När jag bodde på Island hade man inte mycket till övers för svenskar. Jag fick möta många fördomsfulla människor som dömde mig utifrån vad de hade sett och hört om svenskar som varit där före mig och betett sig illa.
Det tog tid innan de insåg att alla inte är likadana. När jag bodde i Spanien var det likadant, men där var det de spanska kvinnorna som hade flest fördomar mot mig som svensk kvinna. Jag klandrar dem inte och har lärt mig mycket på vägen.
Jag blev medveten om mina egna fördomar, de som jag inte trodde att jag hade...
Fördomar
Ja.. Vi mennesker har størst fordommer om de ting vi ikke kjenner.lioness skrev:När jag bodde på Island hade man inte mycket till övers för svenskar. Jag fick möta många fördomsfulla människor som dömde mig utifrån vad de hade sett och hört om svenskar som varit där före mig och betett sig illa.
Det tog tid innan de insåg att alla inte är likadana. När jag bodde i Spanien var det likadant, men där var det de spanska kvinnorna som hade flest fördomar mot mig som svensk kvinna. Jag klandrar dem inte och har lärt mig mycket på vägen.
Jag blev medveten om mina egna fördomar, de som jag inte trodde att jag hade...
Selv er jeg skeptisk til både svensken og tyskern, selv om
jeg kjenner både sverige ut og inn. Har hatt svenske damer også, men
enda sitter jeg med en fordom at mange (ikke alle) er gjerrige og oppblåste.
Re: Fördomar
Jag tror inte att man har fler fördomar när man är ung än när man är gammal, anser man det så är väl även det en fördom i sådan fall?Schwalbe skrev:Vad är egentligen fördomar? Är det ett sätt att förenkla omvärlden så att även dumma människor ska kunna förstå den? Det måste ju iaf finnas ett behov av dem, annars skulle de ju inte ha uppkommit?
Är det meningen att man ska tänka: "Jaha, en fransman- de vet vi ju alla hur de är" Jag som trodde att det fanns miljoner fransmän, och alla är de säkert olika. Om man får höra att någon är en dåre, då börjar jag undra: jaha på vilket sätt? Vilken sjukdom lider han av- depression, utbrändhet, mandepressivitet osv. Sen kan det visa sej att det berodde på att han åkte MC utan hjälm.
Jag vet inte riktigt var jag vill komma, men hur tänker vi egentligen ang fördomar, och har man fler fördomar som ung, eller när man är gammal och "vis"?
fördomar är något som alltid har existerat och mest troligt alltid kommer att existera eftersom det hör ihop med hur en person uppfattar saker, intryck den får och slutsatser som den drar baserat på intrycket,
Det är det som fördomar handlar om. individens sätt att uppfatta människor och saker utan att basera det på fakta. alltså oftast första intrycket.
/Karro