Musik under 1940-talet
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Musik under 1940-talet
Tänkte öppna en ny tråd som har en likhet som den som är under första världskriget.
En het kanditat kan jag börjar med, det är Glenn Miller. Musikern som omkom över den engelska kanalen.
George Armstrong, jazzen slog ju igenom under mellankrigstiden kan man säga.
Det är ett par namn som jag kommit på under nattkröket innan jag går ut på mitt nattpass.
Stefan
En het kanditat kan jag börjar med, det är Glenn Miller. Musikern som omkom över den engelska kanalen.
Det är ett par namn som jag kommit på under nattkröket innan jag går ut på mitt nattpass.
Stefan
Vera Lynn, med sånger som "We'll Meet Again" , "White Cliffs of Dover" och "There'll Come Another Day". Musik som bl.a. höll hemmafrontens hopp uppe under det tidiga kriget.
Hon hade även ett eget program på BBC under kriget där hon sände personliga hälsningar från den kära där hemma till soldaterna i förskingringen.
Hon hade även ett eget program på BBC under kriget där hon sände personliga hälsningar från den kära där hemma till soldaterna i förskingringen.
- Anton Severin
- Medlem
På authentichistory kan ni lyssna på några av de populäraste, amerikanska hitlåtarna från AVK.
Re: Musik under 1940-talet
Men Glenn Millers orkester turnerar än i dag. Fast under ledning av en brorson till Glenn Miller. Men man spelar de gamla melodierna i originalarrangemang. Dessutom med ett par musiker som varit med ända sedan "det begav sig".Stefan Lundgren skrev:Tänkte öppna en ny tråd som har en likhet som den som är under första världskriget.
Stefan
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jo, det har jag hört talas om. Det är fina gamla låtar, kommer man ihåg serien "Vi möts igen" så vet man också hur bitarna gick.Donkeyman skrev:
Men Glenn Millers orkester turnerar än i dag. Fast under ledning av en brorson till Glenn Miller. Men man spelar de gamla melodierna i originalarrangemang. Dessutom med ett par musiker som varit med ända sedan "det begav sig".
Stefan
FYI readers, funkar inte i Firefox men i IE.Anton Severin skrev:På authentichistory kan ni lyssna på några av de populäraste, amerikanska hitlåtarna från AVK.
Nice site.
Intressant att lyssna på Sonny Boy Williamson i en låt som "Win the war blues"
..Drop the bomb. I wanna see them Japanese die...
...He tells me i shall fly over the ground...
I need to make my woman proud.
But I´m gonna get my "machinegun" out into the woods, where she is.
Och med en typiskt klassisk sista blues-line,
han avslutar låten med: I don´t wanna see them snipping in my babes back door
Hade ingen aning om att mina gamla bluesgubbar gjorde låtar om kriget.
Fast låten handlar ju om både, och med, dubbeltydiga ord, som vanligt med de gamla goda bluesmännen.
Tackar för länken.
-
Johan Matsson
- Medlem
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Menar du inte Louis Armstrong?Stefan Lundgren skrev:
George Armstrong.
Stefan
Dessutom fanns Tommy Dorsey, Artie Shaw, Benny Goodman, Count Basie och Jimmie Lunceford för att nämna några. Det finns en serie CD utgivna som behandlar varje år från jag tror 1932 ur svensk synvinkel. Där finns årets populära låtar med.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt: