Vill bara rekommendera den här boken. Den har allt, historia, fotbollshistorik och lättsam betoning.
Ville bara säga det.
Dödsmatchen
-
Användarnamn?
- Utsparkad
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Dödsmatchen
Vet du vad du glömde?Användarnamn? skrev:Vill bara rekommendera den här boken. Den har allt, historia, fotbollshistorik och lättsam betoning.
Ville bara säga det.
Titeln på boken.
Stefan
Gjorde han inte alls - den står ju i trådtiteln! Boken heter Dödsmatchen, http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_ ... 9172632410, författare Andy Dougan.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag såg att det var "Dödsmatchen", men tänkte att det borde stå i själva inlägget också.Sarvi skrev:Gjorde han inte alls - den står ju i trådtiteln! Boken heter Dödsmatchen, http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_ ... 9172632410, författare Andy Dougan.
Stefan
-
Användarnamn?
- Utsparkad
Nu läste jag inte boken, men myten säger att alla spelarna i det segrande laget blev avrättade.
Såg ett program om det, det är alltså i sak en myt. Inte var det populärt hos tyskarna och visst var stämningen tryckt, men några omedelbara straff har de inte drabbats av. Flera av spelarna har fängslats och ett par även omkommit i konc läger ja, men som jag minns det var inte pga matchen i huvudsak.
Däremot fick spelarna det urjobbigt efter kriget - myten och den kommunistiska progapandan sa ju att de allihopa skickades till konc läger/ avrättades - och så går de där på gatorna livs levande...
Såg ett program om det, det är alltså i sak en myt. Inte var det populärt hos tyskarna och visst var stämningen tryckt, men några omedelbara straff har de inte drabbats av. Flera av spelarna har fängslats och ett par även omkommit i konc läger ja, men som jag minns det var inte pga matchen i huvudsak.
Däremot fick spelarna det urjobbigt efter kriget - myten och den kommunistiska progapandan sa ju att de allihopa skickades till konc läger/ avrättades - och så går de där på gatorna livs levande...
Nu är det ett tag sen jag läste boken och man ska väl kanske inte avslöja alltför mycket i detalj här men nog drabbades spelarna av straff på grund av deras insats på fotbollsplanen. Spelarna hade innan matchen rätt priviligierade arbeten på en fabrik men efter att man trots påtryckningar besegrade ett tyskt lag så fördes samtliga spelare någon vecka senare till Syretslägret där sedan ett flertal av dom senare avrättades.