappat all färg efter några tvättar låter i mina öron som en överdrift men visst blektes och mattades färgerna av tvätt, väder och vind. Men hur mycket de blektes berodde på vilken kvalite det var på tyget och färgningen.
Men ursprungsfärgerna kudne utan problem göras klara och färgstarka, se bara på de bevarade tygproverna som finns ipå krigsarkivet som är sedan sent 1600-tal. (Finns avbildade i boken Dräkt och uniform).

Sedan skall man komma ihåg att man inte tvättade ytterkläderna särskilt ofta utan de var främst de undre kläderna i linne som hölls rena med tvätt. När det gäller att göra rent yllekläder kommer man långt med med hjälp av borste och dyl. Och det var skillnad på vilka kläder man gjorde burk av till vardag och helg.

Så en verklighets trogen bild av medeltiden på film borde innehålla en blandning av färger väl anpassade till situationen. Don efter person sas.

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 28 mars 2005, 23:05

Ursäkta, men vad för slutsatser kan man dra beträffande lystern, färgen och kvaliten hos medeltida riddare och krigare utifrån prover från sent 1600-tal?

Andra faktorer att ta hänsyn till.

Tillgång och efterfrågan. Fina tyger var dyra, bara de rikaste hade råd med dessa.
Blekning av sol. Beror på var man befinner sig på klotet och även på kvaliten av färgningen.
Smuts. Hur ofta tvättas plaggen och hur tvättas dom?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 28 mars 2005, 23:40

Rätt mycket om man är insatt i färgnings processer och hur tyget tillverkades, något som var identiskt mellan de perioderna och som går att se vid en jämförelse mellan de bevarade proverna från 1600-talet och de tyger som bevarats sedan tidigare.

Vidare så finns det gott om både skriftliga källor och avbildningar som tydligt visar hur färggranna tex medeltida riddare var.

Bifogar lite bildbevis i form av moderna rekonstruktioner, dels teckningar, dels av foton på folk ur en av europas bästa Living history grupper (Company of Saynt George). Titta även in på tyska Anno 1476 hemsida så ser du flera rekonstruktioner av högsta klass. ( http://www.anno1476.de/ )
Bilagor
Normander.jpg
Normander sent 1100-tal
Normander.jpg (95.6 KiB) Visad 2181 gånger
saladin.jpg
Saladin me dlivvakt och Tawashi ryttare
saladin.jpg (85.66 KiB) Visad 2181 gånger
Kvinna.jpg
Kvinnodräkt ifrån medelklassen
Kvinna.jpg (79.09 KiB) Visad 2181 gånger

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 28 mars 2005, 23:49

Och så en sista bild. som synes så var det inga problem med färgerna. Visst blektes och tappade färgen, det har jag redan skrivit men den omfattning de gjorde det i varietade mycket och en bra bild borde innehålla en rik variantion av nyanser.

Det som gjorde de fianre tygarena dyrare var misnt lika mycket deras struktur som färgningen, melton (kläde) var dyrare än enkelt kersey-tyg men båda kunde vara starkt färgade. Kostnaden för tyg sjönk också stadigt varför frälset lät införa en rad bestämelser som begräsnade de lägre klassernas rätt att klä sig överdådigt. Kostnaden var nämligen itn elängre ett problem.

Pompa och ståt var viktigt för dåtidens härskare som kudne lägga ner enorma summor på att utrusta sina följen i praktfulla dräkter för att på så sätt illusterar sin makt. Detta gällde på de väpande och oväpande delarna av följena.

Arn's rike komemr jag knappt ihåg bilderna ifrån så de kan jag inte kommentera men Braveheart är för mig ett typexempel på tyger med felaktiga och urvattnade färger på tyger som har helt fel struktur, lyster och fall.

MVh
Daniel
Bilagor
kapten.jpg
Burgundisk kapten annon 1470-tal
kapten.jpg (100.15 KiB) Visad 2180 gånger

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 29 mars 2005, 00:43

Det synes mig som vi har en aning olika uppfattning om vad som är "grälla" färger.
Ingen av dina fotografier tycker jag har "grälla" färger. Ser normala ut för perioden om än oblekta och mycket rena.

Angus Mc Bride är i första hand illustratör och inte historiker. Jag har sett andra alster av honom där han använder alldeles för grälla färger.
Normanderna är ok med undantaget för det gula men speciellt den oranga skölden hos sarecenen finner jag överdriven.

Kanske vore bra att hänvisa till ursprunget när man postar upphovsmannaskyddat material?

Lord Havelock Vetinari
Medlem

Re

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 2 april 2005, 12:40

Man måste också minnas att de här kläderna faktiskt är rekonstruktioner. Ar tyget tillverkat och färgat med medeltida metoder, och hur välanvända är kläderna? De medeltida målningarna behöver inte vara bevis för granna färger, man kan ju tänka sig att konstnärerna överdrev en smula för att förstärka intrycket.

Användarvisningsbild
johane
Medlem

Inlägg av johane » 2 april 2005, 13:45

ett litet sido spår,

var kan man få tag på sådana kläder? finns det någon bra sida på nätet kanske?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 2 april 2005, 13:55

johane skrev:ett litet sido spår,

var kan man få tag på sådana kläder? finns det någon bra sida på nätet kanske?
Kläder av den mycket höga kvalite som visas på bilden görs först och främst av folket som bär dem själva det finsn få skräddare och sömmerskor som arbetar på den nivån då markanden är liten.

En källa som i stort sett ligger på den nivån är http://www.historicenterprises.com/, de kan tillverka dyl kläder men då ökar kostnaden påtagligt. Hantverk är dyrt.

Här i sverige kan du hitta tyger och mönster hos Handelsgillet ( http://www.handelsgillet.se/ )

Mvh
Daniel

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 2 april 2005, 15:37

Det bästa sättet är faktiskt att sy dom själv. Mönster får du tag på ex. genom medeltidsveckorna runtomkring i landet, medeltidsmuseet i stockholm, museet i Kalmar eller valfritt länsmuseum med självaktning.

Som förstadräkt rekomenderar jag Margareta Hoas mönsersamlingar, dom är enkla och översatta till moderna mått och termer.

Ovan nämnda platser (tillsammans med vissa Lajvbutiker som ex. Svarta Katten i sundbyberg) brukar även sälja enklare dräkter eller åtminstonde kunna förmedla hobbyskräddare/sömmerskor som gör dom till överkomligt pris.

Det fiffigaste sättet om man är totalt inkompetent med nål och tråd/symaskin är att gå med i en medeltidsförening eller liknande. Där har folk koll och intresse, inte sällan är folk villiga att byta tjänser mot gentjänster också. Bara man kommer in i gemenskapen.

Testa ex. Nordmark & Nordrike (två medeltidsföreningar som finns över nästan hela sverige), Historiska världar (onlinecommunity) eller Galadrims Lajvforum.

Lycka till!

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 2 april 2005, 18:19

När jag var tonåring sydde min dåvarande svärmor upp en bockstensdräkt efter mönster inhandlat på museum. Det blev väldigt bra, för den som kan sy är det ganska lätt att få det snyggt. Mycket behagliga kläder att bära f ö.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 20 juni 2005, 16:07

Skulle vilja citera D. Rushwarths En handbok om högmedeltidens mansdräkt 1200-1330 angående medeltida tygfärger:

"Det råder en populär föreställning att dåtidens ylletyger var gråmurriga och begränsade i färgrikedom. Fynd av tyger och färgnigsrester visar däremot på det motsatta förhållandet, att starka, djupa och varierande färger var tillängliga även för vanliga människor under denna tid [...] Att bära ofärgat tyg var ett tecken på tjännde ställning och undveks av fria män och kvinnor. Grå vadmal, bestående av naturligt vit och grå ull, var det typiska materialet för livegna [...]"

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 20 juni 2005, 16:16

Probstner skrev:När jag var tonåring sydde min dåvarande svärmor upp en bockstensdräkt efter mönster inhandlat på museum.
Minns han om där fanns några olikfärgade kilar? Det lär vara en myt som, enligt denna sida, kommer just från Bockstensmannens dräkt.
Det finns inga sådana, vare sig på bilder eller på bevarade plagg. Detta är en felaktig tolkning som vi har fått leva med under en mycket lång tid och i åratal tvistades det om vem som egentligen bar skulden. Det är nämligen en i huvudsak svensk dräktmyt, även om man kan få se hiskeliga fel utomlands så lyser just denna med sin frånvaro.

(...)

När en kollega till mig tog kontakt med henne för att fråga vilka belägg som fanns anförde hon följande:

1. Varpriktningen på kilen i bockstensmannens kjortel har en annan varpriktning än huvuddelen (naturligtvis, beroende på hur man klipper till den) och då kan det se ut som om kilen har en annan nyans.
2. På bilder där män har kjortlar med slits fram och avvikande färg på fodret kan det se ut som en kil om fodret syns. (Hon säger alltså inte är en kil utan att det kan se ut som det, hur det ska vara belägg för att det finns kilar i annan färg är för mig en gåta)
3. Det finns tvåfärgade kläder (mi-parti alltså)

Inget av detta anser jag vara godtagbara belägg för olikfärgade kilar.
http://web.comhem.se/~u31138198/frusophia.html

Skriv svar