Ubåtskriget i Östersjön

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Mikael Karlsson
Medlem
Kontakt:

Ubåtskriget i Östersjön

Inlägg av Mikael Karlsson » 5 april 2005, 13:13

Är tänkt att jag ska skriva ett arbete om Ubåtskriget i Östersjön och just nu så sitter jag och läser "Ryska ubåtskriget i Östersjön 1941-1945" av Ragnar Thorén. Men det är inte så mycket fakta utan mer den dagen hände det på det stället osv så jag skulle behöva lite mer fakta om ubåtarna och landbatterier, kartor osv. Någon som sitter inne med lite info? :)

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 5 april 2005, 16:22

Om de sovjetiska ubåtarna står det lite här: http://uboat.net/allies/warships/types. ... =Submarine

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 5 april 2005, 17:44

Några titlar som kan vara av intresse.
Ofredens hav, östersjön 1939 - 1992 J Linder & L Lundberg
Finlands Ubåtar i fred och krig K Kijanen
Tysklands och Finlands hemliga ubåtssamarbete B Forsén
Havsvargar, ubåtar och ubåtskrig i Östersjön P-O Ekman
Dödens hav, Östersjön 1945 C-G Wetterholm

MVH

Mikael Karlsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mikael Karlsson » 5 april 2005, 18:49

Tack för tipsen!
Ska se om jag kan lyckas få tag på någon av böckerna. Är dock inte riktigt säker på hur lång tid jag har på mig så fler länkar till hemsidor skulle uppskattas då det sparar en hel del tid.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 5 april 2005, 19:23

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 5 april 2005, 20:25

Under "Strider i Sverige under WWII ??"
viewtopic.php?t=16893&postdays=0&postorder=asc&start=15

"Webbsidan http://hem.passagen.se/staste/pang.html lämnar detaljerade upplysningar om de åtta svenska fartyg som under WW II sänktes av ryska ubåtar, alla i Östersjön.
Bl.a. sammanfattas vad som är känt om sänkningen av Bengt Sture, där besättningen räddades av den ryska ubåten, men förmodligen senare blev avrättade.

Beträffande sänkningen av Ada Gorthon kan tilläggas att 8 personer räddades samt att ett monument över de 14 omkomna finns vid Bläsinge fiskehamn på Öland. Se http://www.octopusdykcenter.se/Dykplats ... orthon.htm

Det finns även på den förstnämnda webbsidan under rubriken "Sovjetiska ubåten S 7" en detaljerad beskrivning om en förmodad sänkning av en annan rysk ubåt, där faktiskt mycket talar för att den blev sänkt av den svenska marinen."

Mikael Karlsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mikael Karlsson » 9 april 2005, 14:02

Tack så mycket! :)

Mikael Karlsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mikael Karlsson » 5 maj 2005, 16:31

Skulle vilja ha er hjälp med några frågor.
- Hur stor del av Tysklands totala "järnmalmsförråd" utgjordes av svensk malm?
- Fanns det någon/några större exportvara/varor? Trä, spannmål?
- Importerade Sverige något från Tyskland? Vad och i vilken utsträckning?
- Hur påverkades Sveriges ekonomi?
Ökad export skapar fler arbetstilfällen?
- Hur många svenska sjömän på handelsbåtar dog och hur många män inom marinen omkom till följd av attacker, minor mm som berodde på kriget?
2500 handelssjömän?
- Sänkte marinen fler ubåtar än den ryska som sänktes utanför Västervik (förutsatt att den verkligen blev sänkt, men fakta visar det)?
- Hade t.ex Storbrittanien någon del av sin marin i Öresund/Östersjön?
Efter krigsslutet antar jag att ett och annat skepp tog vägen via Öresund/Östersjön för att komma till Tyskland. Men skickades marina trupper till Öresund/Östersjön innan krigsslutet? Utbröt några strider?
- Hade Sverige någon handel med Ryssland och hur påverkades handeln med Finland, baltstaterna och Polen?
- Hade sjöfarten i Östersjön någon större betydelse för krigets utgång (tänker främst på trupp- och vapenförflyttningar)?
- Ryssland, Tyskland och Finland. Vilket land hade bästa ubåtsmarinen och bästa marinen i Östersjön i övrigt?
Detta varierar ju naturligtvis beroende på år men rent generellt och på pappret, sett över hela krigstiden.

Är ju en del frågor men det skulle vara trevligt med lite svar, följdfrågor och diskutioner på/om i alla fall några av dem. :)

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 5 maj 2005, 22:05

Mikael Karlsson skrev:Skulle vilja ha er hjälp med några frågor.
- Hur stor del av Tysklands totala "järnmalmsförråd" utgjordes av svensk malm?
- Fanns det någon/några större exportvara/varor? Trä, spannmål?
- Importerade Sverige något från Tyskland? Vad och i vilken utsträckning?
- Hur påverkades Sveriges ekonomi?
Ökad export skapar fler arbetstilfällen?
Tja, många frågor är'e, på nätet kan du börja med
http://orbat.com/site/sturmvogel/WarEcon.html

Mvh
/John T.

Mikael Karlsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mikael Karlsson » 6 maj 2005, 00:59

Tack! :)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 6 maj 2005, 13:16

Ja Mikael - som John T skrev 'många frågor är'e' - så bara en snabbskiss av vad jag vet;

Den svenska järnmalmen utgjorde omkring 25% av Tysklands behov
Exporten, utom malmen, var mest trävaror med inslag av de konstiga saker som hö och halm, plus naturligtvis de viktiga kullagren. Födämnesbristen i Sverige medgav ingen eller mycket liten export av ätbara saker. Varje överskott gick till Finland.
Importen - var betydande. Kol och koks - vi var helt beroende av tyska/polska kol och koks för industri, handelsflottan, Flottan, järnverk och gasverk.
I exporten avstod vi vad vi kunde - för annat som vi måste ha - några arbetsmarknadsmässiga spetsfundigheter - hade vi inte råd med.
Den brittiska marinen var helt utestängd från Kattegatt, Öresund och Bälten genom minspärrar/flyg/ubåtar.
Där utbröt inga strider - tyskarna kapitulerade i Norge & Danmark och fred bröt ut.
Sverige hade ingen handel med Sovjetunionen efter juni 1941.
Sverige hade mycken handel med Finland - födoämnen och krigsmaterial dit -
- en del krigsmaterial - hit.
Sjöfarten i Östersjön var oerhört viktig för Tyskland/Finland/Sverige. Sovjet var i stort sett 'utestängt' med undantag (se länkarna) p.g.a. minspärrarna i Finska Viken.
Den bästa ubåtsmarinen - hade alltid Tyskland, men dom använde Östersjön som sitt privata övningsfält - för skarpskytte, seglade dom till Atlanten.

Mikael Karlsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mikael Karlsson » 6 maj 2005, 14:01

Tack för det snabba och innehållsrika svaret! :)

Jag återkommer säkert senare med lite fler frågor. ;)

Mikael Karlsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mikael Karlsson » 9 maj 2005, 21:51

Hmmm... Det är möjligtvis inte någon som sitter på en karta över finska viken?

Mikael Karlsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mikael Karlsson » 17 maj 2005, 19:45

Någon som har koll på vilka ryska utbåtar som var vanligast i Östersjön och Finska viken? S, K och M får jag ut av boken (Ryska ubåtskriget i Östersjön 1944-1945) men på uboat.net så finns det två typer av S-ubåtar och så finns det en SC. Menas de två första, eller en av dom, eller räknas båda S och SC eller hur..?
Se http://uboat.net/allies/warships/types. ... =Submarine

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 18 maj 2005, 03:05

Den första S-klassen innehåller bara en u-båt så antagligen inte, av SC-klassens u-båtar tillhörde 300-serien Östersjöflottan (19 båtar) och den andra S-klassen så var det S-13 som sänkte Wilhelm Gustloff. Jag vet inte riktigt men jämför vad som står i boken med det som står på sidan så kanske det går att klura ut vad som menas.

Skriv svar