Band of Brothers - kommentarer, frågor och svar

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Band of Brothers - kommentarer, frågor och svar

Inlägg av B Hellqvist » 10 april 2005, 23:59

Jag vet att det finns en gammal diskussion om BoB, men anledningen till varför jag starta upp en ny tråd är att den gamla dels var ganska grälsjuk, dels full av spoilers. De som inte sett serien tidigare kan därför posta frågor och kommentarer här utan att risker att få kommande avsnitt avslöjade. Jag är rätt hemma på serien, och kan svara på de flesta frågor som kan tänkas uppstå.

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 11 april 2005, 01:11

Rätt hemma i serien? Snarare ett mindre orakel... :wink:

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 11 april 2005, 01:46

J. Björkman skrev:Rätt hemma i serien? Snarare ett mindre orakel... :wink:
OK, jag har sett den i sin helhet fyra gånger (enstaka avsnitt 6-8 gånger), läst Ambroses bok, Websters bok, diverse annan litteratur, samt deltagit i diskussioner i ämnet i tre år. Det finns de som kan mer, men då rör det sig om en sjuklig fixering... ;)

Confident
Tidigare medlem

Boken om succéserien

Inlägg av Confident » 11 april 2005, 08:58

Boken Band Of Brothers finns att låna på Stadsbiblioteket här i Helsingborg. Men, jag föredrar nog ändå att se serien. :)

mvh/Dagwood

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 13 april 2005, 10:24

Hellqvist jag kan nu vemodigt avslöja att jag faktiwskt köpt serien på DVD (billigt REA pris), den blev mycket bättre då. Såg klart hela serien för första gången för ungefär någon vecka sen.

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 13 april 2005, 11:13

Jag har faktiskt inte sett den, tänkte se den i söndags men den gick så sent så jag somnade... Begriper inte varför de sänder den så sent :?

Nåväl, har hört mycket gott om den och det lilla jag såg gjorde mig än mer intresserad. Har funderat på att köpa boxen, antar att de flesta kan rekomendera detta?

Jag såg fram till att han befälet släppte ut kossorna :lol:

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 13 april 2005, 11:18

Thomas Johansson skrev:Begriper inte varför de sänder den så sent :?
Skulle de sänt serien på bra tid skulle serien riskera få bra tittarsifror och underminera behovet av billiga docksåpor :wink:

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 13 april 2005, 11:51

Jo där har du ju en poäng :lol:

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 13 april 2005, 22:58

Hehe Marcus, det gick att omvända dig... Faktum är att serien fungerar bäst om man tittar på den 2-3 episoder i stöten. Min rekommenderade ordning: 1-3, 4-5, 6-7, 8-10. På så vis får man teman - upptakten till och själva kampanjen i Normandie, Operation Market-Garden, Bastogne, samt marschen in i Tyskland och slutligen freden. Och de av er som funderar på dvd-boxen: köp! Det följer med en skiva med extramaterial som inte finns på VHS, och som knappast kommer att sändas av TV4.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 13 april 2005, 23:47

B Hellqvist skrev:Hehe Marcus, det gick att omvända dig...
Nja, helt har du inte allt omvänt mig.

Det jag har att invända mot är mest att jag tror serien förvränger den obildade massans syn på ww2 och då främst amerikanernas insats. Serien är helt klart långt mer realistiskt än det mesta som producerats men den följer knappast historien tillräckligt bra så att man kan se det som någon utbildning. Som exempel kan jag ta en scen i slutet på serien, då maj. Winters ger blir erbjuden en pistol av en tysk som en formell kapitulation, han accepterar men låter tysken behålla pistolen. Men om man sen ser på extra materialet och ser den "riktiga" Winters berätta om incidenten så säger han att han tog pistolen, han visar väl till och med upp den? Så när filmskaparna uppenbarligen har haft korrekt historisk information men ändå ändrar den måste man nog tvivla på det mesta i serien.
Eftersom serien dessutom visar ett "elit förband" (elit och elit, men rejält mycket bättre än den genomsnittliga i amerikanska armen) så tror väl de flesta att alla amerikanska förband/soldater m.m. stred så, vilket de inte gjorde. Slutsatsen är helt enkelt att serien fortfarande dummar ner historie kunskaperna hos den obildade massan 8)

Underhållande serie är det dock fortfarande, helt klart värt att köpa DVD-boxen.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 14 april 2005, 01:28

Angående pistolen: det behöver inte nödvändigtvis vara just den omnämnda officeren som visas i serien. Amerikanerna lät en del tyska befäl behålla sina vapen för att de skulle kunna upprätthålla ordningen i de fångläger som upprättades.

Du har en poäng angående det faktum att Easy knappast var representativt för amerikanska styrkor i allmänhet ("When Trumpets Fade" ger en bättre bild). Å andra sidan så visar tv-serier de bästa agenterna, de bästa poliserna, de mest attraktiva singlarna, etc, så om man inte är helt okritisk som tittare, så inser man nog att Easy hörde till gräddan av US Army.

Apropå en del (amerikanska) fans totalt okritiska inställning till BoB, så skrev jag följande lilla parodi på ett amerikanskt forum. "Everything I know about WW2 I learned from Band of Brothers":

A guy named Hitler started the war but the Americans formed Easy Company and
when it was shipped over to the English the Nazis didn't dare invade England
and then Easy was dropped over Norman Die and Guarnere killed all the Nazis
there and Speirs took care of the rest and Winters destroyed all their guns
and then they kicked them out of Carentan and France the Nazis weren't happy
so Easy had to drop on Holland and kicked them outta there too after a fight
over a dyke and then the Nazis tried to take Basstone in the Ardents but
Easy stopped them except for Lt Dike who freaked out but Easy kicked the
Nazis outta Beljum too before going to Naziland and Hitler's summer house to
kill Hitler but he wasn't home so they drank all his booze and when the
Japanese heard about Easy they surrendered and then Easy got to go home
after winning the war the end.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 14 april 2005, 09:30

B Hellqvist skrev:A guy named Hitler started the war but the Americans formed Easy Company and
when it was shipped over to the English the Nazis didn't dare invade England
and then Easy was dropped over Norman Die and Guarnere killed all the Nazis
there and Speirs took care of the rest and Winters destroyed all their guns
and then they kicked them out of Carentan and France the Nazis weren't happy
so Easy had to drop on Holland and kicked them outta there too after a fight
over a dyke and then the Nazis tried to take Basstone in the Ardents but
Easy stopped them except for Lt Dike who freaked out but Easy kicked the
Nazis outta Beljum too before going to Naziland and Hitler's summer house to
kill Hitler but he wasn't home so they drank all his booze and when the
Japanese heard about Easy they surrendered and then Easy got to go home
after winning the war the end.
:lol: Sanslöst!

Funderar på att köpa serien när jag får nästa studiebidrag. Kanske. :)

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 14 april 2005, 12:08

Rolig paraodi det där :D
Har man kritiskt öga så var ialla fall serien riktigt underhållande att se i sin egen takt på DVD utan fyrans hemska reklamavbrott etc etc etc
B Hellqvist skrev:Angående pistolen: det behöver inte nödvändigtvis vara just den omnämnda officeren som visas i serien. Amerikanerna lät en del tyska befäl behålla sina vapen för att de skulle kunna upprätthålla ordningen i de fångläger som upprättades.
Jo iförsig, men kom igen... det är ganska uppenbart att det ändå var den officeren de syftade på, dock en mindre detalj.

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 18 april 2005, 08:54

Såg del två igår, serien är riktigt bra helt klart. Jag funderade på händelsen där dem går förbi en grupp tyska fångar, en av tyskarna visar sig komma från samma stad i Usa som en av männen i kompaniet. Var det många tyska familjer som återvände till Tyskland? Sen undrar jag också lite senare efter att en annan soldat bjuder tyskarna på ciggareter, efter det hörs automateld. Blir fångarna avrättade då eller vad hände då?

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 18 april 2005, 09:04

Thomas Johansson skrev: Sen undrar jag också lite senare efter att en annan soldat bjuder tyskarna på ciggareter, efter det hörs automateld. Blir fångarna avrättade då eller vad hände då?
Jag tyckte också det var en lite gåtfull scen, det är dock helt uppenbart att han gjorde nånting sånt ja.
(och givetvis inte avrättade utan kallblodigt mördade i så fall, det var en helt individuell aktion utan sanktion uppifrån).

Fast jag har ett vagt minne att han sköt dem över benen... Stämmer minnet??

Skriv svar