Bornholm efter kriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Joonas Pyöli
Ny medlem

Bornholm efter kriget

Inlägg av Joonas Pyöli » 9 augusti 2002, 10:34

För några år sen läste jag i en kartabok att ryska trupper hade ockuperat Bornholm av tyskarna i slutet av kriget.

Vet någon mera om denna episoden? Hurdan operation var landstigningen? När överlämnade ryssarna ön tillbaka till Danmark?

Bornholm ligger ju på ett viktigt ställe om man vill kontrollera sjötrafiken på Östersjön.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 9 augusti 2002, 10:41

Det jag känner till om fallet på rak arm är att tyskarna vägrade kapitulera till ryssarna som intog ön efter en kort strid och ett bombanfall. (Sverige skickade prefabricerade hus efter kriget.)
Ryssarna satt sedan där i ungefär ett år, innan de gav sig av.

Händelsen är ganska bortglömd trots att den är så speciell. (Västland occuperat av sovjet. 8O )

Läste nån artikel i tidningen "Vi" för länge sedan. :?

Sonderling

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Kontakt:

Inlägg av cicero » 9 augusti 2002, 17:24

Den här mannen var ryssarnas komendant på Bornholm under ockupationstiden, han hett Jakusov och var generalmajor. Mer vet jag inte om honom, någon annan?
Magnus
Bilagor
01686.jpg
01686.jpg (11.03 KiB) Visad 5008 gånger

Användarvisningsbild
John
Medlem

Bornhol

Inlägg av John » 12 augusti 2002, 19:22

En intressant aspekt på Borholms roll under eller rättare sagt efter kriget är att ön är en bidragande orsak till att Danmark betraktades som ett okuperat land och inte som ett till Tyskland allierat.
Hade Danmark setts som ett tyskallierat land hade ryssarna kunna ställa krav på att få anektera Bornholm.
Jag är lite osäker på källan till uppgiften men någonstans i bakhuvudet tror jag att det kan ha stått i Leif Leiflands bok "General Böhmes val"

John

Användarvisningsbild
John
Medlem

Bornhol

Inlägg av John » 12 augusti 2002, 19:25

En intressant aspekt på Borholms roll under eller rättare sagt efter kriget är att ön är en bidragande orsak till att Danmark betraktades som ett okuperat land och inte som ett till Tyskland allierat.
Hade Danmark setts som ett tyskallierat land hade ryssarna kunna ställa krav på att få anektera Bornholm.
Jag är lite osäker på källan till uppgiften men någonstans i bakhuvudet tror jag att det kan ha stått i Leif Leiflands bok "General Böhmes val"

John

Användarvisningsbild
John
Medlem

Bornhol

Inlägg av John » 12 augusti 2002, 19:25

John

Användarvisningsbild
John
Medlem

Bornhol

Inlägg av John » 12 augusti 2002, 19:26

John

Skriv svar