Karl XII:s bläckfläck

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Karl XII:s bläckfläck

Inlägg av Hexmaster » 18 april 2005, 08:01

När jag läste detta i en helt annan tråd
Jag hade skrivit ett inlägg som dels var förbannat långt, dels var riktigt bra (om jag får säga det själv), men så får IE tuppjuck och låter allting flyga iväg som fria elektroner....
så kom jag att tänka på ett brev som Karl XII skrev en gång. Efter att ha skrivit nästan ett helt ark fullt så råkade han knuffa till bläckhornet, varvid en stor bläckfläck utplånade texten. I ett bläck-fritt hörn skrev han då en kommentar i stil med "Sablar, nu välte jag ut bläcket, men du kan nog lista ut vad det var jag ville ha sagt". Har sett det på bild en gång, på något vis ett av de mest levande dokument man kan tänka sig.

Minns inget mer av omständigheterna, om någon känner till mer om brevet så vore jag tacksam...

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 18 april 2005, 09:52

Det rör sig om ett brev till Magnus Stenbock, daterat 26/11 1702. Det finns återgivet, efter tryckt förlaga, i "Konung Karl XII:s egenhändiga bref" under nummer 195. Utgivaren Ernst Carlson lyckades inte finna originalet, som dock tydligen finns i Ericsbergsarkivet (se not hos Frans G. Bengtsson). Ericsbergsarkivets autografsamling finns numera tillgänglig online, via SVAR, mot en avgift. Möjligen är brevet alltså möjligt att finna däri.

P.S. Det är det tydligen inte. Autografsamlingen är bara en del av Ericsbergsarkivet D.S

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 april 2005, 10:19

Tackar. Jag vet att jag sett det avbildat, och det var inte bland de "egenhändiga brefen", så de finns åtminstone i 1 annan källa, minst.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 18 april 2005, 10:55

En del av brevet finns avbildat i Bengt Liljegrens bok.

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 19 april 2005, 14:55

Ben skrev:Det rör sig om ett brev till Magnus Stenbock, daterat 26/11 1702. Det finns återgivet, efter tryckt förlaga, i "Konung Karl XII:s egenhändiga bref" under nummer 195. Utgivaren Ernst Carlson lyckades inte finna originalet, som dock tydligen finns i Ericsbergsarkivet (se not hos Frans G. Bengtsson). Ericsbergsarkivets autografsamling finns numera tillgänglig online, via SVAR, mot en avgift. Möjligen är brevet alltså möjligt att finna däri.

P.S. Det är det tydligen inte. Autografsamlingen är bara en del av Ericsbergsarkivet D.S
Jag har hållit i det brevet på RA.

Brynolf_1
Ny medlem

Inlägg av Brynolf_1 » 21 april 2005, 05:49

Tror också det var på RA jag såg det... Stor bunker på Kungsholmen.

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 21 april 2005, 18:10

Brynolf_1 skrev:Tror också det var på RA jag såg det... Stor bunker på Kungsholmen.
Japp, kärnvapensäkert och allt. Men jag hörde att de tidigare hade problem med ventilationen, så pass att de var rädda att många handlingar skulle ta skada. Hej och hå: bygg ett bombsäkert arkiv där ventilationen gör att pappren möglar...
Eller som en vän till mig sa: "Vad fan är det för samhälle vi lever i som bygger kärnvapensäkra hus åt papper men inte åt människorna?"

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 21 april 2005, 18:46

CRS skrev:
Brynolf_1 skrev:Tror också det var på RA jag såg det... Stor bunker på Kungsholmen.
Japp, kärnvapensäkert och allt. Men jag hörde att de tidigare hade problem med ventilationen, så pass att de var rädda att många handlingar skulle ta skada. Hej och hå: bygg ett bombsäkert arkiv där ventilationen gör att pappren möglar...
Eller som en vän till mig sa: "Vad fan är det för samhälle vi lever i som bygger kärnvapensäkra hus åt papper men inte åt människorna?"
Ett samhälle som lärt av gångna tiders stads- och slottsbränder och försöker bevara sin historia, i medvetenhet om att det under rätt förhållanden går att bevara det historiska arvet i hundratals år, till nytta och glädje för kommande generationer?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 21 april 2005, 18:53

Håller med Ben... Och vem vill bo i en bunker?

Skriv svar