Norges status 1940-1941

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Norges status 1940-1941

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 19 maj 2002, 09:28

Hej!

Hittar just nu bara en uppgift om staten Norges internationella status under kriget. Från januari 1942 ingick landet bland de allierade. Men vad kallades landet, i form av dess Londonbaserade regering, från juni 1940-1942? Medkrigförande till Storbritannien? Ockuperad stat kort o gott? V v ange källa om möjligt.

Mvh,

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

Re: Norges status 1940-1941

Inlägg av frodeh » 20 maj 2002, 13:25

Lars Gyllenhaal skrev:Hej!

Hittar just nu bara en uppgift om staten Norges internationella status under kriget. Från januari 1942 ingick landet bland de allierade. Men vad kallades landet, i form av dess Londonbaserade regering, från juni 1940-1942? Medkrigförande till Storbritannien? Ockuperad stat kort o gott? V v ange källa om möjligt.
Norge var jo en okkupert stat etter alle kunstens regler. Se Bild. London-regjeringen var vel noe i nærheten av en fri statsmakt, som eksisterte i kraft av å være den eneste lovlig demokratisk valgte representasjon for det norske folk.

Jeg kan ikke svare presist på spørsmålet, men jeg vil anta at London-regjeringen disponerte de frie norske styrkene som en av de allierte. Administrasjonens økonomiske fundament var såvidt jeg vet handlesflåten, som utgjorde det viktigste bidraget til de allierte styrkene.

Men norsk territorium og det norske folk var okkupert. For litt lesning se http://www.norgeslexi.com og velg Krigsleksikonlinken.

Frode

Gudbjorn
Utsparkad

Inlägg av Gudbjorn » 18 maj 2005, 22:40

Mvh,
Dust...
Du tenker mest sannsynlig på at MILORG (hjemmefronten) ble akseptert av de alierte...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 maj 2005, 16:19

Mvh,
Du kanske kan söka på en norsk arkivdatabas och möjligen försöka hitta svaret där också. Sedan beror på hur Norge betecknade sig själv under denna period, men eftersom kungahuset och de styrande organet hade flytt till England så var Norge antingen distansstyrd eller direkt styrd av Quisling eller Terboven. Jag skriver utfyllande med tanke på dåvarande skicket.

Stefan

Användarvisningsbild
Von Bing
Medlem
Ort: Riket där man lät Doktor Snuggles lära barn att knarka

Inlägg av Von Bing » 20 maj 2005, 00:49

Var Norge republik under Quisling?

Gudbjorn
Utsparkad

Inlägg av Gudbjorn » 20 maj 2005, 03:03

Von Bing skrev:Var Norge republik under Quisling?
Nei... Det var okkupert. Ingen president og ingen konge.
Det var kun en Quisling regjering.

Användarvisningsbild
Von Bing
Medlem

Inlägg av Von Bing » 20 maj 2005, 17:45

Gudbjorn skrev:

Frågan är hur Quisling och hans goons såg på det hela. Hur såg Nasjonal Samling på sitt lands statsskick? Inte tror jag att nationalister önskar sig vara styrda av främmande makt rent de jure?!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 maj 2005, 17:49

Von Bing skrev:
Gudbjorn skrev:

Frågan är hur Quisling och hans goons såg på det hela. Hur såg Nasjonal Samling på sitt lands statsskick? Inte tror jag att nationalister önskar sig vara styrda av främmande makt rent de jure?!
Terboven, han var nog också inblandad i styret av Norge under 1940-41.
Från NE.
Terboven [t3rbc:´vgn] , Josef, 1898–1945, tysk politiker (nazist). T., ursprungligen banktjänsteman, var Gauleiter i Essen och överpresident i Rhenprovinsen innan han vid ockupationen av Norge 1940 blev rikskommissarie med ansvar för den civila förvaltningen i de besatta områdena. Han löd direkt under Hitler och lämnade inte stort spelrum åt Quisling och den norska lydregeringen. T. var övertygad nazist, effektiv och kallhamrad i sin maktutövning och huvudansvarig för repressalierna mot civilbefolkningen. Efter den tyska kapitulationen begick han självmord.
Stefan

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 20 maj 2005, 20:09

Von Bing skrev:
Gudbjorn skrev:

Antagligen såg Quisling & co det som att tyskarna var vänner som temporärt skyddade landet från de allierade och från inhemska sabotörer.

Användarvisningsbild
Von Bing
Medlem

Inlägg av Von Bing » 20 maj 2005, 21:09

Solitaire skrev:Antagligen såg Quisling & co det som att tyskarna var vänner som temporärt skyddade landet från de allierade och från inhemska sabotörer.

Tack! Det var det jag menade men jag är inte världsbäst på att uttrycka mig. Frågan kvarstår: Vad var Norges statsskick under Quisling? Ja, jag vet att Terboven var Pontus Pilatus och att Quizley var Herodes. Men såg Herodes sitt land som kungarike eller republik? Jag tror absolut inte han erkände riket han "styrde" som koloni!

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 20 maj 2005, 21:42

Quisling fick titeln ministerpresident så jag antar att det var republik Norge skulle föreställa under ockupationsåren.

Användarvisningsbild
Von Bing
Medlem

Inlägg av Von Bing » 20 maj 2005, 22:00

Solitaire skrev:Quisling fick titeln ministerpresident så jag antar att det var republik Norge skulle föreställa under ockupationsåren.

Ministerpresident är en titel för regeringschefer som är vanlig i germanska länder samt tyska delstater och aldrig för statsöverhuvuden. Men jag tror inte att Quisling accepterade sitt välde som en tysk delstat.

Undrar också hur det var med Adrian Mussert?

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 20 maj 2005, 22:31

Quisling ville bli Riksföreståndare, men blev nekad detta av tyskarna. Istället blev han formellt Ministerpresident, dvs regeringschef.

Riksföreståndare är en titel som innebär att man tar över statsöverhuvudet kungens funktioner som ställföreträdande då kungen befinner sig i utlandet alt. är minderårig.

Pekar mot att Quisling såg Norge som en monarki.

Quislings politiska linje var att Norge skulle få status som självständig stat allierat med Tyskland.
I ett vidare perspektiv ville han at Norge skulle ingå i en europeisk union med Tyskland i en ledande roll.

Från början var det från tyskarnas sida meningen att norrmännen skulle få tillbaka sin suveränitet, men tyskarna ändrade sig till att detta skulle ske först då kriget var avslutat.

Användarvisningsbild
Von Bing
Medlem

Inlägg av Von Bing » 20 maj 2005, 22:59

Tack så mycket! Nu vet vi att det rör sig om en vicemonarki av Franco/Horthy-typen! Perfekt!

En plan i Berlin för Europa

En bock till trädgårdsmästare i bästa trädgård

I Madrid, Budapest, Belgrad, Zagreb och Oslo med Julbocken

Julbocken fick en trädgård i Asarnas Ängar

Då den riktiga trädgårdsmästaren fick kratta löv i Hyde Park

Men då han kommer tillbaka till ängarna är

När bocken bränns upp blir det fest

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 20 maj 2005, 23:45

Tack för poesin.