Ryska flygkränkningar över Finland

Användarvisningsbild
Kato
Medlem

Ryska flygkränkningar över Finland

Inlägg av Kato » 20 maj 2005, 15:34

"Finlands regering anser att den senaste tidens ryska kränkningar av finländskt luftrum är avsiktliga, uppger Hufvudstadsbladet.
Enligt tidningens källor är regeringen övertygad om att det är fråga om medvetna provokationer." -DN 20/5 -2005

Någon här som har sina egna funderingar till varför Ryssland kränker finländskt luftterritorium? Skulle vara kul att höra era tankar om händelserna. Bara något slumpmässigt och olyckligt, eller något föreberedande eller undersökande inför någonting vem-vet-vad...?

Mina 2 cent är att de möjligtvis testar finlands luftkontroller ganska opartiskt, bara för att se hur det ligger till med övervakningen, men å andra sidan luktar det provokation ganska lång väg eftersom de inte verkar ha ansträngt sig för att inte bli upptäckt. Och om Ryssland nu förbereder (gud förbjude) något militärt emot Finland, vilka motiv ligger bakom? Jag finner då inga direkta motiv till det.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 20 maj 2005, 15:40

1. För att mota Olle i grind, se nu till att det här inte blir politik.

2. Det är den finska regeringens uppfattning att kränkningarna är avsiktliga. Den ryska hävdar motsatsen. Då blir slutsatsen att de bör öva längre från riskområdet.

3. Om det skulle vara avsiktligt är det knappast som förberedelse för att anfall inom kort. Mest ett "show of force" gissar jag. Kontroller av beredskapen ägnar sig ju även svenska FV åt, låt vara inte i ryskt luftrum utan strax utanför.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 20 maj 2005, 19:47

Historiskt har det tydligen varit provflygarna på SAAB som stått för testerna av det sovjetiska luftförsvarssystemet.

För egen del ser jag det som rätt kul att skuggboxningarna upptagits. Ny luftvärnsutrustning har tillförts Finland och förändringar har skett i det ryska flygvapnet. Självklart skall detta provas.

J.K Nilsson

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 20 maj 2005, 19:52

Detta har varit en förstasidenyhet i Finland de senaste dagarna. Det roliga i det hela
är ju inte direkt att kränkningar har förekommit, utan just det politiska käbblet, ryssarna
förnekar det hela :lol: Detta är ju inget forum för politiska disussioner så ni som
vill veta mer rör er lämpligtvis i denna riktning:

http://www.hbl.fi/cgi-bin/mediaweb?News ... juttu.html

... och enligt Hufvudstadsbladet:
MTV uppger också att finskt luftvärn har tvingat åtminstone ryska Tupolev 134
och Antonov-spaningsplan att vända om.
Jag utgår från att den finlandssvenska journalisten med "luftvärn" avser det hela i rent
bokstavlig mening, det vill säga med jaktflyg och inte eldrör på marken. Med tanke på
att det ryska flyget har rört sig i Ålandstrakten så vore det enda luftvärn Finland har som
skulle kunna låsa sin radar på dem vara ItO 96 (Buk M1), men dessa är ju för det första
inte stationerade i det demilitariserade Åland, och vidare är de nog knappast i någon
operativ beredskap 24/7 såhär i fredstider.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 20 maj 2005, 19:55

Se mitt svar ovan.

J.K Nilsson

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 20 maj 2005, 20:03

Du skulle inte kunna vidareutveckla lite? Att förändringar har skett i det ryska flygvapnet på
senare år är rätt självklart, bland annat har en hel drös flygvapenbaser längs Finlands stängts,
däribland Alakurtti o.s.v.

Sen vet jag inte riktigt vad du menar med nya luftvärnssystem som har tillförts Finland. Det
senaste beställda är ju ASRAD-R, men dessa har inte börjat levereras ännu eftersom det finska
försvaret har dåligt om pengar. Om du kanske menade i form av radarutrustning så kör man i
Finland fortfarande på de 3D-radarsystem man köpte in under 90-talet, Thomson CSF med en
"blickräckvidd" på upp till 500 kilometer, och 30 kilometers höjd. Annars har man inhemska
radarsystem med en kapacitet på 350 kilometer och 15 kilometers höjd, och närradarsystem
från Ericsson på lastbil, med en räckvidd på 100 kilometer och 5 kilometers höjd.

Bild
... och dessa på ytstridsfartygen (Helsinki och Haminaklass) avsedda för Mistral.

Den enda gubben i lådan är en notis från 2002 om att finska Försvarsmakten har beställt luft-
värnsrobotar från Sydafrika för 17 miljoner Euro och att Hämenmaklass samt Haminaklass
kommer att utrustas med Umkonto-IR, men det har knappast redan skett eftersom man då
skulle ha kunnat läsa om det i officiella dokument.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 20 maj 2005, 20:43

Radarstationer moderniseras, Bjernevik var är du?, och kan mycket väl "tvinga bort" flygplan. Om radarstationen kontinuerligt följer ett mål med en belysningssändare skulle jag om jag vore flygförare lämna stället. Det var det jag tänkte mig som svar.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 20 maj 2005, 21:17

Om det verkligen är avsiktligt, såsom det påstås från bland annat finskt håll, hur stor är då sannolikheten i nuläget för ett ryskt militärt anfall gentemot Finland?

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 20 maj 2005, 21:44

Ralf Palmgren skrev:Om det verkligen är avsiktligt, såsom det påstås från bland annat finskt håll, hur stor är då sannolikheten i nuläget för ett ryskt militärt anfall gentemot Finland?
Min personliga analys säger att risken för ett anfall från "stormakt röd" mot Finland i närtid är låg. Ryska styrkor är bundna i Tjetjenien förmdligen finns en viss beredskap att kunna agera i bl.a. Uzbekistan. Över tiden kan rapporten från FOI i vissa delar vara tillämpliga även för Finland. "Incidenterna" är avsiktliga provokationer för att testa finska beredskapen och dess materiell efter vissa förändringar i organisationen, även viss förändring i materiellen har tillkomit i normal förändringstakt.

Tilläggas bör är att den enda källan till matriellförändringen är min handledare i statsvetenskap, hon är finska och har internationell politik som inriktning.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 20 maj 2005, 21:52

mustamato skrev:
J.K Nilsson skrev:Radarstationer moderniseras, Bjernevik var är du?, och kan mycket väl "tvinga bort" flygplan. Om radarstationen kontinuerligt följer ett mål med en belysningssändare skulle jag om jag vore flygförare lämna stället. Det var det jag tänkte mig som svar.

J.K Nilsson
Är det denna som skulle ha en belysningssändare då menar du:

http://www.mil.fi/maavoimat/kalustoesit ... 118_en.dsp
Nej denna: http://www.mil.fi/maavoimat/kalustoesit ... 134_sv.dsp

Samtidigt nämner journalisten att flygbesättningar visuellt identifierat företagen, vilket visar på att det är normal incidentberedskap det varit fråga om. Mitt resonemang skulle visa att luftvärn kan verka avvisande mot oidentifierade företag.

J.K Nilsson

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 20 maj 2005, 22:12

J.K Nilsson skrev:
mustamato skrev:
J.K Nilsson skrev:Radarstationer moderniseras, Bjernevik var är du?, och kan mycket väl "tvinga bort" flygplan. Om radarstationen kontinuerligt följer ett mål med en belysningssändare skulle jag om jag vore flygförare lämna stället. Det var det jag tänkte mig som svar.

J.K Nilsson
Är det denna som skulle ha en belysningssändare då menar du:

http://www.mil.fi/maavoimat/kalustoesit ... 118_en.dsp
Nej denna: http://www.mil.fi/maavoimat/kalustoesit ... 134_sv.dsp

Samtidigt nämner journalisten att flygbesättningar visuellt identifierat företagen, vilket visar på att det är normal incidentberedskap det varit fråga om. Mitt resonemang skulle visa att luftvärn kan verka avvisande mot oidentifierade företag.

J.K Nilsson
Möjligt, men det faktum att det på sidan du länkar till står:

" surveillance and target painting radar
* measurement altitude 25 km
* measurement range 160 km

... gör mig lite tveksam. Buk M1-bataljonen är specifikt avsedd för "huvudstadsregionens försvar",
det vill säga Helsingfors-Vanda med omgivning. Även om vi för skojs skull placerar ett batteri
omkring Åbo så är det ju ändå 100+ kilometer till Mariehamn, och eftersom ryssarna knappast
flugit över staden i mach 2.0 för skojs skull :wink: så tror jag vi kan säga att radarräckvidden nog
rör sig precis i utkanterna av dess kapacitet. Visst är det möjligt rent teoretiskt, men sen kan man
ju fråga sig hur ofta det förekommer att man har ett batteri Buk M1:or ute på ett fält 24/7 som en
del i incidentberedskapen. Ungefär lika ofta som man har liknande system i Sverige på incident-
beredskap antagligen, det vill säga inte så ofta.

Däremot kan jag väl tänka mig att de fartyg den finska Marinen har som är bestyckade med luft-
värnsrobotar, (det vill säga Hämenmaa, Helsinki-, Rauma, och Haminaklass) kan belysa mål. Fast
ja... det var väl den vanliga incidentberedskapen som sattes i system här.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 20 maj 2005, 22:14

Sagt var, jag förde ett allmänt resonemang.

J.K Nilsson

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 20 maj 2005, 22:16

J.K Nilsson skrev:Sagt var, jag förde ett allmänt resonemang.

J.K Nilsson
Så... ur ett rent "allmänt" resonemang, har man i Sverige stationära radarsystem som
har finesser som att belysa och därmed tvinga bort inkräktande flyg? Nu menar jag ju
förstås i nuläget/fredstid.

Det här med att kränka varandras luftrum verkar ju inte så värst ovanligt, turkarna ska
visst ha kränkt grekiskt luftrum tjugo gånger förra veckan. Har sett en del videoklipp på
nätet där turkiska och grekiska piloter kör nån slags dogfight mot varandra, och den
som lyckas låsa radarn på den andra "vinner". Ibland blir det visst blodigt allvar, som
1996 när en grekisk Mirage 2000-5 sköt ner en turkisk F-16 med en Mica. Fast det var
först nyligen som grekiska myndigheter erkände att detta ägt rum, först hette det att den
turkiska piloten hade kraschat p.g.a. tekniska problem.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 20 maj 2005, 22:23

mustamato skrev:
J.K Nilsson skrev:Sagt var, jag förde ett allmänt resonemang.

J.K Nilsson
Så... ur ett rent "allmänt" resonemang, har man i Sverige stationära radarsystem som
har finesser som att belysa och därmed tvinga bort inkräktande flyg? Nu menar jag ju
förstås i nuläget/fredstid.
Fortsätter diskussionen i militär teknikhistoria.

J.K Nilsson

Skalden
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Skalden » 21 maj 2005, 11:15

Ralf Palmgren skrev:Om det verkligen är avsiktligt, såsom det påstås från bland annat finskt håll, hur stor är då sannolikheten i nuläget för ett ryskt militärt anfall gentemot Finland?
Skalden ikläder sig rollen av V. Putin:
- NATO framrycker mot St: Petersburg, Svarta Havet, Kaukasus och Moskva. Kalingrad omringat. Finland och Sverige för tillfället militärt vakuum. Geopolitisk kontroll över dessa båda länder underlättar framtida hegemoni i Östersjön-området samt en öppning mot västerhavet och dessutom gynnsamma utgångspunkter för militär överflygling av NATO:s center norrifrån. Läget är sålunda kritiskt men för tillfället mer gynnsamt än det kommer bli inom 5-10 års sikt. Beslut i stort. Jag anfaller. 8)

Men det är politik det...
Senast redigerad av 1 Skalden, redigerad totalt 21 gånger.

Skriv svar