Persson: Vi har inget att be om ursäkt för

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Henriko
Medlem

Persson: Vi har inget att be om ursäkt för

Inlägg av Henriko » 10 maj 2005, 01:20

Vår kära statsminister sa detta i samband med firandet 60-årsdagen av krigsslutet.
Givetvis var våra eventuella brott små jämfört med med framförallt Japan och Tysklands brott mot mänskligheten. Är det dock inget som vi har att be om ursäkt för?

Henrik

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 10 maj 2005, 01:53

Be om ursäkt för vad? För att Sverige lyckades hålla sig utanför kriget utan alltför stora eftergifter? En titt på kartan 1940 visar att Sveriges manöverutrymme var synnerligen begränsat.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 10 maj 2005, 07:24

Jag kan be om ursäkt för att inte vi blev invaderade och ockuperade, det var ju vårt val.

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem

Inlägg av Mr S » 10 maj 2005, 08:35

Instämmer! Vi sålde kullager och stål till tredjeriket, men vi tog också emot flytkingar från Finland, Tyskland,Norge och Danmark, utvisade balter, transittrafiken...aningen tvetydigt, men kanske nödvändigt och taktiskt och i det första fallet humant...någon som har ett bättre alternativ....? Mr S

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Persson: Vi har inget att be om ursäkt för

Inlägg av Hexmaster » 10 maj 2005, 08:40

Henriko skrev:Är det dock inget som vi har att be om ursäkt för?
Låter som om du letar med ljus och lykta... Jag kan åtminstone lova och försäkra på heder och samvete att jag inte har ett smack att be om ursäkt för eftersom jag inte fanns på den tiden. Har f.ö. inget till övers för kollektiv-skuld-snacket, tycker bara det är fånigt när statschefer ber om ursäkt för händelser för flera generationer sedan.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 10 maj 2005, 09:29

I Dagens Nyheter finns det en bra artikel(Sid 2) som tar upp denna fråga om Sveriges skuld, senast i går kväll(på siten)had jag en disskusion om detta på siten.

Nu kommer jag inte ihåg allt som stod i DN kan försöka skriva mera när jag kommer hem från jobbet :)om det nu inte finns någon annan som kanske har länken el kan scanna?

Gudbjorn
Utsparkad

Inlägg av Gudbjorn » 10 maj 2005, 10:10

Mr x skrev:I Dagens Nyheter finns det en bra artikel(Sid 2) som tar upp denna fråga om Sveriges skuld, senast i går kväll(på siten)had jag en disskusion om detta på siten.

Nu kommer jag inte ihåg allt som stod i DN kan försöka skriva mera när jag kommer hem från jobbet :)om det nu inte finns någon annan som kanske har länken el kan scanna?
Göran Persson har ikke peiling. Det er både positive og negative ting ved Sveriges agerande under WW2. Mye gikk fel, og mye gikk bra for sveriges del. Men det var andre som tok kostnadene.
Tenk bare på alle Russer, Engelskmenn, Amerikaner, Kanadere, Franskmenn, Jugoslaver, Jøder etc.. som omkom... men Göran tenker sine romantiske tanker om at Sverige bare var gode og snille, og at alle andre som var med i krigen hadde seg selv å takke. Tenk å stå på den røde plass og drite seg loddrett ut på den måten. For en skam. Han burde absolutt ikke vært der.
Man kan alltids be om ursäkt for de fel man gjorde, men Göran har selvfølgelig ikke hatt histore på skolen.
Lenge leve den "fredselskende" svensken... Godt at DN faktisk er kritisk til Göran "Historieviter"?

Sverige bør takke de allierte for sin FRIHET!?? Men Nei...
Skamvett mangler!??

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 10 maj 2005, 10:50

Mr x skrev:I Dagens Nyheter finns det en bra artikel(Sid 2) som tar upp denna fråga om Sveriges skuld, senast i går kväll(på siten)had jag en disskusion om detta på siten.
Jag misstänker att det är den här du menade?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2

Henrik

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 10 maj 2005, 10:52

Men om det är en trend just nu att be om ursäkt för diverse saker, kan väl Sverige be om ursäkt för något, en liten sak bara....

:)

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 10 maj 2005, 10:59

Henke skrev:
Jag misstänker att det är den här du menade?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2

Henrik
Du fann det :) tycker att skribenten har poäng i den har skriver

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 10 maj 2005, 11:09

Gudbjorn skrev:

Göran Persson har ikke peiling. Det er både positive og negative ting ved Sveriges agerande under WW2. Mye gikk fel, og mye gikk bra for sveriges del. Men det var andre som tok kostnadene.
Tenk bare på alle Russer, Engelskmenn, Amerikaner, Kanadere, Franskmenn, Jugoslaver, Jøder etc.. som omkom... men Göran tenker sine romantiske tanker om at Sverige bare var gode og snille, og at alle andre som var med i krigen hadde seg selv å takke. Tenk å stå på den røde plass og drite seg loddrett ut på den måten. For en skam. Han burde absolutt ikke vært der.
Man kan alltids be om ursäkt for de fel man gjorde, men Göran har selvfølgelig ikke hatt histore på skolen.
Lenge leve den "fredselskende" svensken... Godt at DN faktisk er kritisk til Göran "Historieviter"?

Skamvett mangler!??
Nu är inte min Norska(100%) men jag begripper och förstår vad du säger och jag håller med i det mesta, tycker i och för sig att det har tagit alldeles för långt för Er(Norge) att ge ex:""tyskertøsenes" barn någon kompensation/ursäkt

En ursäkt borde snart vara på plats kanske?belopp har betalas ut till några enskilda fall(100K kr) men jag har icke än så länge hört någon ursäkt till de ca:120krigsbarnen som har stämt staten men snart kanske?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 maj 2005, 11:14

De ofog som Sverige gjorde under andra världskriget var ju minimala om ingen annan har en annorlunda uppfattning. Visserligen deltog svenskar på nazisternas sida, det var svenskar som kanske visste att koncentrationsläger förekom och andra smådetaljer. Sverige har ju bara en liten bråkdel(inte ens det) i paritet mot de krigsförande länderna under andra världskriget.

Jag känner till ett fall, min farsa kommer från Lerum utanför Göteborg och där bodde en man som jobbade någonstans på hamnen i Göteborg. En gång under kriget så skulle tio mindre engelska fartyg avgå mot England och endast en kom fram. Det ryktades att han informerade Hitler och hans stab om denna rutt. Men det är ju bara en parentes i jämförelse med annat som har med att göra med kriget.

Stefan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 10 maj 2005, 11:15

Gudbjorn skrev:Göran Persson har ikke peiling. Det er både positive og negative ting ved Sveriges agerande under WW2. Mye gikk fel, og mye gikk bra for sveriges del. Men det var andre som tok kostnadene.

Skamvett mangler!??
Om du vet något som Sverige bör be om ursäkt för säg till. De flesta i tråden har jag sagt att de inte tycker Sverige har något att skämmas för. Varför ska vi tacka västmakterna för att Sveriges frihet, ska vi inte tacka Tyskland för att de inte ibnvaderade oss också? I samma veva tycker jag att Frankrike och Storbrittannien kan be om ursäkt för den stora skuld jag tycker de har till att kriget bröt ut. Håller fullständigt kollektiv skuld är dumt.

Mig veterligen var inte Göran Persson oinbjuden till Moskva, det var därför ett val som Ryssland valde att göra. Inget som Sverige eller Göran Persson bestämde själv.

/Martin

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 10 maj 2005, 11:18

Hmm.... vi kanske skall tacka Tyskland att vi inte blev invaderade av de allierade, se hur det gick för Island.

MVH

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 maj 2005, 11:29

Jag instämmer helt och hållet med Martins inlägg gentemot Gudbjörn, vad jag fick för uppfattning i detta inlägg var en uppmålad bild på vad Sverige gjorde under kriget. Alla känner nog till att Sveriges nazister uppehöll sig vid gränsen till Norge, men det var ju också norska nazister med.

Förresten Gudbjörn, hur tyckte du om Vidkun Quisling under kriget då? Han gjorde så bl a 700 norska judar blev transporterade till Norge medan kanske ett ytterst fåtal svenska judar hamnade i lägren. På det sättet har Norge mer skamfläckat historia än Sverige.

Battler
Hmm.... vi kanske skall tacka Tyskland att vi inte blev invaderade av de allierade, se hur det gick för Island.
För vad? Vad syftar du på egentligen?

Stefan

Skriv svar