Kvinnorna ställning under medeltiden.

Rossy
Ny medlem

Kvinnorna ställning under medeltiden.

Inlägg av Rossy » 1 april 2005, 13:15

Jag har valt att arbeta om hur kvinnorna hade det under medeltiden. Är det någon här inne som har lust att hjälpa mig? Dom få kvinnor jag har hört talas om har alla varit starka som t ex heliga Bigititta och fru Sigrid, men hur var det för en vanlig kvnnlig medborgare under det vackra medeltiden?

PS. Tack för all fakta som jag vet kommer att få av er.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Den medeltida kvinnan

Inlägg av Ralf Palmgren » 1 april 2005, 14:40

Mot slutet av antiken började kvinnorna i Romarriket uppnå en allt jämlikare samhällellig ställning. Detta betydde självfallet inte att kvinnan blev jämställd med mannen. Kvinnan fortsatte enligt gammal germansk lag att vara mannen underordnad. Detta syntes klart och tydligt bland annat i de folkvandringsriken som bildades under tidig medeltid.

Under medeltiden präglades alla samhällsfaktorer och områden av den mycket starka och mäktiga katolska kyrkan. Således skapade den också synen på kvinnor och deras roll samt betydelse i samhället. Största delen av de som var verksamma inom kloster och kyrkor var män. De levde i celibat och hade därför ingen eller mycket sällan kontakt med det motsatta könet. Det som kyrkan predikade från predikstolarna var det slutgiltiga och absoluta ordet som alla var tvugna att följa. Det fanns inga andra alternativa nyhetskällor och om man vågade säga att man inte tror på den katolska kyrkan och dess behandling av kvinnor levde man helt enkelt i livsfara.

Den syn som kyrkan hade gällande kvinnan utgick från skapelseberättelsen. Där står det att Gud skapade mannen till sin avbild och från mannens revben skapades kvinnan. Kvinnan blev lurad av ormen och sade åt mannen att han skulle smaka på den frukt som Gud hade förbjudit. Som straff för detta utvisades Adam och Eva från paradiset. Gud bestämde därefter att kvinnan skulle betjäna och vara mannen trogen. Denna berättelse tog kyrkans män som utgångspunkt i alla sina beskrivningar av den list, syndfullhet, svekfullhet och köttsliga begär som kvinnan ansågs vara fullsatt av. Den katolska kyrkan var ändå inte helt fientligt inställd mot kvinnor. Den ansåg att kvinnans plats i samhället var att fungera som en snäll hustru, uppfödare av barn och avkomlingar så att släkten skulle kunna gå vidare, en god husmor och mamma. Den kärleksfulla modernaturen jungfru Maria blev således kvinnosymbolen i alla föreställningar som var menade åt folket.

På 1100- och 1200-talet och några hundra år senare i Norden hade ridderskapet sin högtid. Riddaren skulle svära en ed och bli dubbade till riddare. Titeln var nära knuten till ett manligt ideal om att vara en tapper och god krigare, värna om kyrkan och beskydda kvinnor och svaga. I Frankrike måste en riddare dessutom kunna spela schack och skriva dikter.

Det medeltida decentraliserade förvaltningssystemet som existerade i de feodala samhällena i Europa bidrog också till den dominerande synen på kvinnor. Systemet gjorde att mannen var mycket mer betydelsefullare än kvinnan. Det var endast mannen som ansågs kunna utföra de fötjänster som förväntades av en god undersåte. Det gällde till exempelvis i den situationen då en vasall skulle göra krigstjänst åt sin länsherre. Eftersom adelsmannen var under långa tider borta hemmifrån i krig var det adelsdamen som måste sköta hemmet, hushållet, godset och försvara mannens och familjens intressen. I fall en kvinna var "olydig" och inte skötte sig hade mannen rätt att slå och ge sin hustru en ordentlig läxa.

Bondhustrun arbetade från morgon till kväll både inom- och utomhus tillsammans med mannen. Ingen hade varken möjlighet eller tid att lata och sova länge. De gjorde dagsverken åt de rika och mäktiga. Kvinnorna arbetade alltid under sämre villkor och lön än männen till och med om de arbetade med samma sak. Det var därför som kvinnan var mycket efterlängtad arbetskraft.

Man får förstås inte glömma att det också under medeltiden fanns sådana kvinnor i samhället som dessa regler inte gällde. Alla känner till författarinnan, kompositören, nunnan och helgonet Hildegard av Bingen som levde på 1000-talet, drottning Margareta som styrde i Norden under Kalmarunionens tid på 1300-talet, den heliga Birgitta och jungfrun från Orleans, franska nationalhjältinnan och sedermera helgonet Jeanne d'Arc som levde på 1400-talet. Dessa är några av de mest kändaste och betydelsefullaste kvinnor som fanns under medeltiden. Andra kvinnor fungerade som förmyndare åt blivande konungar och med framgång styrde europeiska konungariken. Andra ärvde stora län och hade en stor politisk roll.

Användarvisningsbild
Matua
Medlem

Om kvinnor under medeltiden...

Inlägg av Matua » 11 april 2005, 23:49

Till Ralf Palmgren: Vilka böcker har du samlat informationen ifrån har nämligen letat igenom 2 hela bibliotek och i stort bara hittat en bok i ämnet: "Kvinnor och familj i det forn- och medeltida Skandinavien" av: Birgit Sawyer.
En del som du nämde är ju taget från Bibeln där det dock anses av vissa som en felöversättning ifrån hebreiskan att Gud tog ett revben, istället tog han en sida av mannen och skapade kvinnan. Dessutom är det ju frågan om det var just kristendomen som införde en viss underordnande kvinnosyn eller om den redan fanns i Europa innan.

Men som sagt kvinnan stod i regel under mannen, hon giftes bort vid 13-15års ålder och var omyndig tills mannen hade dött. Då först kunde hon bli myndig och få en del av mannens tillgångar. Kvinnan var även i regel hemmafru eller hjälpte mannen i hans yrke.

Tacksam även jag för tips om literatur om kvinnornas roll i Medeltiden.... :D

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 12 april 2005, 00:14

Hej!

Boken "kvinnor och familj i det forn- och medeltida Skandinavien" av Birgit Sawyer är nog en helt bra bok som jag också har läst. Jag har inte gjort något direkt arbete om kvinnan under medeltiden utan skrivit ett lite längre svar åt Rossy! Om du är intresserad kan du ju alltid göra en sökning på LIBRIS. Det finns nog en hel del vetenskaplig historieforskning gjord på området så således finns det nog litteratur att tillgå. En stor del av den goda forskningslitteraturen är nog gjord på engelska!

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 12 april 2005, 12:16

Vet med bestämdhet att jag läste att det fanns kvinnliga läkare och professorer på medicinska högskolor i Italien upp till 1100-hundra talet. (de var rätt avancerade, hade bla fungerande plastikkirurgi för ansiktsskador). Men de försvann när högskolorna/universiteten togs över med kyrkan som patronat.

Dvs, på vissa områden förbättrade kyrkan kvinnornas ställning, men på en del andra just kyrkan försvagade kvinnornas jämlika ställning.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 12 april 2005, 12:27

Togs över? Vem skulle ha hållit i utbildningen tidigare menar Du?

/ Probstner

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 april 2005, 16:50

Visserligen är tiden lite senarelagd, men ett exempel som är värt att ta med och jag tror också att det förekom även under medeltiden. Det var när männen drog ut i krig så tog kvinnorna helt enkelt över männens sysslor och på det viset fick status i samhället. Det var bl a så i Bygdeå under 30-åriga kriget enligt J Liedgrens avhandling, utgår man ifrån denna bok så kanske det var så under medeltiden också.

Stefan

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 14 april 2005, 17:12

Jag tog ju även upp detta då jag skrev "Eftersom adelsmannen var under långa tider borta hemmifrån i krig var det adelsdamen som måste sköta hemmet, hushållet, godset och försvara mannens och familjens intressen".

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 april 2005, 17:40

Ralf Palmgren skrev:Jag tog ju även upp detta då jag skrev "Eftersom adelsmannen var under långa tider borta hemmifrån i krig var det adelsdamen som måste sköta hemmet, hushållet, godset och försvara mannens och familjens intressen".
Det var ju också så från andra samhällsklasser, det fanns ju exempelvis bondearmeér under medeltiden.

Stefan

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 14 april 2005, 18:40

Ja självfallet har det funnits bondearméer under medeltiden. Det var bara ett exempel som jag tog upp!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 15 april 2005, 01:39

Ralf Palmgren skrev:Under medeltiden präglades alla samhällsfaktorer och områden av den mycket starka och mäktiga katolska kyrkan. Således skapade den också synen på kvinnor och deras roll samt betydelse i samhället. Största delen av de som var verksamma inom kloster och kyrkor var män. De levde i celibat och hade därför ingen eller mycket sällan kontakt med det motsatta könet. Det som kyrkan predikade från predikstolarna var det slutgiltiga och absoluta ordet som alla var tvugna att följa. Det fanns inga andra alternativa nyhetskällor och om man vågade säga att man inte tror på den katolska kyrkan och dess behandling av kvinnor levde man helt enkelt i livsfara.
Först angående det där med celibat: Kravet på celibat var det lite sådär med. Det innebar till en början att munkar och nunnor inte var gifta, sedan utökades det till att biskopar inte heller skulle vara gifta, och sedan fick även församlingpräster inte vara gifta. En förändring som pågick från 300-talet in i Högmedeltiden. Celibatet efterlevdes ofta bristfälligt. Präster var gifta i alla fall, eller hade frillor för att inte vara gifta. Vid vissa tillfällen slog kyrkan ner på efterlevnaden av celibatet, och då kom detta i dagen naturligtvis. Gregorius VII (1073 -85) gjorde celibatet till en tvingande regel, men ändå fortsatte präster i periferin att ha kvinnor.
Och präster hade naturligtvis kontakt med kvinnorna i församlingen dagligen.

Angående ifrågasättandet av kvinnans roll under Medeltiden, så var det ju svårt att ifrågasätta denna när könsrollerna sitter i ryggmärgen och några andra alternativ knappast presenteras.
Stefan Lundgren skrev:Det var när männen drog ut i krig så tog kvinnorna helt enkelt över männens sysslor och på det viset fick status i samhället.
Frågan är hur pass betydande den tillfälliga förändringen var. När männen kom tillbaka så ordnade sig arbetet i de gamla traditionella mönstren igen, precis som under Trettiåriga kriget, Första Världskriget, och Andra Världskriget. Männen tog tillbaka sina arbeten.

Mvh -Dan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 april 2005, 19:04

Durion

För mig är det underförstått att männen tog tillbaka sina arbeten sen de kom tillbaka från kriget, om det gjorde det vill säga. I fallet med Bygdeå så var det endast en man som kom tillbaka av drygt 200 och där var en snäv ålderspyramid under lång tid framöver. Jag antog att det var sådana exemplen under medeltiden också, fast jag känner inte till några specifika fall om inte Lindegren framförde det i sin avhandling förstås.

Stefan

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 16 april 2005, 11:47

Det finns en hel mängd kvinnliga helgon i den romersk-katolska världen. Känner ni till om det finns ett register över alla helgon som har kanoniserats (både män och kvinnor)?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 16 april 2005, 13:26

http://www.cin.org

kan nog ge dig svar.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 16 april 2005, 14:18

Jag vet inte vad det är för fel men min Mozilla Firefox får inte upp sidan av någon underlig anledning?

Skriv svar