Befolkningsmängden i Norden

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Kontakt:

Befolkningsmängden i Norden

Inlägg av Ednew » 31 maj 2005, 20:56

Varför har vi i de nordliga länderna i Europa haft problem (inom citat) med att växa som befolkning? Danmark har ju som bekant en befolkningsmängd på ca 5,5 miljoner innevånare medan Nederländerna har 16 miljoner. Varför har en sådan markant skillnad uppkommit? Likadant om vi Jämför Sverige som är betydligt större, med storleksmässigt jämförbara länder såsom England. Vilka historiska bakgrunder finns det för dessa extrema variationer?

Klimatet skulle möjligtvis kunnat vara en förklaring men Danmark har väl inte värre klimat än Nederländerna egentligen?
Brist på försörjningsmöjlighet kan väl också slopas då Danmark(i synnerhet), Sverige och Finland bör ha haft tillräckligt mängd bördig mark för att föda en stor befolkning.
Pesten under medeltiden som inte alls slog lika hårt mot Norden som övriga Europa borde ju också ledit till en större befolkning här än som är fallet idag?

Edit: Tack för rättelsen, ändrat
Senast redigerad av 1 Ednew, redigerad totalt 31 gånger.

Användarvisningsbild
Jorsalfar
Medlem

Inlägg av Jorsalfar » 31 maj 2005, 21:30

Danmark har nærmere 5,5 millioner.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 31 maj 2005, 23:10

Hmm...tror ändå det handlar om en försörjningsfråga. Det har varit knapert till och från vid tillfällen. Men, det kanske beror mest på att vi är som kaniner - det behövs en kritisk massa för att det ska ta fart? Det var långt mellan byarna och folk reste inte kors och tvärs över landet? Sedan kan det ju bero på saker som sjukdomar, dödlighet i unga år och sådant men jag vet inte om norden låg sämre till där än kontinenten.

Sedan är det nog ganska safe att säga att kontinentaleuropa hade större folkmängder att börja med, iallafall om man räknar de senaste 2000 åren eller så. Eftersom sådana här kurvor gärna blir lite lätt exponentiella, så spelar det stor roll hur mycket du börjar med också. Så även om utvecklingen varit densamma mellan olika länder, relativt den egna befolkningen, så har större populationer lett till ännu större ökningar.

Det fanns väl en siffra någonstans som sa att om ingen utvandring skett 1850-1930, och alla som stannat inte dött i större omfattning än normalt för den tiden, hade Sveriges befolkning idag legat runt 13-14 miljoner, dvs. i klass med ex. Nederländerna. Men å andra sidan har ju vi sluppit krigen..

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 2 juni 2005, 07:54

vilka effekter har alal de krig som exempelvis sverige deltagit i under historisk tid haft på folkmängden? finns det sådana beräkningar?

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Ednew » 2 juni 2005, 13:28

Belisarius, försörjningsfrågan misstror jag av den andledningen att Danmark som väl torde ha ett utav de bästa odlingsmarkerna i Europa ändå inte kunnat framproducera en större befolkningsmängd. Förstår helt enkelt inte varför Nederländerna har så mycket större.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 2 juni 2005, 15:45

Ednew, jag är inne på samma spår, men spekulerade lite i försörjningen ändå.

Jag går på min andra teori så länge; det är helt enkelt mer människor som rört sig genom Nederländerna - fler människor ger ÄNNU mer människor.

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Ednew » 2 juni 2005, 16:40

Japp jag får väl gå på den linjen också då. Skillnaden mellan Danmark/Holland är ju den att Danmark faktiskt ligger en smula mer avsides jämte Holland. Dock borde ju isåfall Danmark ändock ha producerat en större människomängd en Sverige, då landet trots allt har bättre odlingsmöjligheter totalt sett, samt ändock ligger centralare i förhållande till Europa.
Vad finns det för någotlunda säkra källor om befolkningsmängden i Europa under 1500-talet till nutid?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 2 juni 2005, 20:41

Nederländerna heter det (Holland är en region). ;-)

Nederländerna har berörts på ett mycket mer direkt sätt av de europeiska krig som varat. Det är allmänt känt att befolkningen tenderar att öka efter ett krig ("babyboom"). Dessutom hade Nederländerna en helt annan situation under kolonialtiden då de nordiska länderna mer eller mindre saknade kolonier tillskillnad från Nederländerna. Det nämndes att Danmark har goda odlingsmarker men det kan man i allra högsta grad även påstå om Nederländerna. Geografin har naturligtvis påverkat också. Nederländerna låg inom den region som industrialiserades först och mest i Europa, Nederländernas geografiska position har även varit positiv för handelsmöjligheterna. Dessa anledningar tror jag har del i förklaringen.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Ednew » 3 juni 2005, 00:17

Om Holland heter Nederländerna är väl en petitess? dock ska jag väl passa mig i framtiden :) Bra svar i övrigt Löwenhamn det låter ju troligt.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 3 juni 2005, 09:59

Nederländerna torde ha varit mottagare av en hel del flyktingströmmar från krigen i Tyskland, Spanska Nederländerna och i viss mån Danmark också. Det ger fler människor och mer pi... Ja, som ovan sagts. :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 3 juni 2005, 16:52

Jag tror inte de flyktingströmmarna hade så stor roll. Flyktingar var mycket ovanligt förr i tiden och Sverige har också mottagit flyktingar. Däremot tror jag att invandringen från kolonier (sedermera forna kolonier) kan spela in på statistiken.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Ednew » 3 juni 2005, 19:30

Jo det håller jag med om, samtidigt är det märkligt att ett land såsom Schweiz har 7 miljoner innevånare både utan kolonier och godkänd odlingsbar mark. Ett mysterium i mitt tycke som kräver en förklaring.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 4 juni 2005, 13:17

Man måste också ta hänsyn till det faktum att Skandinavien är nordligt beläget. Danmark och Sydsverige ligger på samma breddgrader som Skottland. Danmarks sydgräns ligger i höjd strax söder om Hadrianus mur medan storstäder som Amsterdam och Berlin ligger i samma höjd som centrala England.

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 5 juni 2005, 12:50

Tror det definitivt har med klimatet att göra. I övrigt, England är en del av Storbrittannien, Sverige är dubbelt så stort som
Storbrittanien, så liknelsen Sverige och England stämmer inte i storlek.

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 5 juni 2005, 12:53

Ednew, Schweiz har odlingsbar mark och ett bra klimat, dessutom har dom varit utanför alla stora krig dom senaste 100 åren och har ett mycket förmånligt affärsklimat.

Skriv svar