Vad läser du just nu?

Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 12 juni 2005, 13:16

"Armageddon" av Max Hastings (läser den brittiska pocketutgåvan). Avslutade precis "Overlord" av samme författare, och tyckte den var så pass bra att jag ville fortsätta med resten av kriget.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 12 juni 2005, 13:35

"The Great Warbow" av Robert Hardy och Matthew Strickland, en massiv genomgång av bågens historia som militära vapen i västra europa från början av 1000-talet till mitten av 1500-talet. Boken är huvudsakligne inriktad på långbågen i engelska händer men kaptiel avhandlar även korsfararnas möte med kompositbågar, armborstets domians under ett par århundraden, den taktiska evolution hos de franska armeerna när de försökte möta hotet från långbågen och mycket mer. Stort format och mycket väl illustrerad med bilder, teckningar och kartor. Även ett par intressanta kaptiel som avhandlar bågarna som hittades i Mary Rose vrak och vilken verkan bågar har mot olika typer av skydd och vilka skador en träff kan ge.

Bitvis väldigt anglo-centrisk och författarna är delvis ute efter att försvara långbågens roll som undervapen men trots det mycket läsvärd iaf så lång jag hunnit.

PK
Medlem

Inlägg av PK » 12 juni 2005, 20:32

Håller fn på att läsa Jan Vincx & Viktor Schotanius 600sidors bok om SS-pansargrenadjärbrigad "Nederland" med titeln "Nederlandse vrijwilligers in Europese krijgsdienst 1940-1945" Högst rekommenderad för den som är intresserad av denna enhet, innehåller även en dag till dag beskrivning av striderna i Estland - som sagt mycket rekommenderad! :)

/PK

Confident
Tidigare medlem

Eng?

Inlägg av Confident » 12 juni 2005, 20:33

PK skrev:Håller fn på att läsa Jan Vincx & Viktor Schotanius 600sidors bok om SS-pansargrenadjärbrigad "Nederland" med titeln "Nederlandse vrijwilligers in Europese krijgsdienst 1940-1945" Högst rekommenderad för den som är intresserad av denna enhet, innehåller även en dag till dag beskrivning av striderna i Estland - som sagt mycket rekommenderad! :)

/PK

Är boken på engelska? :)

mvh

PK
Medlem

Inlägg av PK » 12 juni 2005, 20:40

Nope, på Nederländska...

Confident
Tidigare medlem

Bok på hollänska

Inlägg av Confident » 12 juni 2005, 20:52

Aj, då... Då går det inte så bra.

Tyska och engelska går, men det får bli till att hoppa över den då, så länge den är på nederländska... :|

By the way: Får man fråga om Du behärskar holländska till både tal och läsning? :)

Mvh/Dagwood

PK
Medlem

Inlägg av PK » 12 juni 2005, 21:01

Fungerar att läsa om man har ett lexicon i andra handen :)

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 13 juni 2005, 01:22

Beställde boken "Swords Around a Throne: Napoleon's Grande Armee" i tisdags, så den lär ju komma snart.
Idag har jag små läst lite ur "Lost victories" av Erich Von Manstein

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 14 juni 2005, 04:54

Själv läser jag boken "Röster som aldrig tystnar - Tredje rikets offer berättar" av Artur Szultc. Tog inte lång tid att räkna ut vem på skalman som skrivit boken när jag läste "...Mathias Forsberg (Studiekamrat från Linköping med ennorma kunskaper i andra världskriget)..." i inledningen, fick syn på rubriken "Zygmund Labocinski - >en polsk patriot<" och kom på att stanislav heter Artur.:) Grattis till debutboken och du gör dig verkligen snygg ut på bilden. :wink:

/Martin

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 juni 2005, 18:26

H. G. Wells The war that will end war från september 1914; inte bara texten utan även den fysiska boken, eftersom det är en förstaupplaga. Mycket intressant, ur flera perspektiv - som den här deklarationen, alldeles i början:
We have to go on until we are absolutely done for, or until the Germans as a people know that they are beaten, and are convinced that they have had enough of war.
Eller bedömningen av militära ting; här flottorna, strax före u-båtarnas tid:
It is probably a thoroughly good navy, and ship for ship the equal of our own. But the same lack of invention, the same relative uncreativeness that has kept the German behind the Frenchman in things aerial has made him, regardless of his shallow seas, follow our lead in naval matters, and if we have erred, and I believe we have erred, in overrating the importance of the big battleship, the German has at least very obligingly fallen in with our error. The safest, most effective, place for the German fleet at the present moment is the Baltic Sea.
Man får alltid höra att folk vid krigsutbrottet 1) blev glada av beskedet, 2) trodde att det skulle bli en snabbt överstånden affär, samt 3) hade en nostalgiskt dumpatriotiskt syn på krig som en manlig kamp på ärans fält etc.. Det stämmer nog in på många, men knappast på Wells; även om många av hans uppfattningar är nog så tidsenliga, så ställer han sig uppenbarligen inte i raden av de som hyllar kriget ur skönhetssynpunkt:
Through this war we have to march, through pain, through agonies of the spirit worse than pain, through seas of blood and filth. We know what war is; we have no delusions. We have read books that tell us of the stench of battlefields, and the nature of wounds, books that Germany suppressed and hid from her people. And we face these horrors to make an end of them.
Edit: Överskattningen av Frankrikes styrka relativt Tyskland leder mycket riktigt till en uppskattning av tiden som är åt h-e...
...even without us he [Frankrike] will hold his own, and with us then I venture to prophesy that within three months from now his Tricolour will be over the Rhine.
Senast redigerad av 1 Hexmaster, redigerad totalt 16 gånger.

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 16 juni 2005, 21:41

Själv läser jag boken "Röster som aldrig tystnar - Tredje rikets offer berättar" av Artur Szultc. Tog inte lång tid att räkna ut vem på skalman som skrivit boken när jag läste "...Mathias Forsberg (Studiekamrat från Linköping med ennorma kunskaper i andra världskriget)..." i inledningen, fick syn på rubriken "Zygmund Labocinski - >en polsk patriot<" och kom på att stanislav heter Artur. Grattis till debutboken och du gör dig verkligen snygg ut på bilden.
Fotot, ja, förlaget valde ett som jag gillade minst men men... :oops:

Vad tycker Du än så länge då?

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 17 juni 2005, 12:04

Skulle läsa Stalin den röde tsaren och hans hov

Men det blev De Gaulle Generalen som var Frankrike istället.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 17 juni 2005, 18:25

De avgörande slagen del IV av JFC Fuller. Intressant bokserie det här, man får en bra grundkunskap om historiens viktigaste slag. Har precis avslutat skildringen av slaget vid Amiens 1918 då pansar för första gången använde effektivt...författaren var ju själv en av upphovsmännen till denna finurliga och extremt nödvändiga inovation för övrigt.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 17 juni 2005, 19:59

Är snart klar med "Joining the French Foreign Legion", några dar till bara så. :)

Kan redan nu säga att jag vet mer om FFL efter att ha läst den här boken än jag någonsin gjort, vilket säger hur lite info det finns. Min uppfattning om legionen har f.ö. ändrats en del av den här boken, som i.o.f. är subjektiv, då författaren enbart har erfarenhet från 2e REP, eller 2:a Fallskärmsjägarregementet, men den är fortfarande väldigt informativ. :) Rekommenderas. :)

Efter det funderar jag på att läsa "Fientligt vatten"/"Hostile Waters", om den ryska atomubåt som förolyckades utanför USAs kust -86 (var det väl?) eller Karl XII - En biografi. Eller för den delen Gustav Vasa - Landsfader eller tyrann.

Jag har aldeles för många böcker för mitt eget bästa. Men det får tiden att gå, vilket är bra med tanke på att tiden gå¨r långsammare under sommarlovet. :)

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 19 juni 2005, 00:15

Task Force, untold stories of the Royal Navy"

En bok om RN's 1900-tals historia med många ögonvittnes skilldringar från tex överlevande från Hood, Prince of Wales, Falklandskriget, Skagerackslaget, första och andra Gulfkriget mm. En rätt trevlig bok faktiskt.

Skriv svar