CVF Döpt

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 15 maj 2005, 12:37

Hans skrev:
Tomas Ibsen skrev: @Mustamato: Radarplanet är en Hawkeye AWACS (Airborn Warning And Control System). :)
Rätt, men hela beteckningen är Grumman E-2C Hawkeye II Group II - en lite mer uphottad version som franska marinen har köpt tre utav.

MVH

Hans

Edit - Bildfel
Det var så beteckningen var! Jag trodde det var EC3, men var osäker, då jag började tänka på Prowler som väl har den betecningen.

Detär inte kul att vara dement... :(

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 15 maj 2005, 17:53

Om jag har förstått det hela rätt så kommer CVF att vara något större än Charles de Gaulle,
och ligga kring 60 000 ton. Jag kom att tänka på ryssarnas "Admiral Kuznetsov". Detta är
ungefär i samma storleksklass som CVF samt har även den en hoppbacke. Admiral Gorshkov
som är föregångaren ligger på 45 000 ton, och sålts till Indien där den kommer att få namnet
INS Vikramaditya, och kommer att ha som flygutrustning 28 stycken MiG-29K och 8 stycken
Ka-27 och Ka-31 helikoptrar (den kommer att få ett utökat större flygdäck i indisk tjänst).

Bild
Admiral Kuznetsov, ryssarnas för tillfället enda hangarfartyg, som har
en kapacitet på 16 Yakovlev Yak-41M samt 12 Sukhoi Su-27K/-33 och 4
Kamov Ka-27-LD, 18 Kamov Ka-27 PLO, och två Ka-27-S helikoptrar.

Det förefaller vidare som att ryssarna ligger i startgroparna för att bygga ett nytt hangar-
fartyg nu. Irakkriget är ju rena guldet för Ryssland med tanke på oljepriserna numera, så
det verkar som att även den ryska marinen nu får lite pengar och kan börja tänka framåt.

http://www.interfax.ru/e/B/0/28.html?id_issue=11284581

Bild
Admiral Gorshkov i indisk tappning med det ombyggda flygdäcket.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 15 maj 2005, 19:39

Föler SS-N-19 Shipwreck med i köpet?

Har indien övervägt några väst plan till fartyget?

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 15 maj 2005, 20:19

Psilander skrev:Föler SS-N-19 Shipwreck med i köpet?

Har indien övervägt några väst plan till fartyget?
Vad gäller lite större prylar än en Kalashnikov så brukar ryssarna ställa ganska stora
krav på mottagarna av militär materiel, och denna innefattar ofta politiska avtal och
överrenskommelser av allehanda slag. Jag tror inte att ryssarna utan vidare hade haft
en lust att sälja sin Admiral Gorshkov till vem som helst, men med Indien som har
mycket ryssmateriel och är nöjda med denna så gick det utmärkt. Vad gäller Ship-
wreck så vet jag faktiskt inte men tillsammans med fartyget ingick visst en överrens-
kommelse om att denna skulle utrustas "ryskt". Läs mer själv här:

http://www.bharat-rakshak.com/NAVY/Vikramaditya.html

Från den utmärkta sidan Bharat Rakshak så kan man för övrigt vidare läsa att förutom
f.d. Admiral Gorshkov så håller indierna även på att bygga ett "air defence ship" som
kommer att vara ungefär lika stort som Charles de Gaulle, samt så har de den äldre
av Centaur-klass som så smått är på väg till skroten.

http://www.bharat-rakshak.com/NAVY/ADS.html
http://www.bharat-rakshak.com/NAVY/Viraat.html

Intressant land det där, Indien. En blivande stormakt utan tvekan. Militärt är de redan
mycket starka, förvisso med mycket gammal utrustning men även toppmodern militär
materiel i mångt och mycket.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 16 maj 2005, 11:28

mustamato skrev:
Det förefaller vidare som att ryssarna ligger i startgroparna för att bygga ett nytt hangar-
fartyg nu. Irakkriget är ju rena guldet för Ryssland med tanke på oljepriserna numera, så
det verkar som att även den ryska marinen nu får lite pengar och kan börja tänka framåt.
Med tanke på att de inte förefaller ha pengar för att hålla igång "Admiral Kuznetsov" så låter tanken på ett nytt hangarfartyg extremt korkad. Eller i alla fall lite "utopisk".

Om jag har förstått saken rätt så är det lite knapert med eskortfartyg för Admiral Kuznetsov? F.d Kirov-klassen finns ju, men det är väl endast ett fartyg av den klassen som ens är i skick att gå till sjöss....

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 16 maj 2005, 14:17

Pjotr Veilky är is sig själv ett fartyg med egen stridsgrupp som de amerikanska slagskeppen. Moskva (slava), Sovremeny och Udaloy är eskort fartyg till dessa fartyg

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 16 maj 2005, 14:35

Psilander skrev:Pjotr Veilky är is sig själv ett fartyg med egen stridsgrupp som de amerikanska slagskeppen. Moskva (slava), Sovremeny och Udaloy är eskort fartyg till dessa fartyg
Finns det tillräckligt med pengar för att hålla igång dessa fartyg?

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 16 maj 2005, 19:26

Psilander skrev:
Pjotr Veilky är is sig själv ett fartyg med egen stridsgrupp som de amerikanska slagskeppen. Moskva (slava), Sovremeny och Udaloy är eskort fartyg till dessa fartyg
Moskva-klassens (eller Atlant- som den också kallas) robotkryssare är väl knappast något lämpligt eskortfartyg med sin minimala ubåtsjaktkapacitet som endast räcker för självförsvar? Inte ens luftförsvarskapaciteten är väl något att direkt skryta över, och dessutom är samtliga tre fartyg utrustade som flaggskepp enl Combat Fleets. En 6 meter längre och 200 ton tyngre kryssarversion med bl a förbättrad sonar planerades vissserligen i slutet av 80-talet, men som vanligt blev det inget av dessa planer.

Även Sovremennyj-klassens robotjagare har en mkt begränsad ubåtsjaktkapacitet, men här är åtminstone luftförsvaret något bättre. Sanningen är väl den att dessa fartyg enbart konstruerats för en enda sak, nämligen den att rusa fram och avlossa alla sjörobotar av Sandbox- eller Sunburntyperna mot en amerikansk hangarfartygsgrupp, för sedan är fartyget eller fartygen förbrukade. Den enda klass som, enligt min mening, duger som eskortfartyg åt Kuznetsov eller Pjotr Veliki är de nio jagarna/fregatterna av Udaloy I-klassen. Ett enda fartyg existerar av Udaloy II-klassen, Admiral Tjabanenko, och hon är liksom Sovremennyj-klassen utrustat med SS-N-22 Sunburn sjörobotar men har mer balanserad bestyckning vad gäller luftförsvar och ubåtsjakt än både Moskva- och Sovremennyj-klasserna.

Vidare kan man läsa i nya Combat Fleets 2005-06 att "A missile from the Moskva hit a Ukrainian passenger ship during 4-00" (någon som vet mer?), och om Sovjemennyjklassen att "Pacific Fleet unit Stoikiy flooded and capsized during spring 1999 while in reserve; a sailor had stolen the flooding valve castings." :P

/Per

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 16 maj 2005, 19:44

Mitt eget intryck var att den ryska flottan var mer intresserad av att få nya fregatter, ubåtar och (möjligen) jagare med mer ”balanserad” bestyckning än arvegodset från Sovjetflottan.

T ex så kan man väl rimligen anta att Udaloy och Sovremennyj-klasserna skulle arbeta ihop, för att på så sätt komplettera varandra.
Men dessa fartyg är väl relativt stora, och ganska dyra i drift (stor besättning, bl a).

Ett nytt hangarfartyg i detta sammanhang är ju rent slöseri, eftersom den ryska flottan (vad jag förstår) inte har någon större operativ nytta av ett sådant fartyg.

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 16 maj 2005, 20:04

tryggve skrev:Ett nytt hangarfartyg i detta sammanhang är ju rent slöseri, eftersom den ryska flottan (vad jag förstår) inte har någon större operativ nytta av ett sådant fartyg.
Från artikeln jag länkade till ovan, "Kuroyedov earlier told journalists that the navy is
planning to put the new carrier into service in the Northern Fleet by 2016-17. Another
carrier will be built for the Pacific Fleet, he said."

Hm, förutom att jag nu ser att det rör sig om två hangarfartyg de vill bygga och inte ett
så har man ju även i citatet huvudpoängen, "the Pacific Fleet" är ju Asien med Taiwan och
allt det där. Ryssland vill antagligen bli lite mer inflytelserikt i framtiden, och inte bli totalt
negligerade som de blev i Irakfrågan, och för att lyckas med detta behöver de lite tyngd
bakom orden. Det hela är nog snarare en fråga om politisk styrning än vad den ryska
marinen eventuellt vill och inte vill.

Dessutom tror jag att det värsta är över för Ryssland för denna gång ur ett ekonomiskt
perspektiv, Ryssland har enorma inkomster nu p.g.a. det höga oljepriset, och Putin före-
faller få ordning på ekonomin i största allmänhet, det är väl detta som gör att de anser
sig ha råd att bygga hangarfartyg till att börja med. De har ju även köpt in en hel del fin
materiel till flygvapnet på sistone med Su-30:or, Mi-28N attachelikoptrar till armén o.s.v.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 16 maj 2005, 20:17

mustamato skrev:
tryggve skrev:Ett nytt hangarfartyg i detta sammanhang är ju rent slöseri, eftersom den ryska flottan (vad jag förstår) inte har någon större operativ nytta av ett sådant fartyg.
Från artikeln jag länkade till ovan, "Kuroyedov earlier told journalists that the navy is
planning to put the new carrier into service in the Northern Fleet by 2016-17. Another
carrier will be built for the Pacific Fleet, he said."

Hm, förutom att jag nu ser att det rör sig om två hangarfartyg de vill bygga och inte ett
så har man ju även i citatet huvudpoängen, "the Pacific Fleet" är ju Asien med Taiwan och
allt det där. Ryssland vill antagligen bli lite mer inflytelserikt i framtiden, och inte bli totalt
negligerade som de blev i Irakfrågan, och för att lyckas med detta behöver de lite tyngd
bakom orden. Det hela är nog snarare en fråga om politisk styrning än vad den ryska
marinen eventuellt vill och inte vill.

Dessutom tror jag att det värsta är över för Ryssland för denna gång ur ett ekonomiskt
perspektiv, Ryssland har enorma inkomster nu p.g.a. det höga oljepriset, och Putin före-
faller få ordning på ekonomin i största allmänhet, det är väl detta som gör att de anser
sig ha råd att bygga hangarfartyg till att börja med. De har ju även köpt in en hel del fin
materiel till flygvapnet på sistone med Su-30:or, Mi-28N attachelikoptrar till armén o.s.v.

Visst, men HUR många SU-30 och Mi28 har köpts in på senare tid? Förmodligen mindre än ett halvt dussin :D .

Ett hangarfartyg kräver eskortfartyg, flygstyrka med utbildade piloter och massor med underhåll (som inte verkar fungera så väl i den ryska flottan idag). Vi snackar ganska många tiotals miljarder här.

Dessutom räcker det inte med ett fartyg i Norra Flottan och ett i Stilla havet, för att ha en styrka att räkna med så måste man ha minst 2, och helst 3 fartyg i varje flotta. Och då kilar räkningen iväg.

Så det låter mer som ett politiskt uttalade, utan så mycket förankring i verkligheten. TÄnk på att det mer eller mindre var politik som drev dem att ta den fjärde Kirov-kryssaren i tjänst.
Hur mycket operativ tjänst har hon sett???

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 17 maj 2005, 17:07

tryggve skrev:Visst, men HUR många SU-30 och Mi28 har köpts in på senare tid? Förmodligen mindre än ett halvt dussin :D .
Vad gäller Mi-28 så har de beställt 50 stycken, vidare har de över 200 Mi-24:or i
tjänst som kommer att moderniseras betydligt och bland annat få bättre beväpning,
starkare motorer, rotorsystemet från Mi-28 o.s.v.

250 moderna attackhelikoptrar är ganska många dussin det.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 18 maj 2005, 08:32

mustamato skrev:
tryggve skrev:Visst, men HUR många SU-30 och Mi28 har köpts in på senare tid? Förmodligen mindre än ett halvt dussin :D .
Vad gäller Mi-28 så har de beställt 50 stycken, vidare har de över 200 Mi-24:or i
tjänst som kommer att moderniseras betydligt och bland annat få bättre beväpning,

Jo, men frågan var ju hur mycket ny materiel som har beställts och levererats. 50 Mi28 låter intressant, men frågan är ju många de har råd att ta emot per år...

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 18 maj 2005, 12:33

Sovremeny och Slava är ytattackfartyg, Slava har även en rätt ok Lv-robot för sk area defence, ex kirov har ju 3 lvrb system, men hon är byggd för att klara sig nästa själv.

Udaloy och Neustrachimy är bra ubj-fartyg men de är i för små kvantiteter.

En ny stor kor vett är på G till Östersjön.

Ryssarna bör görara sig av med sitt gamla sovjet junk, det kostar för mycket pengar och på sikt kan det därför vara billigare att bygga nytt.

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 18 maj 2005, 19:58

tryggve skrev:
mustamato skrev:

Jo, men frågan var ju hur mycket ny materiel som har beställts och levererats. 50 Mi28 låter intressant, men frågan är ju många de har råd att ta emot per år...
Din fråga var hur mycket de beställt och det fick du svar på. Vidare har de beställt
de mängder de har råd med... men det tyckte jag var så självklart att det inte hade
behövts påpekas. Vad gäller flottan av Mi-24:or som kommer att moderniseras så kan
det påpekas att de i det gamla Sovjetunionen hade 1100+, och bara det faktum att
de är nere i 200 nu pekar på att de satsar på kvalitet framför kvantitet numera när
ekonomin är på uppåtgående igen.

Jag märker att du tycker det är roligt att skratta gott åt ryssen och deras fattigdom,
men om du lyfter nosen från den svenska regeringens budgetsparande åsikter om att
de inte är ett hot längre, och jämför lite med andra länder så märker du rätt snabbt att
det bara finns ett land i världen som kan matcha antalet moderna attackhelikoptrar
och det är USA. Tyskland och Frankrike har beställningar på 80 stycken Tiger, och jag
skulle inte påstå att den är lika kapabel som Mi-28N, inte ens i närheten.
Ryssarna bör görara sig av med sitt gamla sovjet junk, det kostar för mycket pengar och på sikt kan det därför vara billigare att bygga nytt.
Jovars. Det förefaller som att ryssarna är på väg mot en yrkeskrigsmakt numera, som
kommer att ligga kring 200 000 - 300 000 man. Det vill säga ungefär som Frankrike,
och vad gäller deras materialtillgång av lite mer moderna prylar som just tidigare nämnda
attackhelikoptrar, T-90 stridsvagnar o.s.v. så kommer det att räcka bra för deras mindre
slimmade krigsmakt, vete fan om de behöver investera alltför mycket vad gäller mark-
och flygutrustning. Hur det står till på havssidan vet jag dock inte, inte mitt intresse-
område riktigt.

Men vad gäller just hangarfartyg, som ju tråden nu handlar om så vore det väl från ett
ekonomiskt perspektiv inte alltför osannolikt med två hangarfartyg. Om man jämför just
med Frankrike så siktar de ju på att ha två stycken när CVF står klart.

Skriv svar