Självständiga soldater

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Svennen
Medlem

Självständiga soldater

Inlägg av Svennen » 4 april 2005, 17:22

Finns de några kända namn på "självständiga" soldater från Tyska armén?

Syftar på i stil med "Steiner" från filmen: "järnkorset"

Att officerarna inte brydde sig riktigt om vad han gjorde för han var en riktig bra soldat så han fick fria händer?
=)

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem

Inlägg av Halifírien » 4 april 2005, 20:30

Faktum är att det var bl.a. just den egenskapen som gjorde tyska armén så framgångsrik.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 15 april 2005, 11:39

Jag läste den senaste boken om det vid det här laget uttjatade ämnet Invasionen i Normandie (har dock fått hjärnsläpp och minns inte vad den heter!) och däri behandlar författaren bl a skillnaderna i utbildning mellan de amerikanska, brittiska och tyska arméerna.

En viktig skillnad var denna:

Den allierade taktiken gick ut på att infanteriet stannade upp och tog skydd, beordrade in överväldigande artilleriunderstöd mot de motståndsnästen som dök upp och sedan ryckte vidare. En annan sak som oxå kan nämnas är att deras officersutbilding var helt annorlunda än den tyska. Officersaspiranterna fick ett problem att lösa, funderade över saken i lugn och ro under lunchrasten och skulle sedan komma fram med en helt perfekt lösning. Dessutom har jag oxå för mig att deras officerare tryckte soldaterna framför sig istället för att leda vägen för dem.

Den tyska taktiken gick ut på att så långt som möjligt infiltrera de allierade linjerna och hela tiden anpassa sig efter de hela tiden ändrade förhållandena och förutsättningarna på slagfältet, d v s de var mer flexibla. Dessutom var den tyska officersutbildningen upplagd så att officersaspiranterna fick ett problem att lösa och sedan bara hade två minuter på sig! Men å andra sidan behövde lösningen inte vara helt perfekt enligt textboken, utan praktiskt genomförbar. Dessutom ledde de tyska officeran iregel sina soldater i strid, något som bl a återspeglas i att dessa stod för en opropotionerligt stor del av förlusterna. Om jag minns rätt använde mig sig av den flexibla taktik man använt sig av under den s k Mikael-offensiven våren 1918. Denna blev en stor framgång, men kunde helt enkelt inte fullföljas p g a tyskarna vid det här skedet i kriget led stor brist på reserver och att utrustningen var bristfällig.

På så sätt kan man väl säga att de tyska soldaterna generellt sett var självständigare än de allierade i de flesta situationer, iallafall fram till 1943, innan bristen på tillräckligt utbildat manskap började bli kännbart.

Hoppas jag var till någon hjälp.

MVH, Morgan

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 15 april 2005, 12:32

Tränades inte samtliga soldater i tyska armén att agera självständigt om högre befäl saknades? Om ex. gruppchefen blev tagen ur strid eller försvann skulle de övriga kunna agera utan order. Vet inte i vilken omfattning de allierade övade på det.

varjag
Saknad medlem †

Re: Självständiga soldater

Inlägg av varjag » 15 april 2005, 13:53

Svennen skrev:Finns de några kända namn på "självständiga" soldater från Tyska armén?

Syftar på i stil med "Steiner" från filmen: "järnkorset"

Att officerarna inte brydde sig riktigt om vad han gjorde för han var en riktig bra soldat så han fick fria händer?
Vad filmen kanske försökte illustrera - var att de gamla frontsvinen (die alten Frontschweine) - som hade överlevt åratal av östfronten, liksom Steiner hade en oerhörd erfarenhet av krigets praktik och hur man överlever för att slåss igen. I den 'praktiken' fick ofta unga, och inte så unga, officerare lära sig av underofficerare som Steiner men även underbefäl och manskap för vilka krig blivt ett yrke. Det säger sig självt - att tyska armén efter oavbrutna insatser sedan 1939 och trots enorma förluster - hade ett mycket stort antal 'yrkesmän', som var påtagligt överlägsna motståndarna i 'krigets konst'.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 15 april 2005, 16:49

Belisarius skrev:Tränades inte samtliga soldater i tyska armén att agera självständigt om högre befäl saknades? Om ex. gruppchefen blev tagen ur strid eller försvann skulle de övriga kunna agera utan order. Vet inte i vilken omfattning de allierade övade på det.
Jo, alla tyska (tror jag) soldater fick även lära sig att agera som den närmaste officeren/underofficeren de hade över sig. Vet ej om de allierade fick lära sig något sådant, men jag tvivlar.

En annan viktig skillnad på västallierad och tysk taktik var hur förbanden leddes.
De allierade befälhavarna ville bestämma allt själva och satt ofta långt bakom stridslinjen. Detta gjorde att det gick rätt trögt när förbanden skulle göra något improvicerat, eftersom de behövde få klartecken från någon general flera km därifrån.
Den tyska taktiken gick ut på att den som är i stridssituatioen är den som ska bestämma. Således var de tyska förbanden betydligt mer flexibla och kunde handla efter hur striden artade sig.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 15 april 2005, 17:25

Uppdragstaktiken var en grund i tyskarnas ledningsfilosofi.
:)

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 17 april 2005, 15:26

Dum fråga, men den som ingen frågar får ju som sagt inget veta...

Uppdragstaktiken kan du beskriva vad det innebär mer i praktiken? Är det ett annat namn på ledning av stridsuppdragen från frontlinjen av de som de fakto är där och slåss?

Morgan

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 17 april 2005, 16:19

Jkpg1977 skrev:Dum fråga, men den som ingen frågar får ju som sagt inget veta...

Uppdragstaktiken kan du beskriva vad det innebär mer i praktiken? Är det ett annat namn på ledning av stridsuppdragen från frontlinjen av de som de fakto är där och slåss?

Morgan
Kortfattat kan man säga att det går ut på att ett högre befäl ger ett lägre befäl ett mål som ska uppnås, det lägre befälet har sedan fria händer när det gäller hur hans mål ska uppnås.

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 17 april 2005, 16:40

Finns de några kända namn på "självständiga" soldater från Tyska armén?
Ett av många namn, Ernst Barkmann.

Martin

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Självständiga soldater

Inlägg av MD650 » 17 april 2005, 16:59

Svennen skrev:Finns de några kända namn på "självständiga" soldater från Tyska armén?

?
I princip alla. Tyskarna var utbildade till att vara självständiga och ta initiativ som följer högre chefs syfte.
Ett lysande exempel är sturm-pionerfeldwebel Rubarth ur 19.Pzkåren som tar sig över floden Meuse vid Sedan med sin grupp och lyckas på så sätt få igång anfallet då 19.kåren kört fast.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Självmordssprängning efter sjätte juniinvasionen

Inlägg av MD650 » 17 april 2005, 17:18

Dagwood D. Dusseldorf skrev:

Redigerat av moderator enl. önskemål
Alzheimers påverkar alla oavsett ålder....uppenbarligen...;)

Han lever fortfarande och var stridsvagnsess samt var plutonchef i 2.SS-Pzregt.
Senast redigerad av 1 MD650, redigerad totalt 17 gånger.

Confident
Tidigare medlem

Inlägg av Confident » 17 april 2005, 18:21

Ja, det måste stämma. Jag ber om ursäkt. Totalt hjärnsläpp.
Jag blandade ihop honom med en annan.

MD 650: Du som är moderator och vet hur det sköts, v g plocka bort mitt föregående inlägg. Jag har med förtvivlans nit försökt,men vet inte hur jag gör. Skäms enormt, så jag vill bara ha bort skitinlägget. :roll:

Tack på förgand, Dagwood.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 17 april 2005, 18:30

Dagwood D. Dusseldorf skrev:Ja, det måste stämma. Jag ber om ursäkt. Totalt hjärnsläpp.
Jag blandade ihop honom med en annan.

MD 650: Du som är moderator och vet hur det sköts, v g plocka bort mitt föregående inlägg. Jag har med förtvivlans nit försökt,men vet inte hur jag gör. Skäms enormt, så jag vill bara ha bort skitinlägget. :roll:

Tack på förgand, Dagwood.
Klart!
Du kan alltid själv gå in och ändra i ett eget inlägg.

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 17 april 2005, 19:42

Lite kuriosa om Barkmann som han berättade för mig vid ett tillfälle. Han och hans besättning var lite utanför de andra, han körde gärna runt på egen hand och sköt ut ryska vagnar. Vid ett tillfälle stötte han på Jochen Peiper som då var Sturmbannführer (Barkman var Unterscharführer), Peiper skulle genomföra ett uppdrag och tog allt pansar som fanns tillgängligt, han beordrade sonika Barkmann att ansluta sig till honom och hans enhet, Barkmann tvärvägrade och motiverade detta med att han skulle tillbaks till sin enhet (SS-Pz.Rgt.2 Das Reich), Peiper beordrade honom på nytt att ansluta sig till den kampgrupp han satt upp men Barkmann vägrade återigen. Det hela slutade med att Peiper (Sturmbannführer) och Barkmann (Unterscharführer) stod och skrek som besatta åt varandra, bägge två högröda i ansiktet och tvärförbannade på varandra. Underofficeren Barkmann gick ur denna konflikt med seger mot major Peiper.

Martin

Skriv svar