Gamla sjukdomar
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Följ följande anvisningar:lioness skrev:Jag var inne på Anbytarforum och kikade men hittade inga sjukdomar. Men det finns otroligt mycket annat att läsa
http://www.genealogi.se
"Klicka på anlöparforum"
"Klicka på följande"
Språk, ord och namn
Sjukdomar och dödsorsaker
Så kommer du nog rätt
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
I en artikel skriven av Bob Engelbrektsson i Historisk Tidskrift 1979(se här nedanför) så skrev han om "blårand". Ett sjukdomstillstånd som gjorde att gruvarbetarna förlorade tänderna. Det stoppade snus under läppen för att skydda sig mot blårand som gjorde att så smånginom skulle de tappa sina tänder. Var allmänt känt av i stort sett samtliga arbetare i forna gruvmiljöer eftersom miljön var sådan.
Stefanförfattare: Engelbertsson, Bob, 1949-
titel: Företagshistoria med nya infallsvinklar : Sala gruva kring sekelskiftet 1900
språkanm.: With a summary in English
ingår i: Historisk tidskrift (Stockholm). Stockholm : Svenska historiska föreningen, 1881- , ISSN 0345-469X ; 1979 (99), s. [285]-291
klassifikation (SAB): Pdab-cz Sala
klassifikation (SAB): Pdab-c:k.49
ämnesord (institution): Sala silvergruva
svenska ämnesord: Gruvhistoria > Sala > Västmanland > Sverige > Sekelskiftet 1900
SAB-rubrik: Mineralutvinning Sverige
SAB-rubrik: Mineralutvinning Sverige Historia Nya Tiden
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag hittade följande på NE, hoppas att det kan leda till nånting.Robert Sköld skrev:Jag har hört någonstans att "Flen" skall åsyfta någon sjukdom i Sveriges 1600-tal. Någon som har hört det?
Trist för att som bor i Flen, om det nu är så.
/Robert Sköld
flen, ett gammalt nordiskt sjukdomsnamn, som av de äldsta beläggen att döma (1600-talet) ursprungligen använts om olika slags bölder, svulster och knölar, t.ex. struma och reumatiska förändringar. Sedermera har det mest avsett giktvärk och reumatisk värk, men också kolik och annat magknip.
Stefan
Stygn om lungsäckinflammation är ju mycket logiskt. Det upplevs väl ofta som kraftigt värk i sidan, ungefär som ett kniv-stygn...
quuesa - jag gissar också det är kvesa eller liknande. Kan inte tänka mig den quuesa som vardagsstavning... Men i gammal-svenskan kunde de ju stava lite hur som helst.
Har ett vagt minne att jag har hört det ordet, men kan inte placera det just nu. Tills vidare sekunderar jag Lioness förslag att här menas i allmänhet diverse utslag/blemmor/bölder.
Vill fö påminna om det klassiska: rännaskita... en förträffligt omskrivning för diarre... kan dessutom tolkas på två olika sätt, både skiten som ränner - och den sjuke som ränner till avträdet... *ler sorgset*
quuesa - jag gissar också det är kvesa eller liknande. Kan inte tänka mig den quuesa som vardagsstavning... Men i gammal-svenskan kunde de ju stava lite hur som helst.
Har ett vagt minne att jag har hört det ordet, men kan inte placera det just nu. Tills vidare sekunderar jag Lioness förslag att här menas i allmänhet diverse utslag/blemmor/bölder.
Vill fö påminna om det klassiska: rännaskita... en förträffligt omskrivning för diarre... kan dessutom tolkas på två olika sätt, både skiten som ränner - och den sjuke som ränner till avträdet... *ler sorgset*
I engelskan används ordet queasy för illamående, gärna med innebörden att man känner för att spy.Stefan skrev:Stygn om lungsäckinflammation är ju mycket logiskt. Det upplevs väl ofta som kraftigt värk i sidan, ungefär som ett kniv-stygn...
http://www.m-w.com/cgi-bin/dictionary?b ... sy&x=0&y=0
Dröppel och dryparn
Det går måhända något utanför tråden, men jag undrar lite om uttryck som dröppel och dryparn, uppenbarligen slang för diverse oangenäma veneriska besvär...
Är dessa uttryck gamla?
Mvh/Dagwood
Är dessa uttryck gamla?
Mvh/Dagwood
Re: Gamla sjukdomar
Jag har stött på varianterna "håll och styng" och "håll och stygn", normalt sett inte orden var för sig - men det var säkert individuellt beroende på vem som förde anteckningarna.lioness skrev: Styng kanske man sa eftersom det kändes som "håll" i bröstet?
Olof
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
I samband med dödsorsakerna för det svåra året 1773 (viewtopic.php?t=10879) så kunde det vara antingen fläckfeber eller hetsig feber, beroende på hur prästerna tolkade detta. Det är ungefär samma sak som håll och styng kan man påstå.
Stefan
Stefan