der untergang
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Re: SS-tjänsteman eller Läkare?
Förvisso, men den som tilltalade honom var hans adjutant, en SS-Scharführer.Ubbe skrev:Var det inte så att 'Doktorn' var SS-tjänsteman med ansvar för logistik, men i egenskap av läkare tillhörde han även Wehrmacht, och det var i den rollen han bestämde sig för att stanna kvar i Berlin. Varav tilltalet kanske inte var så konstigt?
- Hans Engnell
- Medlem
- Kontakt:
Nu skäms jag lite för att skriva detta, men jag såg filmen först i dag. Har inte lyckats få med mig någon på bio (och att gå på bio ensam förtar känslan), så jag lånade den av en kompis.
Det mesta har väl redan sagts i den här tråden, men jag vill främst lyfta fram Goebbels gestaltare. Många i Hitlers omgivning var inte direkt porträttlika, men jag tycker att skådespelaren som spelade Joseph Goebbels gjorde en väldigt bra rollprestation. Dels var han mer lik sin rollfigur än de flesta, dels lyckades han fånga Goebbels ganska speciella tonväxlingar i rösten på ett sätt som fick mig att le med hela ansiktet (vilket filmen som bekant inte tillätt särskilt ofta).
Precis som någon påpekade blev det lite bristande dramaturgi i och med att filmen så strikt följde vittnesmålen från Junge m.fl. Nu skall jag inte klaga på att filmen var saklig, trovärdig och historiskt korrekt (utifrån de vittnesmål som finns), men visst gör det att filmen blir lite för... dokumentär och torr. Jag tror att många av oss kunde replikerna nästan utantill när Hitler öppnade munnen. Det blir ungefär som i A Night To Remember, den historiskt mest korrekt skildringen av Titanics förlisning. Välgjort, korrekt, sakligt men inte direkt medryckande.
Många kudos till stalinorglarna, men Himmler såg ju rent bedrövlig ut...
Det mesta har väl redan sagts i den här tråden, men jag vill främst lyfta fram Goebbels gestaltare. Många i Hitlers omgivning var inte direkt porträttlika, men jag tycker att skådespelaren som spelade Joseph Goebbels gjorde en väldigt bra rollprestation. Dels var han mer lik sin rollfigur än de flesta, dels lyckades han fånga Goebbels ganska speciella tonväxlingar i rösten på ett sätt som fick mig att le med hela ansiktet (vilket filmen som bekant inte tillätt särskilt ofta).
Precis som någon påpekade blev det lite bristande dramaturgi i och med att filmen så strikt följde vittnesmålen från Junge m.fl. Nu skall jag inte klaga på att filmen var saklig, trovärdig och historiskt korrekt (utifrån de vittnesmål som finns), men visst gör det att filmen blir lite för... dokumentär och torr. Jag tror att många av oss kunde replikerna nästan utantill när Hitler öppnade munnen. Det blir ungefär som i A Night To Remember, den historiskt mest korrekt skildringen av Titanics förlisning. Välgjort, korrekt, sakligt men inte direkt medryckande.
Många kudos till stalinorglarna, men Himmler såg ju rent bedrövlig ut...
Haha! Håller helt med om Göring. Han bara satt på stolen och såg allmänt fet (tjock) ut samtidigt som han stirrade på sin klocka. Han såg även väldigt sjuk ut.panzerIV skrev:Himmler tycker jag var väldigt lik och bra, till skillnad mot herr Göring som såg ut som någon dålig människo-version av Jabba The Hutt!!!
/Magnus
- Hans Engnell
- Medlem
- Kontakt:
Tja, han gjorde väl inte så mycket annat mot slutet...Corsair skrev:Haha! Håller helt med om Göring. Han bara satt på stolen och såg allmänt fet (tjock) ut samtidigt som han stirrade på sin klocka.
Har säkert nämnts tidigare i det här forumet, även om jag inte hittade det i denna tråd,
så jag kan upprepa det igen ifall någon inte visste det sen tidigare.
En del av Bruno Ganz lysande rolltolkning berodde på att han intensivt studerat hur Hitler
agerade i normalt tonläge etc. Alla inspelningar från tal etc visar honom i ett ganska
högt gapande, och minst sagt hysteriskt tonläge.
http://www.dw-world.de/dw/article/0,156 ... 79,00.html
Hur Hitler lät när han pratade normalt (och som Ganz lyckat imiterade) kan man lyssna på
här:
http://www.ero.fi/ah/
så jag kan upprepa det igen ifall någon inte visste det sen tidigare.
En del av Bruno Ganz lysande rolltolkning berodde på att han intensivt studerat hur Hitler
agerade i normalt tonläge etc. Alla inspelningar från tal etc visar honom i ett ganska
högt gapande, och minst sagt hysteriskt tonläge.
http://www.dw-world.de/dw/article/0,156 ... 79,00.html
Hur Hitler lät när han pratade normalt (och som Ganz lyckat imiterade) kan man lyssna på
här:
http://www.ero.fi/ah/
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
-
Königstiger
- Medlem
Nu har jag också sett den
väldigt bra.. kändes ibland som att man själv var nere i bunkern.. Man blev ju nästan lite rädd varje gång man såg att Hitler var på väg att få ett utbrott
Någon som vet om det finns något bra extramaterial på dvd-versionen?
Förresten, det var väl inte den riktiga Traudl Junge som spelade sig själv som gammal?
Mvh
Någon som vet om det finns något bra extramaterial på dvd-versionen?
Förresten, det var väl inte den riktiga Traudl Junge som spelade sig själv som gammal?
Mvh
Det var det:Königstiger skrev:Förresten, det var väl inte den riktiga Traudl Junge som spelade sig själv som gammal?
http://www.imdb.com/title/tt0363163/fullcreditsTraudl Junge .... Herself (archive footage) (uncredited)