Tysk militär utomlands

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Tysk militär utomlands

Inlägg av Thomas Johansson » 7 maj 2005, 13:51

Hur är det med den tyska författningen beträffande att skicka trupp utomlands? Jag vet att det var en del rabalder för några år sedan när tyska FN-soldater skulle stationeras i fd Jugoslavien. Är aningen osäker på hur det ligger till enligt deras författning därför frågar jag.

Säg att Tyskland ställt sig lika välvilligt till Usa:s irakpolitik som tex Storbrittanien, då kanske vi hade fått se tyska Leopard 2:or rulla fram genom den irakiska öknen ihop med brittiska desert rats, hade vart en syn det :D

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 7 maj 2005, 13:58

Det finns inga hinder (vad jag vet) för Tyskland att skicka sina trupper utomlands. För närvarande tjänstgör över 7000 tyska soldater i olika internationella operationer, varav över 2000 i Afghanistan/Uzbekistan.

Från http://www.bundeswehr.de:
Die Bundeswehr ist gefordert bei der Evakuierung deutscher Staatsbürger aus Notlagen und bei humanitären Einsätzen. Gemeinsam mit Streitkräften befreundeter Nationen und Partnern beteiligt sie sich an friedenserhaltenden, stabilisierenden und friedenserzwingenden Operationen. Durch diese Einsätze trägt die Bundeswehr dazu bei, gewaltsame Konflikte zu verhindern oder zu beenden. Sie wirkt durch Stabilisierung und Abschreckung gegen die Verschärfung von Krisen und Konflikten und ermöglicht die Konsolidierung von Friedensprozessen. Hinzu kommen Einsätze im Kampf gegen den internationalen Terrorismus, auch als Beiträge zur Unterstützung von Bündnispartnern. (Auszug aus den Verteidigungspolitischen Richtlinien)
Också, enligt artikel 87a i grundlagen, uppställande och insats av stridsförband:
Artikel 87a
[Aufstellung und Einsatz der Streitkräfte]
(1) Der Bund stellt Streitkräfte zur Verteidigung auf. Ihre zahlenmäßige Stärke und die Grundzüge ihrer Organisation müssen sich aus dem Haushaltsplan ergeben.

(2) Außer zur Verteidigung dürfen die Streitkräfte nur eingesetzt werden, soweit dieses Grundgesetz es ausdrücklich zuläßt.

(3) Die Streitkräfte haben im Verteidigungsfalle und im Spannungsfalle die Befugnis, zivile Objekte zu schützen und Aufgaben der Verkehrsregelung wahrzunehmen, soweit dies zur Erfüllung ihres Verteidigungsauftrages erforderlich ist. Außerdem kann den Streitkräften im Verteidigungsfalle und im Spannungsfalle der Schutz ziviler Objekte auch zur Unterstützung polizeilicher Maßnahmen übertragen werden; die Streitkräfte wirken dabei mit den zuständigen Behörden zusammen.

(4) Zur Abwehr einer drohenden Gefahr für den Bestand oder die freiheitliche demokratische Grundordnung des Bundes oder eines Landes kann die Bundesregierung, wenn die Voraussetzungen des Artikels 91 Abs. 2 vorliegen und die Polizeikräfte sowie der Bundesgrenzschutz nicht ausreichen, Streitkräfte zur Unterstützung der Polizei und des Bundesgrenzschutzes beim Schutze von zivilen Objekten und bei der Bekämpfung organisierter und militärisch bewaffneter Aufständischer einsetzen. Der Einsatz von Streitkräften ist einzustellen, wenn der Bundestag oder der Bundesrat es verlangen.

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 7 maj 2005, 14:19

Jag tackar för svaret, tyvärr är min tyska ytterst begränsad så jag förstod inte så mycket :oops:

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 7 maj 2005, 15:19

Bekymra dig inte om det, jag inkluderade det mest för att visa på en källa i skrift. ;) Innehållet är inte så viktigt egentligen, det understryker bara punkten. Förenklat kan man säga att Bundestag har rätt att besluta om insatser utomlands.

Flink
Medlem

Inlägg av Flink » 7 maj 2005, 16:30

Det här vet jag inte om det är en skröna eller sant men en kollega till mig som har tjänsgjort i Afghanistan som militärsheriff påstår att tyskarna råkade i trubbel redan första veckan efter de landat.

Tyskarna råkade enligt ett envist rykte beröva livet på två livvakter till någon provinschef? Är det någon vet något? Tyvärr kan jag inte fråga honom igen ty han arbetar nere i Helsingborg.

De andra kontingenterna där nere gjorde sig lustiga över det och anspelade på andra världskriget&tyskar.

Mvh Flink

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 7 maj 2005, 16:55

Die Bundeswehr ist gefordert bei der Evakuierung deutscher Staatsbürger aus Notlagen und bei humanitären Einsätzen.
Första gången tyska soldater sattes in, och dessutom avlossade sina vapen
på utländsk mark efter andra världskriget ska ha varit i Albanien under slutet
av 1990-talet när det var en väldig massa oroligheter där efter att folk blivit
av med sina pengar på pyramidspel, vilket ledde till att de plundrade vapen-
förråd o.s.v. Tyskarnas insats blev kort men kraftfull när de flög in med heli-
koptrar modell större, minns jag inte helt tokigt ska de dessutom ha haft en
del lättare pansarfordon modell Wiesel (influgna med helikoptrar) på marken
som skydd medan man evakuerade "deutscher Staatsbürger".

GSG9 ska ha lidit en del förluster i Irak dessutom när konvojer blivit anfallna,
och GSG9:s uppgift där nere är att fungera som ambassad- och eskortskydd,
varför de är där nere i staten Tysklands namn. Skulle väl inte förvåna mig
om de bedriver underrättelseverksamhet där nere också, fast vilken större
stat gör inte det.

Efter första världskriget sa man att Tyskland aldrig skulle få bli starkt igen,
samma sak sa man efter andra världskriget och nu är tyskarna militärt den
starkaste staten i Europa igen. Fast denna gång gör det inte mig mycket.
Deras 80 stycken attackhelikoptrar modell Tiger etc passar fint in i det nya
EU-försvar som håller på att byggas upp med "battle groups".

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 7 maj 2005, 17:00

Tyskarna är nog inte de första eller de sista militärer som gjort ett (stort) mistag... ta bara Irak och hur många allierade amrekanaran har skjutit ner av mistag...

Walsh
Medlem

Inlägg av Walsh » 7 maj 2005, 17:41

mustamato skrev:
Die Bundeswehr ist gefordert bei der Evakuierung deutscher Staatsbürger aus Notlagen und bei humanitären Einsätzen.

Efter första världskriget sa man att Tyskland aldrig skulle få bli starkt igen,
samma sak sa man efter andra världskriget och nu är tyskarna militärt den
starkaste staten i Europa igen. Fast denna gång gör det inte mig mycket.
Deras 80 stycken attackhelikoptrar modell Tiger etc passar fint in i det nya
EU-försvar som håller på att byggas upp med "battle groups".
Nu kan jag mycket lite om nuvarande Bundeswehr, vet iofs att det är ganska stort och modernt, men jag trodde Ryssland fortfarande var europas starkaste militärmakt.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 7 maj 2005, 18:06

Jo, nog måste väl Ryssland ha den starkaste armén fortfarande?

En snabbtitt hos CIA world factbook visar lite överraskande att totalt tillgängligt mantal är förvånansvärt lika mellan Ryssland och Tyskland, det skiljer bara c:a 6-7 miljoner.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 7 maj 2005, 19:11

De gamla axelmakterna Tyskland och Japan bygger återigen upp sina militära styrkor i USA:s politiska släptåg, det kommer säkert att sluta med förskräckelse.

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 7 maj 2005, 19:17

Solitaire skrev:De gamla axelmakterna Tyskland och Japan bygger återigen upp sina militära styrkor i USA:s politiska släptåg, det kommer säkert att sluta med förskräckelse.
Skämtar du nu eller :?

Walsh
Medlem

Inlägg av Walsh » 7 maj 2005, 19:35

Belisarius skrev:Jo, nog måste väl Ryssland ha den starkaste armén fortfarande?

En snabbtitt hos CIA world factbook visar lite överraskande att totalt tillgängligt mantal är förvånansvärt lika mellan Ryssland och Tyskland, det skiljer bara c:a 6-7 miljoner.
Är väl inte så oväntat iofs, Tyskland har väl runt 90 miljoner invånare och Ryssland 150.

Walsh
Medlem

Inlägg av Walsh » 7 maj 2005, 19:52

Detta är iofs gammalt (1994) men ger en fingervisning om Bundeswehrs numerär (även om den förmodligen är nedskuren betydligt), efter murens fall fanns det dock ännu mer materiel, tillsammans med Östtyskarnas gamla ryssbyggda fordon så fanns det tex ca 7000 MBT:s i landet....
Till skillnad från ryssarna så verkar Bundeswehr vara både vältränade och ha gott om modern utrustning så jag är inte förvånad om tyskarna trots allt är starkast i Europa idag. Men nu var det inte det tråden handlade om så jag stannar här :)

Main Battle Tanks

Leopard-1/2 Germany 2,855

Armored vehicles
Reconnaissance

Various models -do- 514

Infantry fighting vehicles

Marder A3 -do- 2,443

Armored personnel carriers

M-113 United States 2,900

Various models Germany 900

Artillery

105mm to 155mm, towed Various 378

155mm, self-propelled -do- 577

Multiple rocket launchers
110mm to 227mm -do- 228

Antitank guided missiles

Milan France/Germany 1,964

TOW United States 233

HOT France/Germany 316

Surface-to-air missile launchers

Roland, self-propelled -do- 142

Attack helicopters

PAH-1 with HOT missiles -do- 205

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 7 maj 2005, 20:11

Belisarius skrev:Jo, nog måste väl Ryssland ha den starkaste armén fortfarande?

Det är inte antalet utbildade och tillgängliga soldater, utan är ett mått på hur många invånare det som är lämpliga för militärtjänst - drygt 21 miljoner för Ryssland och 15 miljoner för Tyskland.

Antalet Leopard 2 har minskat kraftigt på grund av försäljning av totalt ca 400 begagnade vagnar till Sverige; Polen och Finland.[/b]

Confident
Tidigare medlem

Kärnvapen i Tyskland

Inlägg av Confident » 7 maj 2005, 20:13

Ursäkta sidospåret, men är det någon som vet hur många kärnvapen (i vilken omfattning, alltså....) som USA har utstationerade på baser i Tyskland?

Vet någon förresten också vilka dessa baser är och hur många amerikaner som är stationerade i Tyskland?

Mycket tacksam för svar.

:)
Mvh Dagwood

Skriv svar