Band of Brothers - kommentarer, frågor och svar

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 10 maj 2005, 20:39

Någon som vet om de gamla gubbarna i början av varje avsnitt, om det är dom det handlar om? Typ att det är guarnere, winters & co. som är i inledningen till varje avsnitt. Eller om det är killar som det inte alls handlar om i serien? Det har väl aldrig stått vad dom heter vad jag har sett...

Mvh Johan

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 10 maj 2005, 20:53

Det är riktigt att man inte presenterar dem - om man visste vilka det var, så skulle man ju veta vilka som överlevde och därmed skulle en del av spänningen försvinna. De presenteras i slutet av sista episoden, så håll ut. Jag kan dock avslöja att bland de som intervjuas finns Winters (sitter i ett rum med bl.a. en skylt med "506th" bakom sig), Guarnere (med underbettet), Shifty Powers, Popeye Wynn och Babe Heffron.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 10 maj 2005, 21:49

B Hellqvist skrev:Det är riktigt att man inte presenterar dem - om man visste vilka det var, så skulle man ju veta vilka som överlevde och därmed skulle en del av spänningen försvinna. De presenteras i slutet av sista episoden, så håll ut. Jag kan dock avslöja att bland de som intervjuas finns Winters (sitter i ett rum med bl.a. en skylt med "506th" bakom sig), Guarnere (med underbettet), Shifty Powers, Popeye Wynn och Babe Heffron.
De presenteras väl i det sista avsnittet om jag inte minns alldelse galet, eller är det i dokumentären?

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 10 maj 2005, 22:33

Vad hände i sista avsnittet nu då? Såg bara halva sen somnade jag i sedvanlig ordning :oops:

Jag såg fram till en gubbe sprang över ett fält och de slängde en rökgranat, sen dödade de ett helt kompani tyskar.

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 10 maj 2005, 23:18

Thomas Johansson skrev:Vad hände i sista avsnittet nu då? Såg bara halva sen somnade jag i sedvanlig ordning :oops:

Jag såg fram till en gubbe sprang över ett fält och de slängde en rökgranat, sen dödade de ett helt kompani tyskar.
Tyskarna inledde Ardenneroffensiven. Man fick se när easy company gick in i Ardennerskogen för att möta tyskarna. Där slutade det.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 11 maj 2005, 00:16

maal skrev:
B Hellqvist skrev:Det är riktigt att man inte presenterar dem - om man visste vilka det var, så skulle man ju veta vilka som överlevde och därmed skulle en del av spänningen försvinna. De presenteras i slutet av sista episoden, så håll ut. Jag kan dock avslöja att bland de som intervjuas finns Winters (sitter i ett rum med bl.a. en skylt med "506th" bakom sig), Guarnere (med underbettet), Shifty Powers, Popeye Wynn och Babe Heffron.
De presenteras väl i det sista avsnittet om jag inte minns alldelse galet, eller är det i dokumentären?
De presenteras i sista avsnittet, ja. Mer godis i dokumentären förstås, men man får reda på det i serien också. När jag såg den första gången slogs man av att det, efter ett par avsnitt, gick att gissa sig till vem som var vem av veteranerna. Massor av creds till rollbesättarna, de gjorde ett suveränt jobb, speciellt med Frank John Hughes som "Wild Bill" Guarnere, Dexter Fletcher som Sgt. Martin och Matthew Settle som Captain Speirs. Modigt att sätta en engelsman i rollen som Winters, men jag tycker att Damian Lewis gör en suverän roll även om en del hävdar motsatsen.

"Looks like you're about to be surrounded."
"We're paratroopers. We're supposed to be surrounded."

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 11 maj 2005, 00:27

Thomas Johansson skrev:Vad hände i sista avsnittet nu då? Såg bara halva sen somnade jag i sedvanlig ordning :oops:

Två kompanier. Fast inte alla. 50 kanske. Winters (han som sprang) ledde anfallet, och tyskarna fick storstryk. Sedan deltog Easy Company i överskeppningen av de få brittiska fallskärmsjägare som lyckats rädda sig från nederlaget vid Arnhem. Slutligen, efter bara ett par veckor i kasern, blev Easy Company och resten av 101st Airborne tvungna att i ilfart ta sig till Bastogne för att hindra tyskarnas framfart i Ardenneroffensiven.

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 11 maj 2005, 14:25

Ok då är jag med. Har sagt det förr och säger det igen, det är förbaskat synd att serien går så sent. Ska köpa boxen här framöver tänkte jag, det jag sett av serien gillar jag helt klart.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Frågor om boken

Inlägg av Ori » 12 maj 2005, 08:08

Jag håller på att läsa boken och har stött på ett begrepp som jag inte kan förstå.
Det nämns att antal gånger att olika personer är S2,S3 och S4,
som jag uppfattar det är det en befattning, men jag blir inte klar över funktionen.
Förmodligen är det något ganska grundläggande, men någon kanske kan förklara ?

Finns boken översatt till svenska ?

Det skulle vara en bra present till min svåger som gillar TV-serien,
men har svårt för engelska böcker.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Re: Frågor om boken

Inlägg av Kapten_Gars » 12 maj 2005, 08:16

Ori skrev:Jag håller på att läsa boken och har stött på ett begrepp som jag inte kan förstå.
Det nämns att antal gånger att olika personer är S2,S3 och S4,
som jag uppfattar det är det en befattning, men jag blir inte klar över funktionen.
Förmodligen är det något ganska grundläggande, men någon kanske kan förklara ?

Finns boken översatt till svenska ?

Det skulle vara en bra present till min svåger som gillar TV-serien,
men har svårt för engelska böcker.
"S"'n står för de olika sektionerna inom stabskompaniet, S-2 är underättelsesektionen, S-3 är "Operations" och S-4 ssslar med personal om jag kommer ihåg rätt. Cheferna för de olika sektionerna kalla ofta för just sin sektions namn istället för namn/grad.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 12 maj 2005, 08:18

Boken finns tyvärr inte översatt. Angående förkortningarna, så är:

S- stabsofficerare på bataljonsnivå; på regements-/divisionsnivå är det "G".
S-1 Admin Staff officer
S-2 Intelligence officer
S-3 Operations officer
S-4 Supply officer

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 12 maj 2005, 14:29

Lite OT, men för sakens kompletthet har även tyskarna liknande system:

Divisionsnivå:

Ia - Chief of Operations
Ib - Chief of Supply
Ic - Chief Intelligence Officer
IIa - Adjutant, ansvarade för divisionens rullor (mantal, förluster etc), förstärkningar, befordringar, degraderingar och straff.

Kan vara bra att veta, i tyska biografier används de ofta.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Tackar

Inlägg av Ori » 12 maj 2005, 18:56

Tack för svaren, alla som svarade !

Jag måste passa på att rekommendera boken, den ger en bra bakgrund och förståelse av många scener och händelser i TV-serien som jag har missat eller missförstått. Engelskan i boken känns riktigt lättläst, iofs så har jag oftast inget problem att läsa engelska böcker. Mycket klart läsvärd !

Användarvisningsbild
LuNk4n
Medlem

Inlägg av LuNk4n » 2 juni 2005, 21:24

Björn, har du svaret på frågan varför boken inte har kommit på svenska?
Att något förlag har gjort försök att få den utgiven känns nästan självklart,
men ännu lyser sverigeversionen med sin frånvaro.
Jag tycker det är underligt, då det kommer många böcker om kriget nu för
tiden. BOB skulle förmodligen sälja bra. Minst lika bra som storsäljarna i
ämnet. För att inte tala om all gratisreklam boken fått genom TV4.

Som sagt, underligt!

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 3 juni 2005, 02:12

Bra fråga, Lunkan, och en som jag inte har något svar på. SMB aviserade ju vilka böcker med 2VK-tema de ska översätta för en tid sedan, och Ambroses bok fanns inte med bland dem. Under tiden kan man ju överväga om man ska skaffa följande bok: http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASI ... 30-7240602

Skriv svar