Bundeswehrs relation till wehrmacht
Bundeswehrs relation till wehrmacht
Ursäkta min något simpelt ställda fråga men;
I vilken omfattning berördes/berörs bundeswehr av wehramcht? Jag vet att flera befäl från wehrmacht fick tjänst inom det nya bundeswehr och att än flera fick rollen som expertis och stöd vid bildandet av bundeswehr samt att flera förärades med en officiell begravning vid sin död.
Men hade/har bundeswehr några andra likheter och drag från wehramcht än detta? Hur mycket togs över av den gamlla organsisation och vilka lärdomar/erfarenheter tog man med sig och i vilken uträckning tillämpades dessa?
I vilken omfattning berördes/berörs bundeswehr av wehramcht? Jag vet att flera befäl från wehrmacht fick tjänst inom det nya bundeswehr och att än flera fick rollen som expertis och stöd vid bildandet av bundeswehr samt att flera förärades med en officiell begravning vid sin död.
Men hade/har bundeswehr några andra likheter och drag från wehramcht än detta? Hur mycket togs över av den gamlla organsisation och vilka lärdomar/erfarenheter tog man med sig och i vilken uträckning tillämpades dessa?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Bundeswehr
Bundeswehr är helt traditionslöst. Historieräkningen börjar först då Västtyskland återupprustar (kring 1955). Kuriosa: Tyska armén får inte bära sabel.
Kasernerna döptes om med "demokratiska" namn. Exempelvis blev "Herman Göring-Kaserne" först franska "Quartier Napoléon" och därefter Bundeswehr´s "Julius Leber-Kaserne".
Det går emellertid även idag att be en taxichaufför om en körning till "Herman Göring-kaserne" eller t o m "Adolf Hitler-Platz".
Kasernerna döptes om med "demokratiska" namn. Exempelvis blev "Herman Göring-Kaserne" först franska "Quartier Napoléon" och därefter Bundeswehr´s "Julius Leber-Kaserne".
Det går emellertid även idag att be en taxichaufför om en körning till "Herman Göring-kaserne" eller t o m "Adolf Hitler-Platz".
- Per Andersson
- Medlem
Re: Bundeswehr
Och ändå så finns det förband med samma förbandsnamn som på nazitiden (JG nånting Richthofen), eller med namn efter dåtida krigshjältar ( BKM Rommel).Stellan Bojerud skrev:Bundeswehr är helt traditionslöst. Historieräkningen börjar först då Västtyskland återupprustar (kring 1955).
- Belisarius
- Medlem
Traditionslöst eller inte, så fick många veteraner anställning i Bundeswehr. Antar att man inte bara kunde förbise den erfarenhet och kunskap som fanns, det gick ju inte gärna att börja om på ruta noll och bara plocka in folk helt utan militär erfarenhet. Många höga officerare fick också ledande positioner inom NATO. Mycket av hierarkin och 'jargong' (som ranger och titlar) från Wehrmacht finns kvar, men den i sig kommer ju från preussisk tradition och är väl inarbetad så då var det väl lika bra att behålla den. Även vapenfärger är desamma idag tror jag.
Det är sådan kontinuitet jag undrar över om det fanns.
Det fanns alltså förband som tog över "titlar" och dylikt?
Byggde man upp några bundeswehrförband utifrån wehrmachtförband? Jag syftar i sådana fall på en mera administrativ och/eller organisatorisk grund? Att man till exempel valde att använda redan existerande organisatoriska ramverk vid upsättandet av bundeswehrförbanden?
Byggde man upp några bundeswehrförband utifrån wehrmachtförband? Jag syftar i sådana fall på en mera administrativ och/eller organisatorisk grund? Att man till exempel valde att använda redan existerande organisatoriska ramverk vid upsättandet av bundeswehrförbanden?
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jag är inte säker på vad du menar när du pratar om organisatoriska ramverk och dylikt. Det förefaller mig otroligt att det skulle gå att se någon klar linje mellan Wehrmacht och Bundeswehr, det är trots allt ett antal år mellan. Förband som fick samma namn handlar snarare om slump än om sätta upp samma enheter igen. Det enda som jag kan tänka mig, som redan har tangerats, är att de som kom att tjänstgöra i Bundeswehr hade erfarenhet från Wehrmacht.theFrody skrev:Det är sådan kontinuitet jag undrar över om det fanns.
/Martin
http://www.mgfa.de/
Kanske kan ge någor...
Kanske kan ge någor...
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Bundeswehr
Minns jag rätt så utlöste detta med Jagdgeschwader Richthofen (som alltså var VK 1) stor hysteri i Västtyska media. Rommel går an eftersom han räknas som anti-nazistisk martyr.Per Andersson skrev:Och ändå så finns det förband med samma förbandsnamn som på nazitiden (JG nånting Richthofen), eller med namn efter dåtida krigshjältar ( BKM Rommel).Stellan Bojerud skrev:Bundeswehr är helt traditionslöst. Historieräkningen börjar först då Västtyskland återupprustar (kring 1955).
http://www.dw-world.de/dw/briefs/0,1574,1472100,00.htmlCvD skrev:Fråntogs inte ett Luftwaffeförband nyligen sitt namn (har för mig att det var Mölders) pga att Mölders hade tjänstgjort under spanska inbördeskriget?
Politisk korrekthet av stora mått. Anledningar till varför han borde få användas somRancid skrev:http://www.dw-world.de/dw/briefs/0,1574,1472100,00.htmlCvD skrev:Fråntogs inte ett Luftwaffeförband nyligen sitt namn (har för mig att det var Mölders) pga att Mölders hade tjänstgjort under spanska inbördeskriget?
traditionsbärare än idag;
1.) ... ty han flög en Bf-109The pilot, who was not personally involved in the Guernica raid, died in
a crash in 1941 in Poland at the age of 28.
2.) Givetvis måste man trycka in att han var "Nazi" (vilket jag starkt betvivlar), han
förefaller däremot ha varit en visionär och utmärkt flygare. Han var en lärare och
taktiker av stora mått och var med om att forma Luftwaffes framgångsrika taktik.
Taktik han utvecklade används än idag (bland annat av nordiska flygvapen). Till ex:
rote (två flygplan, varav den mesta erfarna piloten är ledaren). Schwarm (2 rotten)
och kette (2 eller fler schwärme).
3.) Givetvis "glömmer" man att nämna att han var den första tyska pilot att nå över
100 segrar vilket ju är rätt signifikant i sig. Han var uppe i 115 segrar när han dog i
en flygkrasch i Polen 1941.
http://worldwar2.free.fr/uniforme74.jpg
Werner Mölder
Jo, så kan man beskriva det. Det är givtevis inget fel att vara hänsynstagande, men ibland går 'PC' till överdrift, som i Tyskland (i ibland i Sverige).jj skrev:Är inte förbundsrepubliken Tyskland en orgie i det som kallas "politik korrekthet"?mustamato skrev: Politisk korrekthet av stora mått. Anledningar till varför han borde få användas som
traditionsbärare än idag;