Musik under krigstid

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Musik under krigstid

Inlägg av Perra » 11 april 2005, 17:26

Var det någon särskild låt/sång som var populär under första världskriget? För att kanske elda upp trupperna lite, som typ glory hallelulja var under amerikanska inbördeskriget?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 11 april 2005, 17:37

En mycket populär visa, åtminstone inom K.u.K. och säkert också bland tyskarna, var "Muß i denn". Det var den sång från kriget som min morfar nynnade mest på även på gamla dar. Den finns även omnämnd i skönlitterära verk som "Den tappre soldaten Švejk". I Sverige känd som "Elvislåt" eftersom den var med i filmen "GI Blues" från 1960 (utspelar sig bland jänkarsoldater i Tyskland). Inte så uppeldande, mer sentimental.

/ Probstner

varjag
Saknad medlem †

Re: Musik under krigstid

Inlägg av varjag » 12 april 2005, 13:26

Perra skrev:Var det någon särskild låt/sång som var populär under första världskriget? För att kanske elda upp trupperna lite, som typ glory hallelulja var under amerikanska inbördeskriget?
'Glory hallejuah' som du refererar till, kallas egentligen 'The Battle Hymn of The Republic'.( Republikens Stridspsalm) Texten av Julia Howe från 1861 - musiken vet jag ej. Men 'The Battle Hymn...' tar till dom djupaste brösttonerna i det amerikanska väsendet - och är alldeles för 'helig', än idag, för att betecknas som populär. Det sagt - är den i text och musik - fortfarande ett semireligiöst mästerstycke som knappast överträffats. [Mormonkyrkans Kör's framställning rekommenderar jag livligt!]

På den amerikanska sidan föll man även tillbaka till Inbördeskrigets - When Johnny Comes Marching Home, Again Horray, Horray En annan slagdänga som tillhörde VK 1 - men spelades intensivt även i Sverige efter invasionen 1944 - var den medryckande Over There;

Over there, over there, over there...
Pass the word - over there,
That the Yanks are coming,
the yanks - are coming....
Over there
and they won't come back
until it's over ...'
Over there

Britterna körde med 'It's a long way to Tipperary' och 'Madmoiselle from Armentiernes'
och - naturligtvis också den gamla engelska pub-sången 'Roll out The Barrel'.
En annan populär engelsk sång 'Bless them all...'

'bless them all, bless them all,
bless the long and the short and the tall
there is no promotion...
this side of the ocean....
bless them all..bless them all, bless them all'

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 13 april 2005, 21:40

Man tackar!

japp, battle hymn of the republic är riktigt bra.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 14 april 2005, 01:20

Ja "tipperary" var väl omåttligt populär bland fler än britterna?

/Robert Sköld

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 april 2005, 14:14

Robert Sköld skrev:Ja "tipperary" var väl omåttligt populär bland fler än britterna?

/Robert Sköld
Alldeles rätt Robert, den hängde väl med i Sverige, vad jag förstått - rent populär, under 'The Phoney War' 1939/40 för att markera Sveriges neutrala ställning mellan mycken tysk kabaré-musik. Men sen - blev det som bekant mycket 'Lili Marlén'......fast det är OT. 'Tipperary' återvände dock - som skoltext i engelska - under 50-talet och misshandlades av bl.a. denne målbrottare.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 14 april 2005, 17:51

varjag skrev:
Robert Sköld skrev:Ja "tipperary" var väl omåttligt populär bland fler än britterna?

/Robert Sköld
Alldeles rätt Robert, den hängde väl med i Sverige, vad jag förstått - rent populär, under 'The Phoney War' 1939/40 för att markera Sveriges neutrala ställning mellan mycken tysk kabaré-musik. Men sen - blev det som bekant mycket 'Lili Marlén'......fast det är OT. 'Tipperary' återvände dock - som skoltext i engelska - under 50-talet och misshandlades av bl.a. denne målbrottare.
Haha hade ni den i skolengelskan redan då? Den misshandlades även på mitten av 80-talet av undertecknad.. :D

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 april 2005, 14:10

Perra skrev:Man tackar!

Perra, om du har och förstår texten till 'Battle Hymn' - inte bara den medryckande musiken - begriper du också dess strängt religiösa mening, som kanske förtjänar någon stjärna mer än 'riktigt bra' vilket för mig låter som en popmusikens Tio i Topp. Tian i Toppen är glömd om ett par år - Battle Hymn kommer nog att överleva både oss och flera generationer efteråt...
MVH, Varjag

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 15 april 2005, 16:36

varjag skrev:
Perra skrev:Man tackar!

Perra, om du har och förstår texten till 'Battle Hymn' - inte bara den medryckande musiken - begriper du också dess strängt religiösa mening, som kanske förtjänar någon stjärna mer än 'riktigt bra' vilket för mig låter som en popmusikens Tio i Topp. Tian i Toppen är glömd om ett par år - Battle Hymn kommer nog att överleva både oss och flera generationer efteråt...
MVH, Varjag
Jag ber om ursäkt om inte min underdånighet inför detta odödliga stycke var tillräcklig. Jag har den här på min dator i en mängd olika varianter och har lyssnat på den oräkneliga gånger, jag vet att det är en melodi med text som betytt oerhört mycket för oerhört många människor. Utan ironi kan jag säga att jag ödmjukt böjer mig för såväl innebörden som det den betytt för människor. En hit är en hit, som man glömmer, efter 10 år kanske den hamnar bland de där kultlåtarna som man visst diggade till nån gång för länge sen. Men dess tid är alltjämt borta, annat är det med sådana mästerverk som Beethovens 5:e och 9:e symfonier Schubert 6:a och även sådana som Battle hymn of the republic.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 18 april 2005, 10:43

Om vi tittar på krigen efter 1945 - finns det någon typisk musik för de krigen eller är det bara den musiken som råkar vara populär då? Jag har lite svårt att se engelmännen nynna någon speciell låt när de traskade i regn och lera mot Port Stanely.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 18 april 2005, 11:01

Kanske fel forum, men i samband med Yom Kippurkriget 1973 lär egyptierna ha brassat på med Oum Kalsoum ur jättelika högtalare bakom fronten för att elda de egna soldaterna.

/ Probstner

Brynolf_1
Ny medlem

Inlägg av Brynolf_1 » 19 april 2005, 16:19

varjag skrev:'Glory hallejuah' som du refererar till, kallas egentligen 'The Battle Hymn of The Republic'.( Republikens Stridspsalm) Texten av Julia Howe från 1861 - musiken vet jag ej.
Om jag inte har punka på min cykel, så är det John Philip Sousa som skrivit musiken.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 22 april 2005, 14:32

Brynolf_1 skrev:
varjag skrev:'Glory hallejuah' som du refererar till, kallas egentligen 'The Battle Hymn of The Republic'.( Republikens Stridspsalm) Texten av Julia Howe från 1861 - musiken vet jag ej.
Om jag inte har punka på min cykel, så är det John Philip Sousa som skrivit musiken.
Jag tror du måste vulka framdäcket - musiken kom från England. Melodin hette från början 'John Brown' 's body is a'mouldering in his grave...' John Philip Sousa - var bara sju år gammal när Julia Howe satte psalmtext till musiken.

Fubbik
Medlem

Inlägg av Fubbik » 22 april 2005, 18:46

John Brown´s body, eller Battle Hymn of the Republic, var en religiös melodi vid namn "Oh brothers, will you meet us on Canaans happy shore". Musiken kan ha komponerats av en William Steffe.

I Sverige är den känd som "Halta Lottas krog".

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 23 april 2005, 18:43

Fubbik skrev:John Brown´s body, eller Battle Hymn of the Republic, var en religiös melodi vid namn "Oh brothers, will you meet us on Canaans happy shore". Musiken kan ha komponerats av en William Steffe.

I Sverige är den känd som "Halta Lottas krog".
"Say, brothers, willl you meet us" heter William Steffes ursprungliga version... Men melodin är med säkerhet äldre än även den sången.

"When Johnny comes marching home" har förmodligen sjungits i varenda krig USA deltagit i, det sägs att melodin kommer från Irland från början. Den förkroppsligar på något sätt en soldat som marscherar iväg mot sitt ovissa öde. I övrigt var ju det amerikanska inbördeskrigets musikanter och sångtextare mycket produktiva, och gav upphov till en mängd sånger.

Under första världskriget spreds många irländska och skotska melodier bland de brittiska trupperna, t ex Loch Lomond, Carrickfergus, Son's of Erin, och olika varianter på dessa uppstod.

Hur är det egentligen med svenska "krigssånger"? De enda jag stött på har ju nästan alltid utländska/amerikanska melodier, med få undantag.

//EMS

Skriv svar