Quiz: Andra världskriget
Tja, det är bättre att sikta och missa lite än att inte försöka.
Dukla var namnet.
Eftersom slaget efter kriget fick status som den viktigaste drabbning där tjeckoslovakiska soldater deltog så fick alla militära idrottsklubbar namnet Dukla och en symbol som föreställer en stiliserad explosion (se bilderna).
MD650:s fråga.
/ Probstner
Dukla var namnet.
Eftersom slaget efter kriget fick status som den viktigaste drabbning där tjeckoslovakiska soldater deltog så fick alla militära idrottsklubbar namnet Dukla och en symbol som föreställer en stiliserad explosion (se bilderna).
MD650:s fråga.
/ Probstner
- Bilagor
-
- Dukla Praha.gif (1.99 KiB) Visad 1079 gånger
-
- Dukla Brno.jpg (5.55 KiB) Visad 1079 gånger
-
- Dukla Jihlava.jpg (6.11 KiB) Visad 1079 gånger
Två Operationsnamn sökes
Jag kör två frågor i en!
Under fälttåget i september 1939 bombade Luftwaffe Warszawa den trettonde september. Stora mängder brand-och sprängbomber släpptes över staden under försumbart motstånd.
Operationen kallades för något särskilt.
Som ledtråd, tänk ´vatten´...
Nästa:
Också mycket tidigt i luftkriget mot Tyskland, alldeles i början av september 1939, beordrade den brittiska regeringen RAF att bomda de västra delarna av Tyskland med stora mängder propaganda och avskräckande(?) litteratur.
Denna flygoperation kallades också för något. Vad?
Tänk ´metall´, som ledtråd...
Jag är tillbaka om någon timme, annars kan jag ge rätt svar i morgon förmiddag.
Lycka till!
mvh/Dagwood
Under fälttåget i september 1939 bombade Luftwaffe Warszawa den trettonde september. Stora mängder brand-och sprängbomber släpptes över staden under försumbart motstånd.
Operationen kallades för något särskilt.
Som ledtråd, tänk ´vatten´...
Nästa:
Också mycket tidigt i luftkriget mot Tyskland, alldeles i början av september 1939, beordrade den brittiska regeringen RAF att bomda de västra delarna av Tyskland med stora mängder propaganda och avskräckande(?) litteratur.
Denna flygoperation kallades också för något. Vad?
Tänk ´metall´, som ledtråd...
Jag är tillbaka om någon timme, annars kan jag ge rätt svar i morgon förmiddag.
Lycka till!
mvh/Dagwood
Rätt, Probstner!
Wasserkante är helt korrekt! 
Rätt.
Nickel är helt korrekt!
Operation Wasserkante och Operation Nickel var de ord jag sökte till mina två frågor.
Dåså, Probstner eller Necros, var så goda!
mvh/Dagwood
Operation Wasserkante och Operation Nickel var de ord jag sökte till mina två frågor.
Dåså, Probstner eller Necros, var så goda!
mvh/Dagwood